ثمره ۸ ماه حضور در خیابانها شعار دست دراز کردن به سوی آمریکا شود که اوباما یا با اونا یا با ما! کاررا باید به جایی برسانند که علیه ملت خود اقدام کنند بی آنکه به تبعات آن بیاندیشند و ازغربیها تقاضای افزایش تحریم ها را داشته باشند؟ به گفته حجت الاسلام مصلحی وزیر وقت اطلاعات برادر یکی از سران فتنه درسفری به یکی از کشورهای غربی از آنها می خواهد برای تمام شدن دوران حکومت جمهوری اسلامی باید با فشار اقتصادی اعتراض های مردمی را ایجاد کرد. عجیب تر آنکه وال استریت ژورنال در ژانویه ۲۰۱۰ در اوج اغتشاشات خیابانی فتنه گران با اعلام حمایت از اغتشاشات عنوان کرد که اگراین تظاهرات به سقوط رژیم هم منتهی نشود دولتی را سر کار می آورد که خصومت کمتری با غرب دارد!! پیش بینی که در دوره بعدی ریاست جمهوری محقق شد!

برنامه سندرم فلج اقتصاد ایران در فتنه ۸۸ پایه گذاری شد

قدس آنلاین- مستند سینمایی "گیلن باره" به کارگردانی و تهیه کنندگی "داوود مرادیان" از تولیدات مرکز بسیج صدا و سیما است. این مستند ٦٠ دقیقه ای به تبعات اقتصادی فتنه ٨٨ و اجماع جهانی برای اعمال تحریم ها علیه ایران می پردازد. این اثر روایت مستندی است از وضع تحریم ها علیه ایران از سال ١٣٥٨ تا ١٣٨٨و تاثیر گذاری واهداف پشت پرده فتنه گران در افزایش تحریم های بین المللی بر ایران در جهت تضعیف یا سقوط نظام جمهوری اسلامی. داود مرادیان کارگردان  وتهیه کننده این مستند در گفت و گوی پیش رو از تازه ترین اثر خود به نام گیلن باره می گوید.

اسم اثر کمی ناشناخته است منظور شما از انتخاب گیلن باره درباره فتنه ۸۸ و تبعات اقتصادی آن چیست؟

گیلن باره نام سندرمی است که در اثر یک عارضه به ظاهر ساده ایجاد می شود، به این معنا که فرد احساس سرماخوردگی معمولی با علائم گز گز دست  و پا دارد به این امید که به زودی بهبود می یابد در حالی که نه تنها علائم تسکین نمی یابد در کمترین زمانی فرد به صورت تدریحی فلج می شود. چنین وضعیتی سندرم گیلن باره نامیده می شود. نامگذاری این مستند به دلیل مرگ و فلج تدریجی اقتصاد ایران  بود که با فتنه ۸۸ به صورت آرام وغیر محسوس آغاز شد وهمه گمان می کردند که لشکر کشی های خیابانی سران فتنه چیزی جز یک اغتشاش خیابانی ساده نیست و با حماسه ۹ دی به پایان خواهد رسید در حالی که همان اغتشاشات و اهداف مورد نظر به فلج  اقتصاد ایران که تحمیل تحریم های گسترده بین المللی بود انجامید و تنها راه قطعی درمان این بیماری اهتمام به سیاست های اقتصاد مقاومتی بود که متاسفانه آن هم توسط دولت ها جدی انگاشته نشد.

بعداز فتنه ۸۸ چه اتفاقاتی رخ داد که منجر به انجام ساخت چنین مستندی آن هم با موضوع اقتصادی شد؟

برای پاسخگویی به سوالات مورد نظرمان نیازمند انجام پژوهش هایی بودیم بنابراین تحقیقاتی باید  تبعات اقتصادی فتنه ۸۸رابه تصویر می کشید تا چرایی و دلیل تحمیل تحریم های گسترده اقتصادی را مورد موشکافی قرار دهد. نکته جالبی که دراین پژوهش بر ما روشن بود توجه به نوع تحریم های بین المللی علیه ایران قبل از فتنه ۸۸ بود. انقلاب اسلامی از ماه های نخست پیروزی مورد تحریم غرب بخصوص آمریکا قرار داشت اما علی رغم تحریم های عنوان شده هیچ گاه زندگی اقتصادی مردم تا مرز فلج شدن نرفته بود. تورم خط سیر مشخصی داشت وبه یک باره قیمت ها چندین برابر افزایش نمی یافت؛ از سوی دیگر تا قبل از فتنه ۸۸ هیچ گاه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته بود. فتنه سال ۸۸تبعات اقتصادی خود را درسال ۹۰ نشان داد. ارزش پول ملی به شدت کاهش یافت و مردم به دنبال خرید دلارو ملک بودند تا از این طریق بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند. بی شک می توان گفت سال ۹۰ آغاز نابود شدن پول ملی و تداوم دوره سیاهی شد که کسی به دنبال چرایی بروز چنین واقعه ای نبود. تا بهار ۸۸ همه چیز به نفع ایران بود حتی رئیس جمهور وقت آمریکا آقای اوباما با نامه زدن درخواست تعامل با ایران را دشت اما بعد از فتنه ۸۸ به یک باره اجماع جهانی علیه ایران صورت می گیرد و وضعیت به شکلی غیر قابل باور تغییر می کند.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۵۸ تا ۸۸ قریب به سی سال تحت تحریم های غرب به سرکردگی آمریکا بوده است آیا شما در این مستند به دنبال نشان دادن تفاوت تحریم ها در طی این سی سال با سالهای بعد از آن هستید؟

همانطور که اشاره کردید ما سی سال تحریم بودیم اما تحریم ها به دلیل عدم اجماع جهانی  قابل دور زدن بود. سال ۵۸ که ایران توسط امریکا تحریم شد شوروی به میان امده وان قطع نامه را وتو کرد. قانون داماتو که زمان کلینتون تصویب شد هیچ گاه نتوانست اجماع جهانی را علیه ایران ایجاد کند. حتی لغو قطعنامه هایی که آقای روحانی بدان افتخارکرد به هیچ عنوان معیشت مردم را به مخاطره نیفکند چرا که در این قطع نامه ها تنها افرادی تحریم شدند که در صنعت هسته ای ایران نقشی داشتند. بانک، سوئیفت وفروش نفت ایران تا قبل از فتنه ۸۸ شامل تحریم ها نبود اما تحریم های خصمانه دشمن در بهار ۸۹ معاش ملت ایران را به شدت نشانه می رود. جامعه جهانی با مشاهده آشفتگی های داخلی ایران واینکه نخست وزیر زمان جنگ مقابل رهبری ایستاده، رئیس جمهور با رئیس مجلس درگیر است و کف خیابان اغتشاش است به دنبال راضی کردن شرکای خود برای افزایش فشار واعمال تحریم های بیشتر علیه ایران می روند تا کار به جایی می رسد که کمتر از یک سال دقیقا خرداد ۸۹ حتی لبنان که باید به نفع ما رای بدهد با رای ممتنع کنار می رود و چین و روسیه نیز به طرز عجیبی توسط غرب خریده شده و قطعنامه وحشتناکی علیه ایران به تصویب رسید.

یعنی شما دراین مستند براین موضوع تاکید دارید که اعمال تحریم ها وفشارها علیه جمهوری اسلامی ایران ومردم از قبل تعیین شده واصلا خواست سران فتنه برای مقابله با اصل نظام بوده است؟ هرچند که برخی نیز تلویحا وصراحتا به این موضوع اشاره کرده اند.

ما حتی دراین قضیه مسامحه می کنیم وقتی که آقای ظریف در ۲۷ ابان ۸۷ از وقوع انقلاب رنگی حرف میزند. هر چند که اسناد معتبری از همه آنچه در پشت پرده اتفاق افتاد در دست داریم اما خود را اینگونه دلخوش می کنیم که دیوانه ای سنگی را در چاهی انداخت که صد عاقل امکان بیرون آوردن آن را نداشتند و یا بهتر است بگوییم اصلا شاید به نوعی آقایان گمان کرده اند که حق آنها در انتخابات۸۸ تضییع شده آیا با تمام این تفاسیر باید هشت ماه در خیابانها اغتشاش بر پا می کردند؟ که ثمره ۸ ماه حضور در خیابانها شعار دست دراز کردن به سوی آمریکا شود که اوباما یا با اونا یا با ما!.کاررا باید به جایی برسانند که علیه ملت خود اقدام کنند بی آنکه به تبعات آن بیاندیشند و ازغربیها تقاضای افزایش تحریم ها را داشته باشند؟ به گفته حجت الاسلام مصلحی وزیر وقت اطلاعات برادر یکی از سران فتنه درسفری به یکی از کشورهای غربی از آنها می خواهد برای تمام شدن دوران حکومت جمهوری اسلامی باید با  فشار اقتصادی اعتراض های مردمی را ایجاد کرد. عجیب تر آنکه وال استریت ژورنال در ژانویه ۲۰۱۰ در اوج اغتشاشات خیابانی فتنه گران با اعلام حمایت از اغتشاشات عنوان کرد که اگراین تظاهرات به سقوط رژیم هم منتهی نشود دولتی را سر کار می آورد که خصومت کمتری با غرب دارد!! پیش بینی که در دوره بعدی ریاست جمهوری محقق شد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.