ماه هاست اقشار گوناگون مردم بخصوص خانوارهای محروم و کم درآمد با مشکلات معیشتی وگرانی افسار گسیخته موادغذایی و کالاهای مختلف مواجهند که این مسئله به بروز انتقادها واعتراض هایی به نحوه مدیریت مسئولان ودستگاه‌های اجرایی منجر شده است.

خط کش جدید برای تعیین خط فقر

قدس آنلاین- ماه هاست اقشار گوناگون مردم بخصوص خانوارهای محروم و کم درآمد با مشکلات معیشتی وگرانی افسار گسیخته موادغذایی و کالاهای مختلف مواجهند که این مسئله به بروز انتقادها واعتراض هایی به نحوه مدیریت مسئولان ودستگاه‌های اجرایی منجر شده است.

این موضوع در حالی به عنوان چالش و دغدغه اصلی مردم مطرح شده که کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر دولت نتواند جلوی این افزایش‌های بی رویه را بگیرد، در نهایت رقم خط فقر بیشتر شده و شکاف بین دهک‌های ثروتمند وکم درآمد بیشتر خواهد شد که این مسائل نیز پیامدها و آسیب‌هایی را در ابعاد اقتصادی واجتماعی به دنبال خواهد داشت.

این عده معتقدند، تاکنون رقم دقیقی از ارقام واعداد خط فقر در کشور اعلام نشده و تنها طی این چند سال ارقام نسبی مانند ۳میلیون و۲۰۰هزار تومان رقم خط فقر یا ۲میلیون و۴۸۹هزار تومان رقم معیشت زندگی یک خانوار کارگری در ماه به عنوان نمونه ارزیابی‌ها مدنظر کارشناسان قرار گرفته؛ در حالی که گرانی‌ها به شدت فقر در کشور و افزایش هزینه‌های یک زندگی ساده وبی آلایش در جامعه منجر شده است.

از سویی، برخی کارشناسان معتقدند، وقتی دولت عنوان می‌کند ۳۰میلیون نفر از دریافت یارانه حذف خواهند شد و۴۰میلیون نفر مستحق دریافت یارانه هستند، این موضوع نشان می‌دهد در حال حاضر ۴۰میلیون یارانه بگیر زیر خط فقر به سر می‌برند که دولت باید با بررسی‌های بیشتر، ارقام خط فقر وهمچنین شمار افراد آسیب پذیر وکم درآمد را آشکارا مشخص کند.

البته، به اذعان کارشناسان اقتصادی، نحوه شناسایی برخی افراد موجود در فهرست ۳۰میلیون نفری برای حذف یارانه هم جای تأمل دارد وباید دولت درخصوص شیوه ارزیابی این شمار که قرار است در سال ۹۷ از دریافت یارانه حذف شوند، به صورت دقیق پاسخگو باشد.

* روایت فتاح از خط فقر ۴۰میلیونی

در همین حال به گفته رئیس کمیته امداد همه اقتصاددانان و مسئولان مرتبط با حوزه رفاهی و اقتصادی باید بنشینند و با بررسی همه جوانب و سطح واقعی رفاه مردم تعریفی از خط فقر ارائه دهند. به عقیده فتاح، در یک تعریف از خط فقر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه‌ها هستند، زیر خط فقر بوده که این جمعیت از ۱۰ میلیون نفر بالاتر نمی‌شود.

وی می‌افزاید: در تعریف دیگری از خط فقر ۲۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و در تعریف دولت که حتماً برای آن حساب و کتابی کرده ۴۰ میلیون نفر از مردم باید یارانه خود را بگیرند، یعنی این تعداد ماهانه به ۴۵ هزار تومان نیاز دارند.

این آمارها در حالی از سوی یک مقام مسئول اعلام می‌شود که سازمان برنامه و بودجه نیز اخیراً در گزارشی رسمی به مجلس اعلام کرده که در زمان دولت یازدهم توزیع درآمد و فاصله طبقاتی بدتر شده است. در گزارش سازمان برنامه و بودجه آمده است: ضریب جینی در کل جامعه از رقم

۳۸/۰ در سال ۱۳۹۳ به رقم ۳۸۵/۰ در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت و مجدداً به۳۹۰/۰ در سال ۱۳۹۵ رسید که نشانه افزایش توزیع ناعادلانه درآمد در این دوره است.

* پیشنهاد راه اندازی تشکل حمایت ازمحرومان

در این زمینه یک اقتصاددان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰میلیون نفر در کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند که با توجه به بحث تثبیت دستمزد وحقوق، اقشار حقوق بگیر نیز جزو این آمار محسوب می‌شوند، تصریح می‌کند: در حقیقت دولت بشدت از تولید وانتشار چنین آمارهایی جلوگیری می‌کند وبه عبارتی آمارهایی را که خودش در این زمینه منتشر می‌کند، قابل اعتماد نیست.

دکتر رزاقی با اشاره به اینکه ممکن است حتی در بعضی از بخش‌های دیگر با توجه به دیدگاه‌های ذی نفوذ، آمارها چیز دیگری دربیاید خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال دولت اکنون می‌گوید ۳میلیون نفر بیکار در کشور داریم، در حالی که در سال ۱۳۳۵حدود ۵۱درصد از ایرانیان بالای ۱۰سال شاغل بودند. وی ادامه می‌دهد: با همان معیار اکنون ۶۶میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۰سال کشور شاغل محسوب می‌شوند که باید ۳۳میلیون نفر شاغل داشته باشیم که بر اساس ارزیابی‌های دولت (حتی کارکردن یک ساعت در هفته اشتغال محسوب می‌شود) ۲۲میلیون نفر در کشور کار می‌کنند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه هم اکنون با احتساب رقم خط فقر ۳میلیون و۲۰۰هزار تومانی فاصله طبقاتی در کشور با مقایسه حقوق مدیران و کارگران و اقشار کم درآمد به شدت افزایش یافته است، تصریح می‌کند: از سویی تثبیت مزد وحقوق در زمان تورم یعنی فقیرتر کردن کسانی که در حال کار هستند واین سیاست منجر به افزایس فقر در کشور می‌شود. رزاقی همچنین با اشاره به روند نابسامانی واگذاری کارها به بخش خصوصی، بحران بیکاری در این کارخانه‌ها و شرکت‌ها و رکود در کشور و تأثیر آن در افزایش فقر در کشور، اظهار می‌کند: در حقیقت دولت با اعلام اینکه ۴۰میلیون نفر نیازمند دریافت یارانه هستند اعلام کرده که ۴۰میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند. رزاقی می‌افزاید: همچنین این یارانه ۴۵هزار تومانی هیچ دردی از اقشار محروم دوا نمی‌کند واکنون ارزش این ۴۵هزار تومان با روند تورم در این پنج سال به ۱۰هزار تومان رسیده است.

رزاقی خاطرنشان می‌کند: هم اکنون باید تشکل حمایت از محرومان و اقشار ضعیف برای پیگیری مطالبات مردم و رهبری به وجود بیاید تا مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند. وی می‌افزاید: این در حالی است که هم اکنون دولت برنامه مشخصی برای خروج از رکود و یا حمایت از محرومان ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.