زمانی که دولت دوازدهم بر مسند اجرایی کشور تکیه زد، مردم منتظر بودند تا ببینند در عرصه اقتصادی کشور وهمچنین معیشت آن‌ها چه تغییری رخ خواهد داد. اما پس از گذشت چند ماه اتفاقات عجیبی در بازارهای مختلف رخ داد و عملاً روند گرانی‌ها شدت گرفت، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی گران شد از مرغ و تخم مرغ گرفته تا گرانی گوشت اما بیش از همه گرانی تخم مرغ دربین مردم ضرب المثل روز شد که تخم مرغ طلا شد.

نسخه ده گانه برای عبور از مشکلات معیشتی وبیکاری

قدس آنلاین- زمانی که دولت دوازدهم بر مسند اجرایی کشور تکیه زد، مردم منتظر بودند تا ببینند در عرصه اقتصادی کشور وهمچنین معیشت آن‌ها چه تغییری رخ خواهد داد. اما پس از گذشت چند ماه اتفاقات عجیبی در بازارهای مختلف رخ داد و عملاً روند گرانی‌ها شدت گرفت، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی گران شد از مرغ و تخم مرغ گرفته تا گرانی گوشت اما بیش از همه گرانی تخم مرغ دربین مردم ضرب المثل روز شد که تخم مرغ طلا شد.

به گفته کارشناسان اقتصادی در این مقطع حساس دولت و دستگاه‌های مرتبط تنها نظاره‌گر بازار بودند. این عده معتقدند دولت باید به صورت بسیار فوری وبرای خروج اقتصاد کشور از وضعیت فعلی طرحی جامع در راستای اقتصاد مقاومتی ارائه کند که این طرح نیز در برگیرنده تمام مسائل و جوانب اقتصادی بوده ودر نهایت به راه اندازی واحدهای تولیدی وصنعتی و ایجاد اشتغال فراگیر و چرخش مالی در اقتصاد منجر شود؛ اما راه حل فوری برای خروج از بحران گرانی‌ها نیز نیازمند کار کارشناسی است.

*حمایت از تولید داخلی

در این خصوص دبیرکل خانه اقتصاد ایران به خبرنگار ما گفت: اگر واحدهای تولیدی در کشور راه بیفتد واز آن‌ها حمایت مالی و قانونی شود در نهایت تولید، اشتغال وگردش مالی هم درست می‌شود که به تبع گرانی‌ها رفع می‌شودمردم هم می‌توانند گوشت، مرغ، نان، برنج، مسکن، پوشاک و... تهیه کنند.

دانشمند با اشاره به کاهش ارزش پول از سالی به سال دیگر در کشور و در نهایت کاهش قدرت خرید مردم، اظهارداشت: تورم هم در این قالب تعریف می‌شود وهرچقدر قدرت خرید مردم کاهش یابد این به معنای بالا رفتن تورم و رکود در اقتصاد است. که باید جلوی کاهش ارزش پول ملی راگرفت.

وی کنترل تورم در فضای رکودی را نیز به معنای بدتر شدن وضعیت اقتصادی وقفل شدن آن دانست و تصریح کرد: این فرمولی که دولت برای کنترل تورم در پیش گرفته در هیچ جای دنیا جواب نداده است. وی ادامه داد: از سویی وقتی گفته می‌شود تورم ما نسبت به سال گذشته ۱۰درصد شده این به معنای بالا رفتن ۱۰درصد قیمت هاست در حالی که درآمد مردم که عمدتاً مصرف کننده هستند تغییری نکرده و بعضاً ثابت وحتی کاهش یافته است که چنین مسئله‌ای به منزله کوچک ترشدن سفره مردم تلقی می‌شود.

وی همچنین افزود:واردات کالا راه حل بحران معیشت واشتغال نیست، بلکه باید از تولید داخلی حمایت شود.

وی با بیان این که موضوع رکود اقتصادی، امکانات ومنابع مالی دولت را نیز تحت تأثیر قرار داده است، افزود: رکود فعلی حتی منابع مالی بانک‌ها را نیز بسته است که در نتیجه گردش پول در کشور متوقف شده است.

به گفته دانشمند بر همین اساس وقتی پول در اقتصاد در گردش نباشد به تبع واحدهای تولیدی وصنعتی نمی‌توانند کار کنند وعمده مشکلات اقتصادی کشور نیز به دلیل همین مسئله است.

وی تصریح کرد: تنها برای رهایی از این وضعیت باید صنایع کوچک ومتوسط ما که بیشترین اشتغال وتولید ناخالص داخلی را داشته و تحرک بالایی در اقتصاد ایجاد می‌کنند، فعال شوند واین کار با حمایت مالی وپرداخت تسهیلات ارزان ۵یا ۶درصد قابل اجراست.

*افزایش بودجه فقرزدایی

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هم با بیان این که دولت ابتدا باید بداند که مشکلات اقتصادی کشور جدی است و برای آن چاره اندیشی کند، تصریح کرد: ابتدا دولت باید سیستم بانکی را شفاف کند ومنابع مالی را از بدهکاران بزرگ و افراد خاص گرفته و بازگرداند و از سویی با برنامه ریزی دقیق مانع از هرگونه اخلال در نظام اقتصادی کشور شود. دکتر محمد قلی یوسفی تصریح کرد: شکوفایی در تولید وصنعت و کشاورزی منجر به ایجاد اشتغال گسترده در این بخش‌ها خواهد شد که برای تقویت این حوزه‌ها نیز باید یارانه تولید به این بخش‌ها اختصاص یابد. وی همچنین اظهارداشت: همچنین دولت هزینه‌های جاری خود مثل بودجه‌های مختلف فرهنگی وغیرضرور را بشدت کاهش دهد و سهم فقرزدایی و کاهش بیکاری را در بودجه افزایش دهد.  

•       پرهیز از شوک

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم معتقد است که عنوان کردن مسائلی مانند گرانی بنزین به سیستم شوک وارد می‌کند، همانند نان که گران نشد، اما تبعات آن را مردم متوجه شدند.

فردین فرمند با بیان اینکه اگر نیمه پر لیوان دیده شود کشور را نمی‌توان با معیارهای قبلی اداره کرد، اظهار داشت: باید با حساب و کتاب علمی کشور را اداره کرد تا آینده جوانان درخشان شود، چراکه در حال حاضر این تعداد بالای جمعیت و این تعداد بالای بیکار در کشور وجود دارد و باید پرسید که آیا این جوانان اشتغال نمی‌خواهند؟

وی افزود: آیا غیر از این است که به صورت مصنوعی به کشور پول تزریق می‌شود و با آن نیازهای کشور از طریق سایر کشورها تأمین می‌شود و جوان‌های کشورهای دیگر کار می‌کنند و مایحتاج ایران را تأمین می‌کنند.

* بایدبه دولت فرصت داد

این در حالی است که نماینده دیگر مجلس بابت اینکه دولت برنامه جدی برای مهار تورم ندارد، انتقاد کرد ومعتقد است که گرانی‌های اقلام مصرفی و معیشتی مردم، موجب فشار اقتصادی شده و متأسفانه دولت هم اقدامی نمی‌کند تا جلوی گرانی‌ها را بگیرد.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه گرانی لجام گسیخته شده، گفت: مجلس مخالف بنزین ۱۵۰۰ تومانی است و افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین بر روی دیگر کالا و خدمات تأثیر دارد.

یک اقتصاددان خبره هم با بیان این که به کاهش قیمت‌ها با توجه به رشد اقتصادی خوش بین هستیم، تصریح کرد: هم اکنون در حال رشد اقتصادی هستیم و باید به دولت فرصت داد تا مشکلات اقتصادی گذشته را ساماندهی کند.

دکتر تقوی خاطرنشان کرد: هم اکنون بانک‌ها ودستگاه‌ها ونهادهای مختلف باید با دولت همکاری کنند تا بتوان از این مشکلات اقتصادی مانند، بیکاری، گرانی و... عبور کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.