۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 581724

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش پایانی سال ۲۰۱۷ بر پایبندی ایران بر توافق برجام تأکید کرد و تداوم راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام ازسوی ایران را یکی از دستاوردهای خود برشمرد.

قدس آنلاین- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش پایانی سال ۲۰۱۷ بر پایبندی ایران بر توافق برجام تأکید کرد و تداوم راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام ازسوی ایران را یکی از دستاوردهای خود برشمرد.

مدیرکل آژانس در گزارشات ۳ ماهه خود برای شورای حکام آژانس، اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را تأیید کرد. همچنین آمانو در این گزارش آورده است: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسی از تأسیسات در ایران ادامه می‌دهند و صدها نمونه محیطی گرفته و فعالیت‌های خود را با استفاده از فناوری‌های روزآمد شامل سیستم‌های جمع‌آوری و پردازش‌داده، انجام داده‌اند.

راستی‌آزمایی و پایبندی ایران به برجام یا عدم اجرای مفاد توافق که بین ایران و اعضای ۵+۱ منعقد شده است را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برعهده دارد و تاکنون آژانس ۹ بار در گزارش‌های خود  پایبندی کشورمان به اجرای برجام را تأیید کرده است.

گرچه در این بین برخی از کشورها همچون آمریکا این ادعا را دارند که ایران توافق برجام را نقض کرده است، تا جایی‌که مقامات این کشور چون ترامپ علاوه‌بر موضوع هسته‌ای مدعی شدند که ایران به روح برجام با فعالیت‌های منطقه‌ای و حمایت از گروه‌های تروریستی پایبند نیست.

سایر طرف‌های برجام همچون اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی همگی بر پایبندی ایران بر برجام اذعان دارند.

 این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که مرجع رسمی اعلام تأیید یا عدم تأیید جمهوری اسلامی بر برجام را تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برعهده دارد.

همچنین در تازه‌ترین ادعاهای آمریکایی‌ها علیه کشورمان، ۲۴ نماینده کنگره آمریکا در هفته گذشته مطرح کردند که جمهوری اسلامی ۸ مورد از توافق برجام را زیر پا گذاشته و حتی به متن آن پایبند نیست. در این نامه نمایندگان آمریکا مدعی شده‌اند که ایران بیش از مقدار تعیین‌شده سانتریفیوژ تولید کرده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.