رئیس جمهور کشورمان اخیراً و در جریان ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس شورای اسلامی بر حرکت پر شتاب برای اشتغال زایی در کشور تأکید کرده و گفته است در صورت تصویب این لایحه برای ۸۴۰ هزار نفر در سال آینده فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

لایحه بودجه سال ۹۷ ظرفیت ایجاد ۸۴۰ هزار فرصت شغلی را ندارد

قدس آنلاین- رئیس جمهور کشورمان اخیراً و در جریان ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس شورای اسلامی بر حرکت پر شتاب برای اشتغال زایی در کشور تأکید کرده و گفته است در صورت تصویب این لایحه برای ۸۴۰ هزار نفر در سال آینده فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

 با این حال پرسش این است که حتی در صورت تصویب لایحه یاد شده بدون کمترین تغییراتی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آیا وعده ریاست جمهوری محقق می‌شود؟

 تردید دارم که وعده اشتغال زایی عملی شود

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به قدس   می‌گوید: در ارتباط با بودجه اشتغال زایی چند مسئله پنهان وجود دارد. اول اینکه در لایحه، دستگاه هایی که می‌خواهند اشتغال زایی ایجاد کنند، معلوم نیستند. یعنی مشخص نیست که متولی اشتغال زایی چه دستگاه یا دستگاه هایی هستند یا سهم هر کدام چقدر است؟ موضوع دیگر اینکه عدد و رقم هایی که برای ایجاد ۸۴۰ هزار شغل در نظر گرفته شده، خیلی مشخص نیست؛ چون کل بودجه ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان است که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن جاری است که صرف هزینه‌های دولت و کارکنانش می‌شود، آن مقداری هم که می‌ماند، محل تأمینش معلوم نیست. بعضی‌ها می‌گویند از محل فروش اوراق مشارکت یا از محل ارز مازاد تأمین می‌شود؛ با این وجود تردید دارم که بتوانیم ۸۴۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

با این لایحه بودجه نمی‌شود اشتغال زایی کرد

علیرضا عزیزی؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به صراحت از تحقق نیافتن وعده یاد شده سخن می‌گوید و می‌افزاید:با این بودجه نمی‌شود اشتغال‌زایی کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۴ درصد از مجموع ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال آینده کشور برای بخش عمران است، تصریح می‌کند: برای این ۱۴ درصد نیز علاوه بر اینکه نیاز داریم تا ۲۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم، باید ۳۹ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم. بنابر این می‌توان گفت چیزی از بودجه برای بخش عمران نمی‌ماند و وقتی آجر روی آجر هم نگذاریم، اشتغالی هم ایجاد نمی‌شود.

وی در همین زمینه از اجرایی نشدن مصوبه مجلس از سوی دولت در ارتباط با طرح توسعه اشتغال زایی روستایی خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق این طرح ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اشتغال زایی روستایی در نظر گرفته شده که دولت هنوز آن را برای اجرا ابلاغ نکرده است.

 شاید ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شود

کاظم دلخوش اباتری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین نظری دارد و به قدس می‌گوید: در شرایط فعلی در خوشبینانه‌ترین حالت بتوان برای ۷۰۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کرد که به همان تعداد به جمع بیکاران کشور اضافه می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه در وضعیت اقتصادی موجود چندان اشتغال زایی اتفاق نمی‌افتد، می‌افزاید: مگر اینکه کار شاقی کنیم و یک بسیج اشتغال راه بیندازیم و در این راستا هم باید همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی اجرای یک طرح واحد را در دستور کارشان قرار بدهند.

اشتغال زایی لایحه بودجه ۹۷ زیر سؤال است

رسول خضری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم کاملاً نگاه منفی به بودجه اشتغال زایی دارد و در این باره به قدس می‌گوید: اگرچه از فقر زدایی و اشتغال فراگیر و ایجاد عدالت به عنوان سه محور اصلی لایحه سال ۹۷ یاد شده است، اما به نظر می‌رسد این لایحه در هر سه محور یاد شده زیر سؤال است. به نوعی با افزایش حامل‌های انرژی به میزان ۷۴۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۷ نه تنها نمی‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم، بلکه صنایع کوچک و متوسط را هم نابود می‌کنیم؛ دلیلش هم این است که ۹۰ درصد بودجه در راستای سیاست‌های کلی و برنامه ششم توسعه کشور نیست.

وی در خاتمه می‌گوید: هیچ کشوری با افزایش حامل‌های انرژی و یا دریافت از جیب مردم اشتغال زایی ایجاد نمی‌کند و دولت تدبیر و امید هم نباید چنین کاری انجام بدهد.

*احتمال تحقق نیافتن وعده بیشتر از عملی شدن آن است

سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلام هم در این باره به قدس می‌گوید: خودلایحه بودجه خیلی مطرح نیست، بلکه میزان عملکرد دولت مهم است؛ چون سال‌های قبل نیز بودجه‌های عمرانی و اشتغال زایی در کشور چندان محقق نشده است. وی عدم احتمال تحقق بودجه عمرانی و اشتغال زایی بودجه ۹۷ را بیشتر از سال‌های قبل می‌داند و می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد که دولت بتواند برای سال آینده ۸۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند؛ چون ما یک برنامه جامع حمایت و ایجاد کار نداریم و به خاطر کمبود نقدینگی نمی‌توانیم از خیلی از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

 این لایحه ضد اشتغال نیست

اما غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز اگرچه لایحه یاد شده را ضد اشتغال نمی‌داند، اما می‌گوید: تنها اشکال وارده به دولت ارائه ندادن برنامه اشتغال است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی با اشاره به منابع مدنظر دولت برای ایجاد اشتغال، می‌گوید: دولت از منابعی چون صرفه جویی در پرداخت یارانه نقدی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اعتباری افزون بر ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی در نظر گرفته است، بنابراین لایحه بودجه سال ۹۷ را نمی‌توان ضد اشتغال دانست.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی در همین زمینه می‌افزاید:اما موضوع اینجاست که برای این اعتبار برنامه‌ای دقیق و مشخص ارائه نکرده است و نمایندگان نمی‌دانند قرار است این مبلغ در چه بخش‌هایی هزینه شود.

وی در خصوص برنامه دولت برای اشتغال زایی روستایی و عشایری می‌گوید: دولت برنامه ایجاد اشتغال برای روستاها و عشایر دارد که منابع مالی آن از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود که ارتباطی به برنامه اشتغال زایی از منابع بودجه سال ۹۷ ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خاتمه تأکید می‌کند: بنابراین دولت باید ریز برنامه‌های خود را برای ایجاد اشتغال از منابع بودجه سال ۹۷ به مجلس ارائه دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.