با ابلاغ دستورعمل جدید واردات خودرو، ثبت سفارش واردات این محصول پس از چند ماه وقفه از دیروز یکشنبه مجدداً از سر گرفته شد.

حباب قیمت خودرو می ترکد

قدس آنلاین- با ابلاغ دستورعمل جدید واردات خودرو، ثبت سفارش واردات این محصول پس از چند ماه وقفه از دیروز یکشنبه مجدداً از سر گرفته شد.

توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی از تیرماه سال جاری موجب وارد شدن شوک قیمتی و تورمی به بازار و گران شدن حبابی خودروهای وارداتی و داخلی شد.

دی ماه سال گذشته واردات خودروها متوقف و پس از آن در اواخر دولت یازدهم سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی موسوم به ثبتارش مسدود شد. در طی این مدت، خودروسازان داخلی هم بیکار ننشستند و از بلاتکلیفی بازار استفاده کرده و طی ۶ ماه چند بار سقف قیمت هایشان را بالا کشیدند. دلالان هم بازار سیاه درست کردند تا از این آب گل آلود ماهی خودشان را صید کنند.

در حالی که پیش از این مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران دلیل توقف ثبت سفارش خودرو را برای اصلاح منابع ارزی اعلام کرده بود، اما رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که این تصمیم دولت برای ساماندهی ارز نه تنها این هدف را به دنبال نداشت، بلکه به التهاب بیشتر در بازار و خروج ۴۵ درصدی بیشتر ارز از این طریق از کشور منجر شد؛ زیرا این تصمیم یک شبه، قیمت خودروها را به صورت غیرمنطقی افزایش داد.

*وضعیت بازار سفید می‌شود

فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در آستانه باز شدن سایت ثبتارش در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طبق آخرین خبر و بر اساس چارچوب دستورعمل جدید واردات خودرو، سایت ثبت سفارش در حال به روز رسانی است وسایت ثبت سفارش هم باز شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت دلالان و عدم عرضه سبب ایجاد بازار سیاه شده است، گفت: به طور قطع قیمت خودروهایی که به دلیل کمبود عرضه و بازار سیاهی که به وجود آمده بود تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتند دچار کاهش زیادی خواهند شد و این فقط شامل خودروهایی می‌شود که از این به بعد امکان واردات دارند.

وی ادامه داد: شرایط خاص و حباب قیمتی برای خودروهایی که امکان واردات ندارند همچنان پابرجا خواهد بود که امیدواریم بتوانیم به مرور آن‌ها را هم به روال عادی برگردانیم، تا مردم مجبور نباشند بابت یک کالا قیمت گزافی را پرداخت کنند و سود آن فقط در جیب دلال‌های این بازار برود.

احتشام با اشاره به افزایش تعرفه خودرو به عنوان یکی از پارامترهای تأثیرگذار در افزایش قیمت‌ها افزود: طی این مدت به دلیل کمبود عرضه، خودروها با رقم‌های بسیار بالاتر از آنچه در نمایندگی‌ها بود فروخته می‌شدند، بعد باز شدن سایت با وجود اینکه قیمت نمایندگی‌ها هم دچار تغییرات خواهد شد ولی در مجموع با کاهش مواجه خواهد بود.

*کاهش قیمت خودروهای خارجی

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه با بسته شدن ثبت سفارش در تیرماه بازار خودرو به آشفته بازار قیمتی مبتلا شده است گفت: این وسط شرکت‌های داخلی که محصولات حدود صد میلیون تومان داشتند طی چند مرحله افزایش قیمت را اعمال کردند و مثلاً خودروی ۱۲۰ میلیونی را تا ۱۳۲ میلیون تومان و خودرو ۱۱۷ میلیونی را تا ۱۲۹ میلیون تومان افزایش دادند.

حمیدرضا حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد نیز به خبرنگار ما گفت: با گرانی ارز و توقف ثبت سفارش، فرصت مناسب برای برخی افراد به وجود آمد که قیمت خودروهای وارداتی ثبت سفارش قبلی خود را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بالاتر بفروشند.

وی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی برخی خودروها تا ۴۵ درصد نیز گران‌تر فروخته شدند، افزود: با این حال با افزایش تعرفه‌های ورود خودرو اگر ثبت سفارش هم باز شود این گرانی آنقدرهایی که جهش پیدا کرد، پایین نمی‌آید و نهایت ۷ تا ۱۰ درصد قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: متأسفانه خودروسان اکنون دارند کار بانک‌ها را انجام می‌دهند، هر مقدار قیمت‌ها بالا می‌رود باز هم یک عده‌ای خریدارند چون این افراد برای سرمایه گذاری، خودرو می‌خرند نه مصرف، سود مشارکت خودروسازان که اکنون انجام می‌شود و فروش سرمایه‌ای که دارند موجب می‌شود تا از روند فعلی افزایش قیمت‌ها کوتاه نیایند.

این گزارش حاکی است در دستورعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات این محصولات با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز ۹۵ درصد تعیین شده است.

طبق این دستورعمل واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار و حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز ممنوع است.

به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌و، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.

در فهرست ۵۸ گانه خودروهای سواری مجاز به واردات، برندهایی همچون کیا، بی‌ام‌و، بورگوارد، رنو، نیسان، تویوتا، سیتروئن، سانگ یانگ، میتسوبیشی و هیوندا به چشم می‌خورد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.