عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام کرد: در ماه های اخیر تقاضای واقعی در بازار شکل گرفته و این از رونق بازار مسکن حکایت دارد.

آغاز رونق در بازار مسکن/ توقف رشد قیمت تا پایان سال

به گزارش قدس آنلاین، مهدی روانشادنیا در گفت وگوی تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه تقاضای واقعی در بازار وجود دارد گفت: با توجه به معاملات صورت گرفته در ماه های گذشته، برآوردها رونق فضای مسکن را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه اول امسال ۶.۲ درصد رشد در صنعت ساختمان داشته ایم افزود: قطعاً واحدهای متوسط و کوچک در این مقطع، مشتری های خاص خود را دارند و بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد معاملات صورت گرفته در تهران زیر ۵۰۰ میلیون تومان بوده است افزود: سهم تسهیلات بانکی در واحدهای کوچک تر قابل توجه است و تسهیلاتی که تحت عنوان وام مسکن یکم هم مطرح است، اثر خود را بیشتر در واحدهای کوچک نشان می دهند.

کارشناس بازار مسکن ادامه داد: فعلا در شش ماهه دوم سال به نظر می رسد، واحدهای متوسط و «کوچک متراژ» تحت تاثیر قرار می گیرند و نوع معاملات هم در ماه های گذشته همین را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته واحد های لوکس از رونق برخوردار بود گفت: در ماه های اخیر تقاضای واقعی در بازار وجود دارد و بیشتر معاملات برای مصرف بوده است.

روانشادنیا افزود: در ماه های گذشته در شهر تهران، حدود ۷۰ درصد معاملات برای واحدهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان و زیر ۱۰۰ متر بوده است.

وی همچنین افزایش میزان معاملات را در ماه های اخیر قابل توجه دانست و گفت: در آذر ماه ۵۰ درصد رشد معاملات مسکن داشته ایم.

این کارشناس بازار مسکن افزود: در ماه های اخیر در تهران ۱۷ هزار و ۸۰۰ معامله مسکن صورت گرفته که حاکی از رشد ۵۰درصدی معاملات بوده است.

رئیس کانون انبوه سازان: تولید مسکن متناسب با نیاز مصرف کننده

جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان دیگر مهمان برنامه گفت: رونقی که امسال در بازار مسکن اتفاق افتاد امیدواریم در آینده با تداوم بیشتری انجام بگیرد.

او افزود: پیگیری های وزیر راه و شهرسازی و دولت در راستای اعطای مسکن به مسکن اولی ها با سود کم و اعطای تسهیلات به تولید و قابل انتقال به خریداران موجب گردیده تا خریداران بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این انبوه ساز مسکن افزود: اقدامات دولت در برنامه بودجه ۹۷ مخصوصا در حوزه بافت های فرسوده و سکونت گاه های ناکارآمد و حاشیه نشین همچنین اقدام اخیر بانک مسکن برای تسهیلات بدون سپرده گذاری برای تولید کنندگان بارقه های امیدی است که موجب رونق بهتر مسکن با نرخ متناسب خواهد شد و به طبع آن خواهیم توانست از رشد بیشتری در مسکن برخوردار شویم.

برزگر درباره تداوم رونق گفت: باید بر اساس نیاز به واحدهای مسکونی، تولید داشته باشیم؛ برای تولید مسکن اگر بتوانیم دهک های هدف را شناسایی کنیم و تولیدکننده بتواند با توجه به نیاز تولید داشته باشد، شاهد شکوفایی بیشتر در این بخش خواهیم بود. برای خروج از رکود نیز باید موانع تولید و آسیب را برداریم و در قانون نظام مهندسی نیز تجدید نظر داشته باشیم. دستگاه های اجرایی و خدمات رسان نیز باید کمک کنند و به تناسب احداث مطالبات مورد نیاز را طلب کنیم تا بتوانیم مسکن امن و ارزان قیمت در اختیار مردم و اقشار آسیب پذیر جامعه قرار دهیم. مسکن باید توسط افراد متخصص ساخته شود و اعطای تسهیلات برای تولید و خریداران با بهره متعارف نیز از راهکارهای تداوم رونق مسکن است.

نایب رئیس اتحادیه املاک: تا پایان سال رشد قیمت نداریم

حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی املاک اتاق اصناف ایران در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در مجموع این رونق نسبی است که نسبت به تابستان ۹۶ رخ داده و میزان آن به طور متوسط در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک و غیرشهری است. این رونق روند ملایمی است و نمی توانیم تعبیر بازگشت رونق به بازار مسکن را داشته باشیم، فقط می توان گفت تا حدودی معاملات بیشتر شده و درحال عبور از مسیر رکود هستیم اما حجم معاملات آنقدر نیست که رونق گرفته باشد.

وی درباره عبور از مرحله پیش رونق به مرحله رونق نیز افزود: اگر میزان معاملات صورت گرفته در کشور را بر اساس سامانه اداره املاک و مستغلات رصد کنیم و مقایسه ای با سال های قبل از سال ۹۱ داشته باشیم؛ این حجم از معاملات تقریبا یک چهارم معاملاتی است که ما در سال های ۹۰ یا ۸۹ در تهران داشته ایم که این میزان معاملات نشان دهنده بازگشت رونق به بازار مسکن نیست و هنوز به رونقی که مد نظر است نرسیده ایم.

نایب رئیس اتحادیه املاک استان تهران اظهار داشت: پیش بینی این است که روند رو به رشد ادامه داشته باشد و تا پایان سال با شیب ملایم شاهد افزایش معاملات خواهیم بود؛ رشد قیمت نخواهیم داشت اما افزایش معاملات مسکن را حتما شاهد خواهیم بود. اصلاح ساختار سود بانکی نیز در رونق بازار مسکن از عوامل رونق در بازار مسکن است.

منبع: شبکه خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.