کرمان - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان با اشاره به اقدامات خوب معین اقتصادی منطقه سه استان، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید طی یک ماه آینده طرح جامع گردشگری شرق استان را به تصویب کارگروه گردشگری استان برساند.

طرح جامع گردشگری شرق استان کرمان تا یکماه آینده تصویب شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی استانداری کرمان، محمدجواد فدائی در هفتاد و نهمین کارگروه تخصصی اقتصادی با محوریت منطقه سه (شهرستان های بم، ریگان، نرماشیر و فهرج) که در محل نهاد اقتصاد مقاومتی استان برگزار شد، افزود: اقدامات اساسی در شرق استان توسط معین اقتصادی در حال انجام است که می تواند تحولات خوبی را در منطقه ایجاد کند لذا انتظار می رود این اقدامات استمرار داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل های شرق استان کرمان، یادآورشد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید طی یکماه آینده طرح جامع گردشگری شرق استان را به تصویب کارگروه گردشگری استان برساند تا معین اقتصادی در چارچوب آن، طرح های گردشگری خود را در منطقه اجرا نماید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان از معین اقتصادی منطقه سه خواست تا مطالعات امکان سنجی احداث کارخانه لاستیک در ریگان را ظرف یکماه آینده به پایان برساند و در صورت مثبت بودن نتیجه مطالعات برای اخذ موافقت اصولی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام کند.

تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول خرما در منطقه شرق استان

مدیرمنطقه ای شرق استان نیز به نمایندگی از معین اقتصاد مقاومتی منطقه سه، خدمات و اقدامات صورت گرفته را تشریح و تبیین کرد و گفت: هفده ماه گذشته پس از انعقاد تفاهم نامه ای از سوی مدیریت استان با صنایع خودرویی ایران، شرکت کرمان موتور به عنوان معین اقتصاد مقاومتی منطقه سه معرفی شد.

وی شغل اغلب مردم شرق استان را کشاورزی عنوان کرد و یادآورشد: تعیین نرخ محصول خرما یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان است که دولت باید در این خصوص ورود کند و بورس خرما را در منطقه راه اندازی نماید.

مدیرمنطقه ای شرق استان با اشاره به اینکه راه اندازی بورس خرما در زمان اشک فرماندار سابق شهرستان بم به طور جد پیگیری شد و نهایتا مقرر شد با محوریت تعاون روستایی این امر صورت پذیرد، تصریح کرد: بحث استفاده از مشاورین بین المللی در راه اندازی بورس خرما به طور جد دنبال شده است.

توسلی با اشاره به وجود ۴۰۰ هزار تن محصول خرما در سردخانه ها و نگرانی کشاورزان از این موضوع، خاطرنشان کرد: سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول خرما در منطقه شرق استان تولید می شود که باید برای صنایع جنبی این محصول بویژه بسته بندی مدرن آن برای بازارهای داخلی و خارجی تدبیری اندیشیده شود لذا دستگاه های ذیربط پای کار بیایند و این موضوع را جدی بگیرند.

وی بر استفاده از ضایعات درخت خرما در منطقه تاکید کرد و گفت: در این راستا برخی از گروه های سرمایه گذار برای تبدیل ضایعات درخت خرما به علوفه اعلام آمادگی کردند که این موضوع را دنبال کرده ایم.

مدیرمنطقه ای شرق استان در ادامه به مسائل و مشکلات توسعه شهرستان ریگان و فهرج اشاره کرد و افزود: راه اندازی کشت و صنعت در دو شهرستان ریگان و روستای شاهرخ آباد فهرج به طور جد دنبال شده است که می تواند اشتغالزایی خوبی در منطقه ایجاد کند که در این راستا درخواست واگذاری هزار هکتار اراضی به جهاد کشاورزی ارائه شده است.

توسلی از راه اندازی تعاونی شترداران در منطقه شرق استان خبر داد و یادآورشد: از دولت درخواست می شود در خصوص واردات شتر با نژاد "سندی" در منطقه شرق استان موافقت کند زیرا این نژاد شتر شیر فراوانی دارد که می تواند اقتصاد شرق استان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی به ظرفیت های گردشگری شرق استان کرمان بویژه شهر بین المللی بم اشاره کرد و گفت: فعال شدن حوزه گردشگری شرق استان می تواند در آینده ای نزدیک برای استان سودآوری داشته باشد.

مدیرمنطقه ای شرق استان با اشاره به راه اندازی ۵۵ صندوق خرد روستایی با پانزده میلیون تومان آورده مردم، تصریح کرد: با همکاری صندوق کارآفرینی امید سه میلیارد تومان به این صندوق ها تزریق شده که می توان از این محل نسبت به اعطای تسهیلات خرد اقدام کرد.

توسلی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی معین منطقه اقتصادی در شرق استان، خاطرنشان کرد: طی هفده ماه گذشته تاکنون بیش از بیست میلیارد تومان در حوزه مسئولیت های اجتماعی توسط معین منطقه اقتصادی هزینه شده که تکمیل بیمارستان شهرستان ریگان نمونه ای از این امر می باشد.

وی با تاکید براینکه راه اندازی کارخانه لاستیک در شهرستان ریگان در حال پیگیری است، افزود: براساس تاکیدات استاندار کرمان، اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی نیازمند کار جهادی است و با وجود قوانین مزاحم پیش نمی رود.

محدودیتی در خصوص اعطای تسهیلات ارزان قیمت وجود ندارد

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در ادامه این جلسه از آمادگی این مجموعه در خصوص واگذاری هزار هکتار از اراضی برای راه اندازی کشت و صنعت در دو شهرستان ریگان و فهرج خبر داد و گفت: این امر مستلزم آن است که شرکت آب منطقه ای در خصوص تخصیص آب اقدام نماید.

علی جاویدی با اشاره به جوسازی های صورت گرفته در خصوص قیمت محصول خرما، یادآورشد: محصول خرما به صورت مقطعی فروخته می شود و در مقایسه با سال های گذشته، هیچ نگرانی در خصوص قیمت و فروش این محصول وجود ندارد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص صادرات و بازارهای فروش محصول خرما، تصریح کرد: هیچگونه محدودیتی در خصوص اعطای تسهیلات ارزان قیمت با نرخ چهار درصد وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.