وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در بازسازی بافت های فرسوده دخالت نمی کند، گفت: ما قیم مردم نیستیم و مردم، خودشان همه کارها را انجام می دهند.

قیم مردم نیستیم/ پایان دوران بیغوله سازی در بیابان!

به گزارش قدس آنلاین، عباس آخوندی در مراسم کلنگ زنی نوسازی بافت محله سیروس تهران با اینکه مهم در این پروژه تغییر رویکرد بوده و باید آن را در کل ایران تعمیم بدهیم، گفت: بارها راجع به کالایی شدن مردم در شهرها و شهرداری سوداگرانه و تجارت محور صحبت کرده ایم. سیروس، قدیمی ترین محله تهران و نماد تاریخ و فرهنگ پایتخت و حتی ایران است اما در سالهای گذشته شهرها در ایران دستخوش تجارت شده و همه چیز در حد پروژه و خرید و فروش تراکم بوده است که شهر را از بین برده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر همه محله های تهران را تراکم بفروشیم آیا کیفیت زندگی ارتقا می یابد، گفت: تمام بحث ما این است که باید بدنبال ارتقای کیفیت زندگی مردم باشیم و خاطره های ایرانی را زنده کنیم.

وی افزود: پروژه ای که امروز کلنگ زنی می‌شود از این جهت برای من مهم است که آغاز تغییر نگرش در شهر و شهرسازی است.

به گفته آخوندی، دولت و شهرداری باید تصمیم بگیرند و به دوران بیغوله سازی که هزاران میلیارد تومان از سوی مردم را به بیابان ها بردند و فضای زشت و پلشت ایجاد کردند خط بطلان بکشند.

وی با بیان اینکه باید به هویت ملی و یارانی برگردیم، تاکید کرد: شهر محل زندگی، نفس کشیدن، گفتگو، ارتباط با همسایگان و برگزاری آئین های ملی و محلی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کاری که امروز قرار است آغاز آن را اعلام کنیم اتفاقی است که مردم می خواهند آن را انجام دهند و دولت کاره ای نیست. برخلاف دوره های قبل که ساخت چندصدهزار واحد مسکونی و گزارش های کمی درباره مسکن داده می شد می خواهیم در این دوره از آن عبور کنیم.

وی تاکید کرد: ما قیم مردم نیستیم. مردم خودشان می دانند که می خواهند چکار کنند. امیدواریم این تغییر نگرش را پیگیری کنیم و اگر ما موفق به این تغییر نگرش نشویم مردم ایران خود یک روز این تغییر رویکرد را ایجاد می کنند.

آخوندی با بیان اینکه پروژه امروز، تک پروژه نیست و قرار است در تمام ایران با اندیشه محله محوری هویت گذشته محلات را به تدریج برگردانیم، تصریح کرد: به نظر من این اتفاق به شدت سودآور است چون وقتی به سبک گذشته خانه سازی می‌شود همه چیز به تراکم بر می گردد اما در سیستمی که امروز آن را رونمایی کردیم قرار است کیفیت محله را ارتقا بدهیم که همین خود نوعی سوددهی است.

وی ادامه داد: من با عنوان بافت فرسوده مخالفم چون بافت فرسوده یعنی تنزل اجتماعی محله؛ ولی ما تمام تلاشمان این است که منزلت محله افزایش یابد و این افزایش منزلت، تمام سود اقتصادی آن را جبران می کند. این موضوع سودآور است نه تراکم فروشی ۳۰۰ و ۴۰۰ درصد که تمام شهرهای ما را به این وضع دچار کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.