کرج- روند افزایش خودروها در کرج و متعاقب آن آلودگی های زیست محیطی ناشی از ترافیک در حالی به معضلی برای این کلانشهر مبدل شده که همچنان متولیان امر نقشه راهی مشخص برای مدیریت و کنترل این پدیده آزاردهنده ندارند.

حل مشکل ترافیک کرج «نقشه راه» می خواهد

قدس آنلاین- گروه استان ها: شهر کرج بر اساس آمارهای موجود جزء ۵ کلان شهر ایران است و افزایش تعداد خودروها در سطح معابر شهری و البته عدم رشد معابر وخیابان ها در این سالها تبعات منفی فراوانی را به دنبال داشته است.

با یک نگاه ساده می توان پی برد که تاکنون چاره ای برای رفع یا کاهش ترافیک در کلان شهر کرج انجام نشده است و این در حالی است که در شهرهای بزرگ دیگر کشور از جمله تهران با اجرای قوانین سختگیرانه تا حدودی توانسته اند برای مهار ترافیک گام هایی را بردارند و حجم وسیع خودروها را با طرح هایی چون مجوز طرح ترافیک، محدوده زوج وفرد و برخی دیگر از تمهیدات به نوعی مدیریت کنند.

شهروندان کرجی هم به نوعی در این خصوص گله مند هستند و با هرکدام از آنها که صحبت می شود از عدم وجود یک برنامه جامع کنترل ترافیک در این کلانشهر سخن می گویند وانتظار و توقع دارند تا راهکارهایی موثر به کار گرفته شود و فضای فعلی جای خود را به یک برنامه مدون و مشخص بدهد.

یکی از رانندگان تاکسی که در خط چهارراه طالقانی فعالیت می کند گفت: در چند سال اخیر هر ازگاهی طرح زوج و فرد در مسیر های مرکزی شهر کرج اجرا می شود که البته شکل محدودی دارد وشامل یک مقطع زمانی مشخص شده است.

این راننده تاکسی ادامه داد: متاسفانه روز به روز شاهد افزایش تعداد خودروها در بافت مرکزی شهر هستیم و این در حالی است که بسیاری از مسافرکش های شخصی نیز از شهرهای حومه کرج به مرکز شهر می آیند و با اجرای این طرح می توان مدیریت بهتری بر عبور ومرور خودروها داشت.

با یک معلم بازنشسته نیز در ارتباط با ترافیک کرج هم کلام شدیم که اونیز گفت: در خیابان های اصلی شهر شاهد ترافیک بیشتری هستیم وبه نظر من یکی از علل این مساله می تواند حضور دستفروشان در پیاده روها وحاشیه خیابان ها باشد چرا که به نوعی حواس توجه  افراد و خودروها را به خود جلب می کنند و این خود باعث ایجاد ترافیک می شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: می توان برای کنترل ترافیک در خیابان های شلوغ دستفروشان را به محیط های دیگر هدایت کرد وتجربه انتقال دستفروشان منطقه گلشهر نیز ثابت می کند که این اتفاق تا چه میزان می تواند به روان سازی تردد خودروها کمک کند.

خیابان ها کشش این همه خودرو را ندارد

یکی از کسبه قدیمی کرج نیز با اشاره به عدم کشش و تحمل خیابان ها گفت: حدود ۴۰ سال می شود که در میدان کرج کاسبی می کنم و در این مدت خیابان های بافت اصلی شهر تغییر چندانی نداشته است اما در عوض خودروها روز به روز افزایش پیدا کرده است.

وی با لحنی ملایم تر افزود: باید مسئولین چاره ای بیاندیشند  چرا که شاهدیم صف چند کیلومتری از خودروهایی در نوبت نصب پلاک قرار دارند واین خود می گوید اگر فکری برای تردد این حجم ماشین نشود در آینده نزدیک شاهد قفل شدن معابر اصلی شهر خواهیم بود.

دانشجوی ترم آخر کارشناسی مکانیک در خصوص ترافیک نظری متفاوت تر از بقیه داشت.

وی گفت: این که در طول سال شاهد افزایش بی رویه خودروها در سطح شهر هستیم و مسئولین مرتبط باید برای آن چاره ای بیندیشند توضیح واضحات است.

این دانشجو ادامه داد: به شخصه معتقدم با ارتقای فرهنگ رانندگی و ترغیب مردم به  استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانیم شاهد کاهش ترافیک نیز باشیم. امیدوارم ابتدا فرهنگ استفاده از خودرو و رعایت حقوق دیگران را فرا بگیریم و سپس به دنبال خرید خودرو باشیم.

یک خانم خانه دار که مشغول خرید بود نیز با گلایه از وضع موجود در معابر شهر کرج گفت: تا چندسال پیش ساعات محدودی از روز شاهد ترافیک بودیم اما الان این اتفاق در ساعات زیادی از روز وجود دارد و باید برای آن چاره ای اندیشید.

وی ادامه داد: به نظرم اینکه هر زمان دلمان بخواهد خودرویمان را سوار شویم وبرای کوچکترین کار جزیی به خیابان بیاییم درست نیست و لازم است متولیان امر فکری برای کنترل ومدیریت براین اوضاع بکنند.

صحبت های برخی شهروندان کرجی گویای این است که مردم طرح وبرنامه ملموسی برای مدیریت ترافیک فزاینده کرج را شاهد نبوده اند و آنچه به عینه می بینند رها شدن هزاران خودرو در سطح شهر و ترددهای بدون برنامه ریزی در معابر شهری است.

مدیریت شهری کرج در سالهای اخیر تلاش کرده با توسعه معابر وایجاد خیابان های جدید در کنار حذف تقاطع ها و احداث زیرگذر و روگذرها تا حدی به روان سازی تردد خودرو ها کمک کند اما واقعیت موجود در خیابان های شهر کرج چیز دیگری میگوید.

تردد حجم زیادی از خودروها در نقاط مختلف شهر در کنار عدم رعایت قوانین از سوی برخی رانندگان سبب شده نوعی بی نظمی را شاهد باشیم وحال در این فضا به نظر میرسد نیاز به نگاه وتمهیدات ویژه ای است تا نظم ترافیکی در کرج نیز ارتقا پیدا کند و به سطح استانداردهای موجود در دیگر کلانشهرهای کشور برسد.

برای نیل به این هدف چندی است مدیریت شهری کرج در حال فراهم کردن زیرساخت های کنترل هوشمند ترافیک در معابر شهری است و در این راستا مرکز کنترل ترافیک کرج را در هفته گذشته به بهره برداری رساند.

این مرکز کنترل ترافیک زمینه ساز نظارت وپایش بهتری از تردد خودروهاو اعمال قانون در سطح شهر خواهد بود ومی تواند بستر لازم برای اجرای طرح های مختلف را در حوزه ترافیکی شهر کرج منجر شود.

فراهم شدن بستر مدیریت ترافیک در کرج

موضوعی که رییس پلیس راهور استان البرز نیز به آن اذعان دارد و بر این باور است که با فعال شدن مرکز مونیتورینگ می توان از این پس اجرای طرح های ترافیکی را در کرج شاهد بود.

رییس پلیس راهور استان البرز با بیان اینکه بستر اجرای دایمی طرح زوج و فرد خودروها در کرج مهیا است گفت: با راه اندازی مرکز مونیتورینگ شهرداری کرج  وفعال شدن دوربین های ثبت تخلف در معابر اصلی شهر به نظرم بستر لازم برای اجرای دایمی طرح زوج وفرد بیش از گذشته مهیا است.

سرهنگ سید همایون شریفی افزود: در سال های قبل اجرای طرح زوج وفرد خودروها در ایام پایانی سال با تاثیرات مثبتی همراه بوده است و به نظرم می توان آن را در تمام طول سال  به اجرا درآورد.

وی در پایان باتاکید براینکه تصویب اجرای طرح های ترافیکی از جمله زوج وفرد کردن تردد خودروها منوط به تصمیم و موافقت شورای ترافیک استان البرز گفت: پلیس راهور ظرفیت  وتوان لازم را در خصوص اجرای این طرح دارد.

شریفی با اشاره به فعال سازی مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج  در ۲۷ آذر سال جاری و ثبت تخلفات در معابر و چهارراه های مرکزی شهر کرج  اظهار کرد: این مرکز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ فقره تخلف روزانه اعمال قانون می شود.

وی این تخلفات را عبور از چراغ قرمز، پارک دوبل، ورود ممنوع، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، نداشتن کلاه ایمنی، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده وعدم استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی ذکر کرد و گفت: این تخلفات پس از ثبت در سوابق رانندگان متخلف به درب منازل آنها ارسال می شود.

رئیس پلیس راهور با اشاره به نصب ۶۹ دستگاه دوربین پلاک خوان در محدوده طرح مصوب هسته مرکزی شهر کرج گفت: علاوه بر این ۴۶ دستگاه دوربین نظارتی در معابر اصلی شهر به منظور کنترل ترافیک و اعمال تخلفات ساکن نصب شده است.

سرهنگ شریفی با بیان اینکه جا افتادن مرکز کنترل ترافیک در کلانشهر کرج زمان بر است افزود: پس از اطلاع رسانی در رسانه ها، رسانه ملی و رادیو متخلفان رانندگی بدانند که دوربین ها تخلفات آنها را رصد می کنند.

وی گفت: پس از اجرا شدن این طرح  وتوجه بیشترمردم به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی قاعدتا میزان تخلفات و تصادفات کاهش می یابد و نظم ترافیکی بهتری را در شهر شاهد خواهیم بود.

 صحبت های رییس پلیس راهنمایی ورانندگی استان البرزموید این موضوع است که امکانات سخت افزاری مورد نیاز برای مدیریت ترافیک در کلانشهر کرج به نسبت گذشته ارتقا یافته و حال وقت آن است که کلانشهر کرج با گام رو به جلو به سمت ساماندهی موثر تر حمل ونقل درون شهری خود برود.

به طور قطع ادامه روند فعلی  وعدم محدودیت در تردد خودروها جز کورتر شدن کلاف ترافیک شهر کرج و متعاقب آن افزایش مصرف سوخت وآلاینده ها دستاوردی به همراه نخواهد داشت لذا شهر کرج ملزم به حرکت در مسیر مدیریت ترافیک  واعمال محدودیت های موردنیاز است.

 البته این فرایند نیاز به ارتقا و پویاتر شدن سیستم حمل ونقل عمومی شهری نیز دارد که باید به شکل جدی مورد توجه مسئولان شهری کرج قرار بگیرد.

ترافیک شهر کرج باید در چارچوب یک برنامه مدون وبه روز مدیریت شود تا کمتر شاهد گره های کور ترافیکی و اتلاف وقت وانرژی باشیم واین مهم زمانی دست یافتنی است که مجموعه اقدامات مدیریتی و مشارکت شهروندان در کنار هم قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.