دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های فقه اجتماعی برای حل مشکلات نظام تأکید کرد.

به گزارش قدس آنلاین، محسن رضایی پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست علمی «تعامل حوزه و نظام اسلامی» که به همت پژوهشگاه فقه و نظام در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: در زمینه مشکلات امروز کشور باید از خود پرسید، در این چند روز چگونه روی فشارهای اقتصادی سوار شدند و آن را به سمت نظام هدف‌گیری کردند؛ این در حالی است که سیاست‌های اقتصادی و خانواده و محیط زیست و... ابلاغ شده است و نظام نیز رویکرد مشخصی دارد.

وی افزود: با وجود این مشکلات باید مشخص شود که حوزه چه کمکی به نظام می‌کند؛ این تصور عامیانه نیز باید کنار برود که یک نفر از آسمان‌ها رئیس جمهور شود و همه چیز را درست کند؛ این مسئله از عوارض مباحث انتخاباتی بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: جمهوری اسلامی شامل دین، قانون و اجرا هستیم که از مردم سالاری بیرون می‌آید و این سه عنصر در نظام دارای یک سازوکار کافی است؛ اسلام بر خلاف مسیحیت یک ظرفیت سیاسی و اجتماعی بزرگی دارد که می‌تواند قانون و اجرا را با هم سازگار کند.

وی گفت: این شکل اداره کشور به نفع نظام نیست؛ در این زمینه نیازمند یک بسیج عظیم از نخبگان و روشنفکران و... هستیم؛ بحث ورود اسلام به سیاست چه در بعد نظام و چه دولت مردان نیز باید بررسی شود؛ اگر اسالم به همین عنصر محدود است، مشکلات جامعه و بازار و... را نظام باید حل کند و یا اینکه ابعاد دیگر اسلام وجود دارد که ما به آن ورود نکرده‌ایم؛ این مسئله را فراوری انقلاب اسلامی از سیاست به حوزه‌های دیگر می‌نامیم.

رضایی با ذکر این مطلب که اسلام هنوز وارد عرصه‌های اجتماعی و اقتصاد و...کشور به شکل تام و تمام نشده است، عنوان کرد: نباید با تبلیغات نادرست جلوی یک بسیج عظیم برای حضور دین در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و شهرسازی و... را بگیریم.

کمتر روی بعد اجتماعی اسلام کار کرده‌ایم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بعد سوم اسلام، یعنی بعد اجتماعی، مورد غفلت واقع شده است؛ بعد اجتماعی اسلامی از بعد سیاسی متفاوت است؛ منظور از بعد اجتماعی اسلام منظور اسلام اجتماعی که گولن و... بیان می‌کنند نیست؛ منظور این است که اسلام در بعد اجتماعی و فردی حرف دارد ولی کمتر روی بعد اجتماعی اسلام کار کرده‌ایم.

وی گفت: در سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم که اگر فقه اجتماعی در حوزه اجتماعی ورود نکند، نمی‌توانیم سؤال پس از سیاست که امور اجتماعی است را به سامان برسانیم؛ بعد سوم اسلام از نظر من، بعد اجتماعی اسلام است که از خانواده به محله می‌رسد؛ یکی از سیاست‌های ما این است که محلات با محوریت مساجد ساخته شوند.

رضایی اظهار کرد: شهرسازی و معماری و روابط و مناسبات اجتماعی را نمی‌توان در قالب فقه سیاسی بحث کنیم؛ در اینجا باید از زاویه اجتماع و جامعه وارد شویم؛ اگر این عنصر لحاظ شود می‌توان مسائل را استخراج کرد و تحت عنوان فقه اجتماعی ورود کرد.

وی عنوان کرد: شکل ساختمان‌سازی نقش مهمی در جرم و جنایت دارد، مسئله معماری و شهرسازی در روحیات مردم مؤثر است؛ این مسائل از زاویه سیاست قابل پرداخت نیست و در این عرصه نیازمند یک دید عمیق از زاویه دین هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: جامعه اسلامی یک سؤال بزرگ است که باید آن را سامان دهیم؛ روابط بین دولتمردان و مردم تنها در حوزه سیاست قابل حل نیست بلکه باید دیدگاه اجتماعی اسلام این مشکلات را حل کند و رابطه بین حکومت و مردم نیز تنظیم شود؛ وقتی در این عرصه قوی کار نمی‌کنیم باعث می‌شود که امروز کالاها و محصولات فرهنگی ترکیه وارد دشمن و عراق شود.

رضایی اظهار کرد: ما می‌خواهیم از ظرفیت‌های پژوهشی قم اضافه شود و باید یک پژوهشگاه مشترک بین دبیرخانه مصلحت نظام با یکی از مراکز فعال قم که می‌تواند پژوهشگاه فقه و نظام باشد همکاری کند؛ در این پژوهشگاه مسائل و نیازها به این پژوهشگاه‌ها ارائه می‌کنیم؛ مسئله تأمین اجتماعی، نظام بانک، عدالت، رفاه اجتماعی و بودجه از مشکلات بزرگ کشور است که باید به این پژوهشگاه‌ها عرضه شود.

۷۵ درصد بودجه دولت صرف امور جاری می‌شود

وی عنوان کرد: ۷۵ درصد بودجه دولت صرف امور جاری می‌شود و چیزی برای کارهای عمرانی باقی نمی‌ماند؛ سه بحران سنگین غیر از آب و محیط زیست، مسئله تأمین اجتماعی و بودجه و بانک است که در این عرصه نظام مسئله باید از دل حکومت خارج شود و با این پژوهشگاه لیست این نیازها استخراج می‌شود و به پژوهشگاه‌های فعال در قم ارائه می‌شود.

رضایی با ذکر این مطلب که جوامع غیر اسلامی منتظر هستند که آیا پدیده‌های جدیدی از درون اسلام در خصوص اداره جوامع صادر می‌شود یا خیر، گفت: در منطقه خاورمیانه فشارهای اقتصادی و سیاسی و غارت منابع و تهاجمات فرهنگی وجود داشته است ولی این فشارها عامل اصلی روی آوردن به سمت اسلام نبوده است؛ شکست پناه آوردگان به غرب و فشارهای ناشی از برخورد با دشمنان مسلمانان را به سمت استمداد بیشتر از حوزه‌ها نسبت به اداره امور جامعه و کشور بر اساس اسلام کشاند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در این خصوص، برخی از علما پیش قراول بودند؛ از جنبش تنباکو و. گرفته تا جنبش شهید صدر و امام راحل، پرچمداران ایده‌های جدید از مبانی اسلامی به جوامع اسلامی شدند و زحمات بسیاری نیز کشیدند تا نهایتاً در قامت انقلاب اسلامی اولین پاسخ به مسلمانان داده شده که در زمینه اداره جوامع از منظر اسلام حرف و مدل داریم؛ اسلام به دلیل اینکه سیاست خارجی و داخلی و امنیت را اداره کند، حرف دارد و نظام اسلامی نیز پاسخ به یکی از نیازهای اساسی به این سؤال مهم بود.

وی گفت: زحمات بسیاری در این زمینه کشیده شده است و تمام این فشارها به این خاطر بود که اسلام به میدان نیایند و اسلام به یک تمدن جدید در این منطقه مبدل نشود؛ مشکل ترامپ با ما در بمب اتمی نیست بلکه از این مسئله می‌ترسد که این تمدن اسلامی در عرصه‌های مختلف شکل گیرد.

رضایی اظهار کرد: پیش از آنکه جنگ سیاسی با غرب داشته باشیم با غربیان در یک جنگ تمدنی وارد شدیم؛ مسئله آن است که آیا با ایجاد نظام اسلامی به همه سؤالات و انتظارات مسلمانان جواب دادیم و یا اینکه در یکی از این حوزه‌ها فعالیت کردیم.

وی عنوان کرد: نظام مستقر شده است؛ نظام معادل STATE است؛ گاهی در ترجمه استیت و گاورنمنت خلط مبحث صورت می‌گیرد؛ استیت دارای چهار مؤلفه است که شامل قانون اساسی، حاکمیت، سرزمین و مردم است که اسلام نیز به این چهار مؤلفه اضافه شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی یا همین نظام، یک نظام سیاسی بسیار قدرتمند است، ولی در زمینه حکومت گران دارای ضعف‌های فوق العاده هستیم که این ضعف در قوه قضاییه، دولت و مجلس وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.