مسئولان و نهادهای حقوق بشری سازمان ملل در بیانیه‎ای مشترک خواستار آزادی ده‎ها نفر از شهروندان بازداشت شده عربستان بویژه پس از ولی‌عهدی محمد بن سلمان شدند.

به گزارش قدس آنلاین، پنج مسئول حقوق بشری سازمان ملل در پی تشدید بازداشت‎های ماه‌های گذشته در عربستان و همچنین دوره پس از تکیه زدن محمد بن سلمان بر مسند ولی‎عهدی، بیانیه‏‌ای مشترک در خصوص آزادی بازداشت‎شدگان صادر کردند.

دو نهاد «عفو بین الملل» و «دیده بان حقوق بشر»، «عملیات گسترده عربستان برای بازداشت‎های خشن» بویژه از زمان ولی‎عهدی محمد بن سلمان را «نگران کننده» خواندند.

در این بیانیه مشترک آمده است که عربستان « با سوء استفاده از قوانین ضد تروریستی دست به بازداشت های گسترده خشونت‌آمیز می‌زند و این روش نگران کننده‌ای است.»

عربستان در تابستان گذشته، موجی از بازداشت روحانیون و مبلغان سعودی را آغاز کرده بود که برخی از آنان آزاد شدند و برخی دیگر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

در  این بیانیه آمده است که «ما شاهد ظلم و ستم عربستان در حق حامیان حقوق بشری هستیم که برای احقاق حق آزادی بیان و ایجاد نهادهای حقوق بشری تلاش می کنند».

در ادامه این بیانیه به نام «سلمان العوده» روحانی سعودی اشاره و اعلام شد که وی خواستار افزایش پایبندی به حقوق بشر است که در ماه سپتامبر گذشته بازداشت شده بود.

شهریور گذشته محمد العریفی، روحانی مشهور حکومتی عربستان به همراه روحانیون دیگری مثل  «سلمان العوده»، «عائض القرنی» و «علی العمری» بازداشت شده بود. بازداشت العوده و القرنی نارضایتی بخش مذهبی عربستان را ناخرسند کرده بود. العوده و القرنی در عربستان طرفداران زیادی دارند. حساب کاربری این دو در توییتر به ترتیب ۱۴ و ۱۷ میلیون نفر دنبال کننده دارد.

نهادهای حقوق بشری سازمان ملل تاکید کردند که از دولت عربستان می‎خواهیم که درباره این بازداشت‎های گسترده مربوط به تروریسم اطلاعات بیشتری را ارائه کند.

در این بیانیه حقوق بشری به بازداشت‎های نوامبر گذشته که طی آن ۲۰۰ نفر اعم از شاهزادگان و مسئولان سعودی در چارچوب طرح مبارزه با فساد بازداشت شده بودند، اشاره نشده است.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.