۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 582633

ترامپ که بسیار دوست دارد مردم آمریکا و همپیمانان خود را از مشکلات داخلی کشورش دورنگه داشته یا حداقل نگاه آنها را از وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور پرت نگه دارد این روزها به جای توئیت کردن درباره معضلات اقتصادی و اجتماعی کشورش بیشتر مشغول کشورهایی مثل ایران، کره شمالی و اخیراً پاکستان شده و درباره امور داخلی آنها مطلب می‌نویسد.

مسایل داخلی ایران ربطی به شورای امنیت ندارد

قدس آنلاین- ترامپ که بسیار دوست دارد مردم آمریکا و همپیمانان خود را از مشکلات داخلی کشورش دورنگه داشته یا حداقل نگاه آنها را از وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور پرت نگه دارد این روزها به جای توئیت کردن درباره معضلات اقتصادی و اجتماعی کشورش بیشتر مشغول کشورهایی مثل ایران، کره شمالی و اخیراً پاکستان شده و درباره امور داخلی آنها مطلب می‌نویسد. به این ترتیب نگاه رسانه‌ها را هم به سمت این موضوعات سوق می‌دهد.

او که چند روز پیش مردم ایران را گرسنه نامیده بود خیلی تلاش کرد که موضوع اغتشاشات ایران را به شورای امنیت ببرد به همین خاطر هم نیکی هیلی از طرح موضوع ایران در شورای امنیت خبر داد. اما روسیه با این موضوع مخالفت کرده و گفته است: موضوعات داخلی ایران ربطی به شورای امنیت ندارد.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، مقامات مسکو دلیلی برای ایفای نقش شورای امنیت سازمان ملل در حل‌وفصل مسائل داخلی در جمهوری اسلامی ایران نمی‌بینند. ریابکوف با تأکید بر اینکه این ابتکارعمل «مضر و غیرسازنده» است و مسکو ضرورتی برای چنین اقدامی نمی‌بیند، یادآور شد: «در ایران یک جریان کامل داخلی در حال رخ دادن است، درحالی که شورای امنیت سازمان ملل یک ارگان خاص است که بر اساس منشور سازمان ملل مسئولیت اصلی در حمایت از صلح و امنیت بین المللی را به‌عهده دارد و حوادث داخلی در ایران در چارچوب وظایف آن نگنجیده و کوچکترین ارتباطی به شورای امنیت ندارد».

آمریکایی ها می خواهند به بهانه اغتشاشات داخلی در کشورمان، تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کنند و متاسفانه اتفاقات اخیر بهانه خوبی را به دست تیم تندروی ترامپ داده که به تهدید ایران بپردازد. در این خصوص اردوغان هم واکنش نشان داده و گفت: ما نمی توانیم قبول کنیم که برخی کشورها – در درجه نخست آمریکا و اسرائیل- در امور داخلی ایران و پاکستان دخالت کنند.

وی تصریح کرد: این دخالت موجب می شود تا مردم در این کشورها در مقابل یکدیگر قرار گیرند. این مایه شرمساری است که این اقدام در بسیاری از کشورها انجام می شود... ما شاهد این دخالت ها در پاکستان هستیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه هم با هرگونه تحریم جدید ایران مخالفت کرده و گفت: «البته ما نمی‌توانیم برگزاری چنین نشستی را نادیده بگیریم، ولی من اطمینان دارم که هر تصمیمی که در نهایت بر اساس این ابتکارعمل آمریکا اتخاذ شود، مضر و غیرسازنده خواهد بود. موضع ما که کاملاً منطقی و مطابق با اصول حقوق بین الملل می‌باشد، به‌خلاف مواضع شرکای آمریکایی ما که هر روز که می‌گذرد، بیش از پیش اصول و حقوق بین المللی را نادیده می‌گیرد».

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که مسکو قاطعانه تهدید آمریکا در مورد گسترش تحریمها علیه ایران، به‌خاطر اوضاع داخلی در این کشور را غیرقابل قبول می‌داند. سرگئی ریابکوف با یادآوری اینکه چنین برخوردی از سوی آمریکا «یکی از مأیوس‌کننده‌ترین برخوردها طی سالهای اخیر بوده»، افزود: «ما همواره مخالف اعمال فشارهای واشنگتن بر سایر کشورها از طریق رژیم تحریمها بوده و در آینده نیز خواهیم بود. این موضع‌گیری قطعی ماست و در رابطه با روابط آمریکا و ایران نیز صادق است و بار دیگر تأکید می‌کنیم تهدید به تحریم، روشی غیرقانونی و غیرقابل قبول است».

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.