درحالی اواخر مهرمحمدباقر نوبخت از ابلاغ برنامه برج‌سازی در بافت‌های فرسوده به وزارت راه خبر داد و در ادامه حکم ترکان به‌عنوان مشاور روحانی در امور هماهنگی این بافت‌ها امضا شد که مقاومت‌هایی دربرابر اجرای دستورات و احکام رییس‌جمهور دیده می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده به خصوص در  ۵ سال اخیر و به گواه دست‌اندرکاران و فعالان ساخت و ساز کشور برخلاف تمام وعده‌های داده شده در حد نزدیک به صفر بوده است. اوایل شهریور ماه امسال عضو انجمن انبوه سازان استان تهران با اعلام این‌که دولت ها در ۱۰سال اخیر عملکرد نامناسبی در نوسازی بافت های فرسوده داشته اند گفته بود: مشکل بافت های فرسوده  عدم تصمیم‌گیری دولت در این بخش  طی ۱۰ سال اخیر است.

محتشم با یادآوری اینکه بر اساس مصوبه  مجلس باید سالانه ۱۰درصد بافت های فرسوده نوسازی می شد، افزود: چنانچه دولت مطابق این مصوبه انجام می شد، این میزان یافت فرسوده در کشور نداشتیم.

وی با تاکید بر این کا عملکرد نامناسب دولت و عدم تصمیم‌گیری برای نوسازی این بافت‌ها باعث شده تا کل نوسازی بافت فرسوده حدود ۱۰ درصد طی ۱۰سال اخیر باشد، گفت: متاسفانه در مدت مذکور بیشتر از  ۱۰ درصد بافت فرسوده در کشور  ایجاد شده است.

 عضو انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به ایجاد ستاد توسعه بازآفرینی شهری متشکل از  اکثر وزارتخانه، بانک مرکزی و مقامات بلند پایه مملکتی، بیان کرد: در عمل می‌بینیم این ستاد در حیات دو ساله خود در حال حل شدن در بروکراسی اداری است و فقط یک صندوق با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان تشکیل شده که این میزان سرمایه کارایی ندارد.

*ابلاغ رییس‌جمهوری برای بافت‌های فرسوده

حدود دو ماه پس از این انتقاد رییس سازمان برنامه و بودجه از برنامه جدید رییس‌جمهوری برای بافت‌های فرسوده  رونمایی کرد. محمدباقر نوبخت اواخر مهر امسال با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای احیای بافت‌های فرسوده شهری به تسنیم گفت: رییس‌جمهوری به دلایل مختلف برای نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت‌ قائل شده‌اند. به این ترتیب که بخش‌هایی از شهرها نیازمند مرمت است که باید بتوانیم این بافت‌های فرسوده را قطعه قطعه بازسازی کنیم.

وی افزود: شاید این کار خیلی به پول دولتی نیازی نداشته باشد،‌ افرادی آمادگی سرمایه‌‌گذاری دارند تا در واحدهای کوچک برج یا ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای را بسازند.

معاون رییس‌جمهوری با بیان این‌که پس از ساخت، نیمی از واحدها را سازنده و نیمی دیگر از واحدها را به ساکنان می‌دهند، گفت:‌ با این کار شهر نوسازی می‌شود و آقای رییس‌جمهوری روی این مسئله تاکید دارند. این یک اولویت ابلاغی از سوی رییس‌جمهوری به نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی است.

*تکذیب سخنان معاون رییس‌جمهوری توسط یک سرپرست

حدود یکماه بعد سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان متولی نوسازی بافت‌های فرسوده کشور اظهارات معاون رییس‌جمهوری را تکذیب کرد.

هوشنگ عشایری در این‌باره گفت: تاکنون هیچ گونه دستورالعمل و ابلاغیه ای از سوی ریاست جمهوری مبنی بر برج سازی در بافت فرسوده به وزارت راه و شهرسازی ارسال نشده است. به صورت شفاهی هم هیچ مقام مسئولی در مجموعه ریاست جمهوری درباره برج سازی در بافت فرسوده با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مربوطه  حرفی نزده است.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن به خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده همچنان نارضایتی دارد. یکی از دلایل این نارضایتی را می‌توان در امضای حکم انتصاب اوایل دیماه امسال برای اکبر ترکان به خوبی مشاهده کرد. روحانی در حکم ۴ دیماه خود ترکان را به عنوان مشاور رییس جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری منصوب کرد.

در این حکم خطاب به رییس‌ سابق شواری مرکزی نظام مهندسی تاکید شده است؛ « ضرورت استحکام بخشی و مقاوم‌سازی بناهای شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یک پروژه ملی و مهم دولت دوازدهم نیازمند مدیریت و هماهنگی همه دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط است انتظار دارد جنابعالی در اجرای مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی و با هماهنگ نمودن دستگاه‌های ذیربط، خصوصاً وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشور و بخش خصوصی با حذف موانع موجود، روند نوسازی بافت‌های فرسوده کشور را ساماندهی و تسهیل نمایید.»

حدود یک هفته بعد از این حکم یعنی سه شنبه گذشته طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ ساخت پروژه  ۱۰۰ واحدی محله سیروس با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن به زمین زده شد. اکبر ترکان در حین سخنرانی وزیر راه و شهرسازی خود را به این مراسم رساند تا مشاور رییس‌جمهوری از نزدیک در جریان یکی از معدود برنامه‌های مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. اما عکس‌العمل نه چندان دوستانه برخی از مقامات نشان داد مقاومت‌هایی با دستورات و انتصاب‌های رییس‌جمهوری وجود دارد.

نگاهی به عملکرد ۵ سال اخیر وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت‌های فرسوده حاکی از آن است که این وزارتخانه نتوانسته به برنامه‌های این بخش از جمله نوسازی سالانه ۱۰ درصد از این بافت‌ها جامه عمل بپوشاند. در این وضعیت با توجه به اهمیت موضوع چاره‌ای برای عالی‌ترین مقام اجرایی کشور نمی‌ماند تا راسا وارد ماجرا شده و برنامه برج‌سازی در بافت‌های فرسوده را ابلاغ کرده یا حکم انتصاب‌هایی را امضا کند. گرچه این انتصاب برای فردی که سابقه اجرایی در حوزه مسکن را ندارد، عجیب به نظر می‌رسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.