کرمان - در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از کتاب «چیستی و چگونگی تربیت در اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی» و تمبر یادبود این آیین رونمایی شد.

آئین بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در کرمان برگزار شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، این مراسم که صبح شنبه با حضورخانواده مرحوم آیت الله هاشمی برگزارگردید، استاندار کرمان از مرحوم هاشمی به عنوان شخصیتی مهم درانقلاب، و مجاهدی نستوه یاد کرد و گفت: معرفی سیره زندگی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می تواند مسیر درخشان تری را برای سیاست ورزان ترسیم کند.

آقای رزم حسینی افزود: مرحوم هاشمی رفسنجانی به شدت به اعتدال علاقه مند بود و همیشه توصیه میکرد در استان کرمان بر پایه اعتدال، عقل و مروت حرکت و از همه ظرفیتهای این استان به خوبی استفاده شود.

وی تاکید کرد: امیدوارم با برگزاری بیشتر این همایش ها در کشور بتوانیم به نسل حاضر و نسل های آینده خدمات این بزرگمرد تاریخ و انقلاب اسلامی را مطرح کنیم.

استاندار کرمان به خصوصیات ذاتی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی یاد کرد و ادامه داد: اولین خصوصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، هوش و ذکاوت ایشان بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به این موضوع اشاره کرده اند.

رزم حسینی ادامه داد: توانمندی در سازماندهی و میدان داری، صبر و شکیبائی، شجاعت و جسارت ایشان در تصمیم گیری و اهل مشورت بودن از دیگر ویژگی های ممتاز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

استاندار کرمان گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در تمامی بحران های قبل و بعد از انقلاب و حتی دوره های اخیری که مورد بی مهری و و تهمت های فراوانی واقع شدند، شکیبائی کردند و هیچگاه نشد که ایشان پاسخی به این مطالب بدهند.

وی اظهار کرد: خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی ناشی از تصمیم گیری و تصمیم سازی شجاعانه آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

رزم حسینی گفت: از خصوصیات برجسته آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی ایجاد شد که مسئولیت های بزرگی از سوی امام، رهبری و مردم به ایشان واگذار گردید.

استاندار کرمان از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیتی بصیر یاد و عنوان کرد: ایشان به شدت به اصل ولایت فقیه و به ولی فقیه زمان معتقد بودند.

وی تاکید کرد: ما شهدای زیاد و هزینه های مادی و معنوی زیادی داده ایم و نمی توانیم مثل یمن، مصر، افغانستان و .... شویم.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی همواره بوده است، گفت: انصاف و عدالت به این است که آدمی به حق صحبت کند.

وی اظهار کرد: این آئین، مراسمی دولتی نیست و دانشگاه ها آمده اند افکار مرحوم هاشمی رفسنجانی و دیدگاه رهبری درباره ایشان را تبیین کنند و اجازه ندهند مسائلی درباره ایشان مطرح شود که واقعیت نداشته و ندارد.

تحقق ایرانی آباد، آزاد و معتدل بهترین راه معرفی اسلام است

محسن هاشمی رفسنجانی نیز در این آئین گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بودند باید عدالت مورد نظر خود را به وجود آوریم و با فقر، جهل و عقب افتادگی عدالت و عزت ایجاد نمی شود.

وی ادامه داد: مرحوم هاشمی رفسنجانی تلاشگری بودند که هیجان مثبت شدیدی داشتند و ایشان در ارتباط با بازاری ها ایجاد بنیاد فرهنگی رفاه را انجام دادند و در ادامه مهمترین تصمیمات انقلاب اسلامی در این مدرسه گرفته شد و این بنیاد هنوز نیز پا برجاست.

محسن هاشمی رفسنجانی گفت: اینکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب هستند، تقریبا مورد وثوق همه افرادی است که ایشان را می شناسند.

وی با اشاره به دستگیری های متعدد آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران قبل از انقلاب، گفت: باید از مادر خود یاد کنم که در زمان نبودن ابوی به خوبی پنج فرزند را نگهداری می کردند.

محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به اقدامات آیت الله هاشمی رفسنجانی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افزود: اثر ماندگار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دایر کردن دانشگاه آزاد اسلامی موجب شده که امروز بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی با ۱۱ میلیون مترمربع فضای آموزشی در این دانشگاه وجود داشته باشد و تا مرز دو میلیون دانشجو نیز پیش رفته است.

وی ادامه داد: راه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در فعالیت های مربوط به اقتصاد کشور با وجود اینکه معتقد بودند که ایران آباد، آزاد و معتدل می تواند فرهنگ شیعی را بین مسلمانان جا بیندازد و موجب اتحاد مسلمانان و رفع مشکل فلسطین شود باید مورد نظر همه فرهیختگان، دانشگاهیان و دوستان وی قرار گیرد.

برپایی نمایشگاه به مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان نیز در این آئین گفت: همه ما آیت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان یک مجاهد و مبارز بزرگ می شناسیم که در راه پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام نقش مهمی داشتند و با جان و مال در راه پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند.

حجت الاسلام عباس توان با تاکید بر اینکه همه ما آیت الله هاشمی رفسنجانی را مدیری مدبر و سردار سازندگی و آبادگر کشور بعد از خرابی های جنگ هشت ساله می شناسیم، عنوان کرد: همه ما آیت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان سیاستمداری بزرگ و باهوش می شناسیم و همه اینها هاشمی است اماشخصیت ایشان ابعاد ناشناخته دیگری نیز دارد.

وی گفت: تیمی در گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده و بر روی آرای تربیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی و آثار وی کار کردند که حاصل آن کتاب «چیستی و چگونگی تربیت در اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی» است و امروز این کتاب رونمایی می شود.

حجت الاسلام توان به بارگذاری سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره و بیان کرد: همه دانشجویان و اساتید می توانند از این سایت استفاده کرده و مقالات خود را نیز در این سایت به اشتراک بگذارند و دراین رابطه درجه علمی نیز دریافت شده است.
وی یادآور شد: نمایشگاهی نیز با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شده است.

توجه ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی به مباحث اخلاقی

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی هم دغدغه بازگشت به قرآن را از دوران های خیلی دور و قبل از انقلاب داشت و هم دانشی که باید در این زمینه بوجود آورد را فراهم کرده بود.

حجت الاسلام سید محمدعلی ایازی ادامه داد: آیت الله هاشمی در کنار نگرش به موارد فردی اخلاق، توجه اساسی به اخلاق اجتماعی داشتند.

وی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی که ایشان را به عنوان شخصیتی سیاسی می شناسیم که به دنبال سازندگی کشور بودند به مباحث اخلاقی توجه ویژه ای داشته اند.

حجت الاسلام ایازی ادامه داد: شخصیت آیت الله هاشمی می گوید نیازهای اساسی انسان با شیوه های اصلاح اخلاقی و تربیتی رابطه ای تنگاتنگ دارد و هر نوع توصیه و موعظه زمانی مفید است که اخلاق اجتماعی را اصلاح کنیم .

حجت الاسلام ایازی ادامه داد: زندگی سالم اقتصادی در جامعه سالم این است که افراد کار و به اندازه نیاز خود درآمد داشته باشند و حالت اعتدال آن است که جامعه ای بسازیم که مردم وقتی نیاز به کار دارند، بیکار نباشند و از محل این کار نیازهای آنها تامین شود.

وی گفت: باید یک فهم درستی داشته باشیم که بتوانیم بر اساس واقعیات افراد را به سمت ارزش های اخلاقی سوق دهیم.

حجت الاسلام ایازی تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بودند کسانی که ترویج نا امیدی می کنند برای جامعه بسیار خطرناک است.

وی یادآور شد: برای داشتن جامعه از خود نگهدار باید تلاش کنیم که جامعه امید خود را به اصلاح و آینده حفظ کند.

حجت الاسلام ایازی درک درست از واقعیات و شرایط اجتماعی را از ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: موضع گیری های آیت الله هاشمی رفسنجانی منطبق با شرایط اجتماعی بود.

وی با بیان اینکه اصالت و تقدم اخلاق بر شریعت از دیگر تاکیدات آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، گفت: ایشان در جایی گفته اند مساله تزکیه، فلاح و سعادت انسان باید محور آموزشی قرار گیرد.

عمل به توصیه امام تا آخرین لحظه زندگی

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، در آخرین لحظات حیات خود نیز نسبت به نهضت و دستاوردهای آن و نیز اداره نظام اسلامی بعد از خودشان حساس بودند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بود اسلام نیاز به مروجان و روحانیون دارد، ادامه داد: امام راحل در موقعیتی حساس دست آیت الله خامنه ای و هاشمی را در دست یکدیگر نهادند و تاکید کردند که از هم جدا نشوید و آیت الله هاشمی در عمل به توصیه امام تا آخرین لحظه زندگی خود کوتاهی نکردند.

وی عنوان کرد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در تقویت بنیانی که امام راحل  تاکید کرده بود کوشید و رهبری آیت الله خامنه ای را تثبیت کرد و اجازه نداد کلمه ای در مورد ایشان ایراد شود.

گفتنی است که در این آئین از کتاب «چیستی و چگونگی تربیت در اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی» و  تمبر کاغذی آئین ملی بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تمبرینه ایشان رونمایی شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.