اگر تا پیش از این رفت و آمدهای مخفیانه بن سلمان و لیبرمن وزیر جنگ رژِم صهیونیستی موضوعی جذاب برای رسانه های منطقه محسوب میشد، حالا دیگر این موضوع از پشت پرده های رسانه ای بیرون زده است و فقط تنها زاویه شرم آور این ارتباط اصل موضوع فلسطین به عنولن یک کشور عربی و مسلمان برای سعودی ها باقی مانده است.

قدس آنلاین-اگر تا پیش از این رفت و آمدهای مخفیانه بن سلمان و لیبرمن وزیر جنگ رژِم صهیونیستی موضوعی جذاب برای رسانه های منطقه محسوب میشد، حالا دیگر این موضوع از پشت پرده های رسانه ای بیرون زده است و فقط تنها زاویه شرم آور این ارتباط اصل موضوع فلسطین به عنولن یک کشور عربی و مسلمان برای سعودی ها باقی مانده است. هرچند که ریاض در حال حاضر درباره عادی کردن رسمی مناسبات با اسرائیل موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ می کند.

همچنان که پیش از این نیز این همکاری ها در جهت مخالفت با محور مقاومت در منطقه از سال ها پیش آغاز شده بود، برهمین اساس روزنامه «هندلزبلات»  آلمان در مطلبی از همکاری سرویس های امنیتی اسرائیل و عربستان و پیشرفت خوب آن به نقل از کارشناسان و ناظران در تل آویو و ریاض خبر داده و نوشت، ظاهرا ترس نخبگان سعودی از ارتباطات با نمایندگان اسرائیلی در این زمینه کم شده است. مثلا در اوایل دسامبر، رئیس سازمان سیای آمریکا اعلام کرد که عربستان سعودی مستقیما با اسرائیل و دیگر کشورهای سنی در مبارزه با تروریسم همکاری می کند. پیش از آن هم وزیر انرژی اسرائیل از ارتباطات بیشتر با عربستان سعودی سخن گفته بود که البته به درخواست ریاض باید مخفی نگه داشته می شد.

همچنین ناظران از همکاری های جاسوسی بین ریاض و تل آویو خبر می دهند. علاوه بر این شخصیت های عربستان سعودی جدیدا همچنین در عموم خود را با افراد سرشناس اسرائیلی نشان می دهند.

عادل الجبیر: به محض حل منازعه فلسطین، کشورهای عربی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند

اما همه این پنهان کاری ها زمانی پایان یافت که وزیر خارجه سعودی و وزیر جنگ صهیونیستی رسما در یک روز از اشتیاق دو کشور برای همکاری با یکدیگر خبر دادند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، اظهار داشت که به محض دستیابی به یک راهکار دایمی برای منازعه اسرائیلی - فلسطینی، کلیه کشورهای عربی و اسلامی، اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت.وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه گفت: طی یک کنفرانس در بحرین، ۵۵ کشور عربی و اسلامی این تصمیم را اتخاذ کردند.

وی درباره اقدام مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: منافع مشترکی میان عربستان و اسرائیل است اما به دلیل عدم وجود روابط دوجانبه نمی‌توان از محور آمریکایی- سعودی- مصری و اسرائیلی در مقابل ایران سخن گفت.

الجبیر تاکید کرد که ریاض با اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرد زیرا این اقدام با اصل عدم مشخص بودن جایگاه این شهر پیش از دستیابی به توافق دایمی در تباین بود. قدس شرقی باید پایتخت کشور فلسطین باشد و راهکار دو دولتی بهترین راهکار موجود برای حل منازعه فلسطینی - اسرائیل به شمار می‌رود.

اسرائیل:برای نابودی ایران با اعراب متحد خواهیم شد!

همچنین همزمان با این موضوع وزیر خارجه سعودی ها، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد این رژیم به زودی عضو ائتلاف عربی گسترده‌ای در منطقه برای جلوگیری از تحمیل هیمنه شیعی در سوریه خواهد شد. بنابر این گزارش، ژنرال گادی آیزنکوت در سخنانی در دانشگاه هرتزلیا مدعی شد: حکومت ایران در راستای تشکیل هلال شیعی کار می‌کند تا نفوذش را از طریق عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین و نوار غزه گسترش دهد. وی در ادامه به پرونده سوریه پرداخت و گفت: تلاش‌ها در این پرونده بر منع تمرکز ایران در مرزهای اسرائیل متمرکز شده است. آیزنکوت سپس مدعی شد: بر اساس اخبار دستگاه اطلاعاتی ما در حال حاضر حدود ۲ هزار مستشار ایرانی، ۸ هزار نفر از اعضای حزب‌الله و ۱۰ هزار مسلح دیگر تابع ایران از کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان و پاکستان در سوریه حضور دارند. رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: نمی‌توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که حزب‌الله، نظامیان شیعه و ایران خودشان را در جبهه پیروز در سوریه در کنار «بشار اسد» می‌بینند. ما اقدامات نظامی و بین‌المللی در چارچوب زمینه‌های دیگر برای جلوگیری از محکم شدن حضور ایران در سوریه انجام می‌دهیم زیرا این موضوع (تقویت نفوذ ایران) موضوعی منفی برای اسرائیل، سوریه و اروپا خواهد بود. رژیم صهیونیستی به صورت مرتب ایران را به اقداماتی در راستای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه متهم می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.