۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 582910

یک اصل قدیمی در فقه وجود دارد که از گذشته‌های دور در فرهنگ عمومی جامعه ما هم کاربرد دارد، بر اساس آن می‌گویند «اصل بر صحت است، مگر خلاف آن ثابت شود.»

قدس آنلاین- یک اصل قدیمی در فقه وجود دارد که از گذشته‌های دور در فرهنگ عمومی جامعه ما هم کاربرد دارد، بر اساس آن می‌گویند «اصل بر صحت است، مگر خلاف آن ثابت شود.» به بیان ساده‌تر وقتی ادعا و یا گفته‌ای از کسی می‌شنویم، باید بگوییم راست می‌گوید و آن را باور کنیم.

اما اگر بی تعارف و بر اساس وقایع رخ داده در سال‌های اخیر در حوزه رفتار اجتماعی جامعه خودمان بخواهیم قضاوت کنیم، باید بگوییم این روزها در بیشتر موارد با قاطعیت می‌توان گفت اصل بر صحت نیست، مگر آنکه طرف صحت گفته هایش را اثبات کند.

از سوی دیگر در یکی دو دهه قبل کلاهبرداران در خفای کامل طعمه‌های خود را سرکیسه می‌کردند و هیچ گاه در سطح گسترده و آشکارا مرتکب رفتارهای مشکوک نمی‌شدند، اما این روزها تبلیغ و فعالیت کلاهبرداران آن قدر آشکار است که بسیاری گول همین آشکار بودن آن‌ها را می‌خورند و تصور می‌کنند اگر کارشان مشکل داشت که این گونه آشکار و در سطح گسترده اقدام به چنین کاری نمی‌کردند و باز تصور می‌کنند اصل بر صحت است.

با این مقدمه می‌خواهیم یک نمونه کلاهبرداری آشکار را برایتان بازگو کنیم که متأسفانه در یکی دو سال اخیر باب شده و در حال رواج بیشتر است.

داستان از این قرار است که تلفن همراه شما به صدا در می‌آید و وقتی پاسخ می‌دهید خانمی خوش صدا با مهربانی وادب خاصی می‌گوید از دفتر نمایندگی مرکزی بیمه امداد خودرو کشور تماس می‌گیرد و مدعی می‌شود کارت مکمل امداد خودرو شما صادر شده و نشانی دقیقی می‌خواهد تا آن را به دستتان برساند.

اپراتور محترمه مدعی می‌شود با داشتن این کارت پنج ‌سال تعمیرات و خدمات رایگان از ایران‌خودرو دریافت خواهید کرد و در کنار این خدمات، صافکاری، نقاشی و خدمات مشابه آن با ٤٠‌درصد تخفیف ارائه شده و بیمه‌نامه‌های خودرو شما، چه بدنه، چه شخص ثالث در این مدت ٣٠‌درصد تخفیف خواهد داشت. ولی شما باید مبلغی بین ۸۰تا ۱۱۰ هزار تومان را پرداخت کنید.

نکته قابل تأمل اینکه شاید بسیاری از افرادی که با آن‌ها تماس گرفته می‌شود، خوردو تولید داخلی داشته باشند، اما بخش مضحک ماجرا این است که تعداد زیادی هم هستند که یا هیچ گاه خودرو نداشته‌اند و یا اینکه هیچ گاه خودرو ایرانی نداشته‌اند که از امداد خودرو تکمیلی آن را دریافت کنند.

بنابراین آنچه مسلم است این دوستان خوش فکر کلاهبردار از هر طریقی به شماره تلفن‌های هموطنان دسترسی داشته‌اند و به ترتیب با آن‌ها تماس می‌گیرند و اگر از هر ۱۰ تماس یک مورد را هم گول بزنند، پولی به جیب زده‌اند؛ این در حالی است که وزیر ارتباطات مدتی قبل با قاطعیت از برخورد با کسانی خبرداد که مشخصات دارندگان تلفن همراه یا شماره تلفن‌های شهروندان را در اختیار شرکت‌های تبلیغی قرار می‌دهند.

لازم به ذکر است که بسیاری از طعمه‌های این روش کلاهبرداری تنها زمانی متوجه موضوع شد ه‌اند که خواسته‌اند از خدمات ادعا شده بهره‌مند شوند و آن زمان است که می‌فهمند کلاه سرشان رفته، اما به دلیل کم بودن مبلغ پرداختی که در اصطلاح به پیگیری‌اش نمی‌ارزد یا دسترسی نداشتن به صادر کننده ونبود هیچ نشانی، از شکایت صرف‌نظر می‌کنند.

اما پرسش این است که متولی نظارت بر این گونه فعالیت‌ها کدام سازمان است، چرا کلاهبرداران خیالشان از نبود پیگیری آن قدر راحت است که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و به اشکال مختلف در حال سرکیسه مردم هستند؟ به عنوان مثال اخیراً گروهی تماس می‌گیرند و مدعی می‌شوند شما برنده سکه طلا وبن خرید تخفیف دار شده‌اید و پس از دریافت نشانی از شما می‌خواهند هنگام دریافت پاکت حاوی این موارد مبلغ ۱۰هزارتوان بابت پست پرداخت کنید، ولی در عمل آنچه دریافت می‌کنید کمتر از ۵۰۰۰ تومان ارزش دارد و آن‌ها با یک تماس و هزینه چند صد تومانی آن، مبلغ ۵ یا ۶۰۰۰ تومان کاسب شده‌اند.

خلاصه اینکه این روزها اصل را برعدم صحت بگذارید و مراقب باشید در روز روشن و با آشکارترین شکل ممکن با تبلیغ فراوان، زیر چشم وگوش دستگاه‌های نظارتی کلاه سرتان نگذارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.