در بیانیه پایانی دومین کنفرانس امنیتی تهران ضمن تأکید براینکه سیاست‌ها و مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای نه تنها به امنیت کمکی نکرده بلکه باعث بی‌ثباتی در منطقه شده آمده است: الگوی نظم امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا نمی‌تواند برپایه خرید امنیت از قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد.

سیاست‌ها و مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای به تأمین امنیت کمکی نکرده است/تأکید بر تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس

به گزارش قدس آنلاین، پیش‌نویس بیانیه پایانی دومین کنفرانس امنیتی تهران منتشر شد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: دومین کنفرانس امنیتی تهران با شعار «احترام، اعتماد، گفت‌وگو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی» در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در دوره حساس و نقطه عطف تاریخی خود به سر می‌برد.

در همین راستا این بیانیه تأکید می‌کند: تهدیدات گروه‌های تروریستی و تکفیری مانند داعش با رشادت‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه کمرنگ شده، ولی با توجه به برخی از سیاست‌های نادرست قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همچون سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا امنیت منطقه با تهدیدات نوظهوری روبه‌رو است که مهم‌ترین آنها مسابقه تسلیحاتی بی‌رویه، مداخله نظامی قدرت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای، امنیتی شدن هویت و مذهب، حکمرانی ناشایست، افراط‌گرایی و تروریستی، تروریسم سایبری، توسعه نیافتگی اقتصادی، مخاطرات زیست‌محیطی هستند. برای مقابله با این چالش‌ها و تهدیدات امنیتی غرب آسیا نیازمند ترتیبات امنیت فراگیر و جامعی است که مورد قبول کشورهای منطقه باشد.

در این بیانیه ضمن اشاره به ترتیبات امنیتی منطقه‌ای مناسب و مقبول و ویژگی‌ها و عناصر آن آمده است: درون‌زا و مبتنی بر خوداتکایی منطقه‌ای، چندجانبه، فراگیر و دربرگیرنده همه قطب‌های قدرت منطقه‌ای، همه‌جانبه‌نگر و شامل همه ابعاد امنیت منطقه‌ای اعم از سیاسی، نظامی، انسانی، اقتصادی، زیست‌محیطی و هویتی و پاسخگویی همه تهدیدات سخت، نرم، دولتی و غیردولتی و همچنین مشترک بر مبنای همکاری همه کشورها حتی رقبا، مشارکتی و همکاری جویانه مبتنی بر تعامل و گفت‌وگوی همه بازیگران، منافع بلندمدت و انتظارات مقبول کشورها و ایجادکننده یک رژیم امنیتی منطقه‌ای برای مدیریت مناقشات در چارچوب مورد توافق و همچنین محقق کننده مفهوم منطقه قوی که دارای شاخص‌هایی مانند توسعه یافتگی اقتصادی برخورداری از دولت‌های مشروح و مقتدر و مبتنی بر همکاری‌های منطقه‌ای و همگرایی و وجود امنیت جامع از ویژگی‌هایی است که برای این ترتیبات امنیتی ذکر شده است.

اندیشمندان و مقام‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس طی این بیانیه اظهار داشته‌اند: امنیت مشترک و همه جانبه در غرب آسیا با مشارکت و تعامل همکاری‌جویانه همه کشورهای منطقه می‌تواند نظم و امنیت پایدار منطقه‌ای کمک شایانی نماید.

در این بخش از بیانیه تأکید شده است: سیاست‌ها و مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای نه تنها به تأمین امنیت کمکی نکرده است بلکه باعث ناامنی و بی‌ثباتی‌های پایا در منطقه شده است. به عنوان مثال به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دولت ترامپ به نوعی عامل شعله‌ور کردن آتش اختلافات و بحران در این منطقه است.

در چارچوب این کنفرانس بر حقوق مشروع مردم فلسطین از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود، پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس با حضور ساکنان اصلی آن از هر قوم و مذهبی تأکید می‌ورزد.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با مبارزه بی‌امان با تروریسم در منطقه به خوبی ثابت کرده است که امنیت کشورهای همسایه را در غرب آسیا به مثابه امنیت خود تلقی کند و در این راستا در تلاش است با کشورهای منطقه برای شکل‌دهی به یک نظم و ترتیبات امنیتی پایدار همکاری کند.

در بخش دیگری از بیانیه مذکور اشاره شده است: الگوی نظم امنیتی در غرب آسیا نمی‌تواند برپایه خرید امنیت از قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد و گزینه‌‌ای جز تعامل و گفت‌وگو پیش‌روی کشورهای منطقه وجود ندارد.

در بخش پایانی این بیانیه تأکید شده است که همگرایی اقتصادی، توسعه فراگیر، ارتقای سطح حکمرانی و مبادلات فرهنگی، اجتماعی و علمی زمینه‌ساز ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه خواهد بود. با در نظر گرفتن نکات فوق دبیرخانه دائمی کنفرانس از همه صاحب‌نظران، اندیشمندان، پژوهشگران و مقامات سیاسی دعوت می‌نماید با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را یاری دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.