زاهدان - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: ذخیره آب در پشت سدهای این استان از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ با کاهش ۱۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه رو بوده است.

کاهش ۱۳ درصدی ذخیره آب در پشت سدهای سیستان و بلوچستان

به گزارش قدس آنلاین، اتابک جعفری در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: از ابتدای مهرماه امسال همزمان با شروع سال آبی جدید ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب در پشت هفت سد مخزنی سیستان و بلوچستان ذخیره شده است. وی افزود: این مقدار آب نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۹۳۸ میلیون متر مکعب، کاهش ۱۳ درصدی را نشان می دهد.

وی بیان کرد: میزان حجم ذخیره آب در پشت سدهای سیستان و بلوچستان هزار و ۹۶۷ میلیون متر مکعب است که هم اینک تنها ۴۲ درصد ظرفیت آنها ذخیره سازی و حدود ۵۸ درصد نیز خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان بر صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی توسط مردم تاکید و خاطر نشان کرد: از مجموع ۲۲ سد در دست بهره برداری در سیستان و بلوچستان، هفت سد مخزنی و ۱۵ سد تغذیه ای است.

وی بیان کرد: مهمترین سدهای در دست ساخت سیستان و بلوچستان شامل سد مخزنی کهیر(کنارک) با حجم ۳۱۴ میلیون متر مکعب، سد تغذیه ای گوهرکوه(خاش) با حجم ۱۰ میلیون متر مکعب و سد شهری کور (مهرستان) با حجم ۱۰۳ میلیون متر مکعب است.

وی گفت: با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای سیستان و بلوچستان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان امسال این استان با کاهش ۶۴.۸ درصدی میزان بارش نسبت به بلند مدت رتبه دوم کم بارشی کشور را از آن خود کرد.

الله بخش ریگی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با دریافت ۱۶.۹ دهم میلی متر بارش از ابتدای سال ۹۶ تا پایان آذرماه با کاهش ۶۴.۸ دهم درصدی نسبت به بلند مدت در رتبه دوم کم بارش ترین استان کشور قرار گرفت. وی ادامه داد: میزان بارش بلند مدت سیستان و بلوچستان در دوره مشابه ۴۸.۱ دهم میلی متر بوده است.

وی تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته روند کاهش بارندگی ها در سیستان و بلوچستان تاپایان سال ادامه خواهد داشت به طوری که میزان بارش ها در سه فصل آخر سال کمتر از حد نرمال خواهد بود.

منبع ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.