اهواز_ معضلات تنفسی خوزستان به انبار کاهی بدل شده که آدمها در میان آن حکم سوزن را دارند، وقتی مدتی را صرف معضلات شهری اش می کنی چنان گم می شوی که انگار سالهاست نبوده ای...

مشکلات تنفسی تنها سهم مردم خوزستان از نفت

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی-  معضلات تنفسی خوزستان به انبار کاهی بدل شده که آدمها در میان آن حکم سوزن را دارند، وقتی مدتی را صرف معضلات شهری اش می کنی چنان گم می شوی که انگار سالهاست نبوده ای، در این شهر اگر از آلودگی ریزگردها رها باشی ریه هایت به لطف باران مسموم پر می شود، از آن و خوان های بعد که بگذری، شاید یکی از بزرگترین غولهای این هفت خوان رستم، غول اقتصادی فلرهای نفت باشد که چند وقتی است سرو صدای خوزستانی ها را درآورده، حال وقتی مسئولان می گویند چاقو دسته اش را هم بریده و منشا فلاکت محیط زیستی امروز، مسئولان محیط زیست اند! باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان حتی کشور فاتحه خواند.
تولید ملی ترفندی برای کم کاری
فعال محیط زیست درباره مبحث فلرهای نفتی و معضلات ناشی از آن به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: نمونه شرکت های صنعتی این چنینی، مافیای قدرت و صنعت هستند که به اسم تولید ملی هر کاری انجام می دهند و وقتی واژه تولید ملی با امنیت ملی متصل می شود دیگر هیچ کس جرأت نمی کند به آنها حرفی بزند.
قنواتی زاده این شیوه را استفاده ابزاری از تولید ملی می داند و تصریح می کند: فعالان محیط زیست با فعالیت شرکت هایی که آلاینده های نفتی تولید می کند به این شکل مخالف اند اما کسی مدافع محیط زیست نیست، منابع محیط زیست را جدی نمی گیرند در صورتی که محیط زیست از حالت فانتزی خارج شده و کاملاً جدی است.  
او می افزاید: با نادیده گرفتن معضلات زیست محیطی و انجام چنین پروژه‌های صنعتی، به شدت محیط زندگیمان را به خطر می اندازیم، مسئولان یا خودشان را به خواب زده اند یا دلارهایی که از صنعت می‌گیرند پررنگ‌تر است.
فلرهای نفتی خطر مرگ

این مدرس دانشگاه، فلرهای نفتی را عامل اصلی باران های مسموم می داند و می گوید: متاسفانه به اشتباه باران های مسموم را اسیدی می خوانند در صورتی که باران ها همه اسیدی است. وقتی دی اکسید کربن هوا که همیشه هم وجود دارد با یک قطره باران ترکیب شود باران اسیدی می شود، فقط بعضی از آنها بیشتر اسیدی است، آن باران معروف، مسموم است که می‌تواند سلامت مردم را حتی در حد مرگ به خطر بیاندازد.

بعضی از مشکلات به مدیران ارشد برمی‌گردد

عضو شورای کلانشهر اهواز در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین تمام تاسیسات نفتی را دارای آلودگی می داند و عنوان می کند: پوشیده نیست که صنایع نیشکر و تاسیسات نفتی، آلودگی دارند و درصد زیادی از صنایع مثل صنایع فولاد، کربن بلاک و ... به آلودگی شهر اهواز افزوده است.
محمد رضا ایزدی با بیان اینکه بعضی از مشکلات به مدیران ارشد برمی‌گردد و اراده ملی می‌خواهد، خاطر نشان می کند: این مشکلات از سی، چهل سال پیش به امروز رسیده است، بخشی از مشکلات را در زمان کوتاه نمی توان حل کرد، انتقال لوله سازی فولاد و شرکت کربن بلاک در برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و یک ساله امکان پذیر نیست و برنامه بلند مدتی طلب می کند و تا مرحله اجرا نیاز به زمان دارد.

 نباید مشکل فلرهای نفتی به ریزگردها تبدیل شود

در این رابطه مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان در جلسه بررسی مشکلات آلاینده های نفتی، حل مسائلی مانند آلایندگی فلرهای نفتی را از اولویت های ستاد بحران این استان نام می برد و اظهار می کند: آلاینده‌های فلرهای نفتی بخشی از آلودگی‌های خوزستان است و این که در آلودگی ها یک  نکته را مدنظر قرار دهیم درست نیست، عواملی که در آلودگی کلانشهر اهواز تاثیر دارند فراوانند.
حاجی زاده با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم این مشکلات تبدیل به بحرانی مثل ریزگردها شود، بیان می کند: هورهای اطراف اهواز مثل غیزانیه، شریفیه و منصوریه بر اثر خشکسالی و انجام صنایع این چنینی خشک شده و به کویر تبدیل شده اند بنابراین به جای وقت تلف کردن باید با برنامه ای تدوین شده وبه موقع نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.

مکاتبه محرمانه

او از مکاتبه محرمانه استاندار خوزستان به وزیر نفت خبر می دهد و توضیح می دهد: شریعتی نیز بر حل مسائل زیست محیطی تأکید دارد، اما انجام هر طرحی معایبی به همراه دارد که در مرحله اجرا مشخص می‌شود اما نمی توان دست روی دست گذاشت چراکه مشکلات حل نمی شود.
پای همه ارگان ها در میان است

این مدیر، پای اداره‌کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی اهواز را وسط می کشد و تصریح می کند: این ادارات باید اطلاعات دقیق‌تر و محکم تری ارائه دهند و تحقیقات گسترده تری داشته باشند تا ما نیز با اطمینان از راهکارها صحبت کرده و به آنها عمل کنیم.
کیامرث حاجی زاده یکی از راه های عدم گسترش آلاینده های نفتی را افزایش فضای سبز بیان می کند و می افزاید: باید در کنار چاه های نفت فضای سبز ایجاد شود.

طرح شکایت
معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز در رابطه با معضل فلرهای نفتی با اشاره به اینکه گزارش هایی که حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت خوزستان در خصوص آلایندگی‌ها ارائه دادند ایراداتی دارد، اذعان می کند: طرح شکایت آنها باید در دادستانی باشد و موضوع آلودگی هوا را به دادستانی گزارش دهند، به این ترتیب ما می توانیم با کمک کارشناسان سهم ارگان‌های متولی را تعیین کنیم.
با وجود صحبت های گراوند؛ مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در نشست بررسی مشکلات ناشی از فعالیت های نفتی با بیان اینکه کسی حق ندارد من و همکارانم را تهدید کند، می گوید: طرح شکایت محیط زیست و بهداشت و درمان خوزستان بی معناست، زیرا به عنوان یک شخص فنی در شرکت نفت یقین دارم به هیچ عنوان منشا آلودگی های محیط زیستی خوزستان از فلرهای نفتی نیست.
بیژن عالی پور منشا مشکلات محیط زیستی امروز را مسئولان محیط زیست می داندو اشاره می کند: محیط زیست به خاطر شیوه اشتباه خود به دربه دری رسیده است، او همه را مقصر قلمداد می کند درحالی که منشا اصلی مشکلات محیط زیستی کشور است و حق ندارد این مشکلات را به گردن سازمان های دیگر بیاندازد.

کارخانه های تولید فلر نفتی تحت کنترل اند 
در حالی که این روزها بحث آلودگی فلرهای نفتی صدای فعالان محیط زیست را درآورده رییس اداره محیط زیست اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه کارخانه کربن و امثالهم حاوی فلر نفتی است اظهار می کند: با این وجود این کارخانه دارای دودکش با فیلترهای متنوع خروجی است و تحت کنترل قرار دارد، چند سالی است که یک دستگاه سنجش آلاینده ها در محل آن کارخانه نصب شده و به صورت لحظه ای میزان آلاینده های خروجی را اندازه گیری و به مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ارسال می کند.
علی بنی عگبه ادامه می دهد: علاوه بر آن بر اساس طرح خوداظهاری هر سه ماه یکبار از طریق آزمایشگاههای معتمد محیط زیست سازمان، تمام آلاینده های شرکت ها اندازه گیری وبه اداره محیط زیست گزارش می شود. حتی آزمایشگاه اداره کل محیط زیست خوزستان بصورت تصادفی نیز اقدام به نمونه برداری و اندازه گیری منابع آلاینده شرکت های صنعتی می کند.  
او با تاکید براینکه اکثر شرکت ها دارای تصفیه خانه پساب صنعتی است، اذعان می کند:کلیه آبهای صنعتی توسط آن تصفیه خانه، تصفیه شده و سپس جهت آبیاری فضای سبز و موارد دیگر استفاده شده یا پس از رساندن به استانداردهای زیست محیطی به فاضلاب شهری تخلیه می شود.  

از ما می‌خواهند درباره سهم اهواز از آلایندگی نفت چیزی نگوییم

پیش از این نیز شهردار اهواز ،منصور کتانباف، در نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول رسانه‌ها، درباره بحث آلودگی تولید، انتقال و فروش نفت مدعی شده در جلسه‌ای ازآنها خواسته شده در مورد حق آلایندگی شهر اهواز از وزارت نفت که ۷۰۰ میلیارد تومان است سخنی به میان نیاورند!  
او تاکید می کند: حق شهرداری از این آلایندگی ها نیز مانند جرایم رانندگی پرداخته نمی‌شود.

شایان ذکر است که۱۸نمونه با عنوان عامل آلودگی ها توسط علوم پزشکی اهواز بررسی شده اند که فلرهای نفتی نخستین مورد آن است.  

دست آخر درست است که مردم این دیار به خوزستان پر از درد عادت کرده اند، اما آیا وقت آن نرسیده است مدیران و مسئولان به جای جلساتی که در آن فقط توپ را به زمین یکدیگر می اندازند، در شهر قدم بردارند، سر خود را بالا بگیرند تا آسمان خاکستری را خوب ببینند و کاری عملی و اساسی برای رفع معضل آلودگی ها کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.