۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 583544

اصفهان- سیب درختی سمیرم از نظر شکل و مرغوبیت در کشور های منطقه حرف اول را می زند و ۲۵ هزار هکتار از اراضی سمیرم زیر کشت درختان سیب قرار دارد.

قدس آنلاین، اصغر سلیمی، نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی: سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن سیب درختی در سمیرم تولید می شود و این در حالی است که در شهرها و استان های کشور کارخانه هایی که بتوان سیب ها را در مصارف دیگر مثل سرکه یا پوره سیب مورد استفاده قرار دارد، در اختیار نداریم و تنها مقداری سیب توسط دلالان و واسطه ها راهی سردخانه ها می شود.

سیب درختی سمیرم از نظر شکل و مرغوبیت در کشور های منطقه حرف اول را می زند و این در حالی است که ۲۵ هزار هکتار از اراضی سمیرم زیر کشت درختان سیب قرار دارد.

متأسفانه در مدت زمانی بین ۲۰ شهریور تا ۱۵ آبان که زمان برداشت سیب های درختی است، مردم سمیرم دچار مشکلات عدیده ای هستند، ضمن اینکه برای بازاریابی و صادرات سیب درختی کشاورزان سمیرم، مشکل وجود دارد.

همچنین دلالان قصد دارند سیب های درختی مرغوب سمیرم را با قیمت های نازل خریداری کنند و این قیمت های بسیار ناچیز هزینه سم، کود و آب های مصرفی کشاورزان را تامین نمی کند.

درخت سیب حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا به ثمر برسد اما خرید سیب های مرغوب سمیرم با قیمت های ناچیز توسط دلالان، کشاورزان را متحمل ضررهای زیادی می کند.

از دولت انتظار می رود بتواند برای صادرات سیب درختی و حقوق  گمرکی که دریافت می کند، چاره ای بیندیشد تا کشاورزان بتوانند سیب ها را به کشورهای هدف صادر کنند.

اگر دولت برای بسته بندی، صادرات سیب درختی، بازاریابی و حقوق گمرکی کشاورزان حمایت نکند، خسارات سنگینی را به کشاورزان وارد می سازد.

دولت باید برای رفع این مشکلات چاره ای بیندیشد، با توجه به اینکه فرصت دو ماهه ای برای برداشت سیب درختی وجود دارد، کارگران نه تنها از شهرهای استان اصفهان برای برداشت سیب درختی راهی سمیرم می شوند، بلکه از استان های جنوبی و شرقی کشور مثل سیستان و بلوچستان، کرمان و کردستان هم کارگران زیادی به این منطقه می آیند.

از سوی دیگر نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر کارگر در فصل چیدن سیب های درختی سمیرم مشغول به کار هستند و این فرصت اشتغال باید غنیمت شمرده شود تا بتوان با صنایع تبدیلی و بسته بندی این اشتغال را پایدار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.