بجنورد- رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در لایحه بودجه سال ٩٧، ١۰۰ میلیارد تومان به بخش پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی اختصاص یافت.

 تخصیص ۱۰۰میلیارد تومان برای مبارزه با بیماری های دامی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رفیعی پور در نشست با خبرنگاران خراسان شمالی اظهار کرد: حوزه دامپزشکی با جان و مال مردم در ارتباط است از این جهت باید واقعیت ها و حقیقت ها از طریق رسانه ها به مردم منتقل شود.

وی با بیان اینکه بیش از ٩۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان کشف شده است، افزود: بسیاری از بیماری ها نیز وجود دارد که هنوز علم دامپزشکی و پزشکی آن را کشف نکرده است و این بیماری ها نه قابل درمان و تشخیص بوده و نه دارو و واکسنی برای آن یافت شده است.

رفیعی پور نقش اصحاب رسانه را در اطلاع رسانی یک بیماری به مردم را ٩٩ درصد و دامپزشکی را یک درصد دانست و گفت:بیماری کریمه تب کنگو یکی از همان بیماری هایی است که حدود ١٨ سال پیش از مرزهای شهری وارد کشور ما شد و در حال حاضر ٣٢ استان کشور به این بیماری آلوده شدند که در این مورد دامپزشکی امکان تشخیص، درمان و حتی واکسیناسیون تب کریمه کنگو را نداشت.

رفیعی پور اضافه کرد: مجموعه دامپزشکی کشور از تعداد هفت هزار نیروی حاکمیتی و ٢٨ هزار نفر نیروی غیر حاکمیتی تشکیل شده است که در حوزه امنیت اقتصادی، امنیت غذایی، سلامت جامعه، اشتغال و تجارت فعالیت می کنند.

وی افزود: هم اکنون ٧۵ هزار دامداری فعال مجوز دار، ٢۴ هزار واحد پرندگان، بیش از ۶۵۶ واحد کشتارگاهی، بیش از ٩ هزار و ٢۴۴ شناور فعال، بیش از ٩۰۰ مورد مرکز فرآوری محصولات دامی، بیش از هزار و ۶۶۰ سردخانه نگه داری محصولات دام و طیور، بیش از ١۰ هزار واحد فعال در حوزه آبزیان، ١٣١ هزار واحد فعال در حوزه مراکز عرضه، بیش از هزار مورد کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و بیش از ۴۰۰ مورد کارخانجات مرتبط با دامپزشکی در کشور وجود دارد.

رفیعی پور در مورد لایحه بودجه سال ٩٧ مجلس شورای اسلامی گفت: برای سال ٩٧،  ٨٨٢ میلیارد تومان اعتبار به سازمان دامپزشکی کشور تخصیص یافته که چند درصدی از اعتبارات سال ٩۶ بیشتر است.

وی افزود: در حوزه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی ١۰۰ میلیارد تومان و خرید واکسن نیز ٩۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ٩٧ تخصیص یافته که در حوزه واکسن نسبت به سال گذشته ٣۵ درصد افزایش اعتبار داشته ایم.

١۵ استان کشور مبتلا به ویروس آنفولانزا

رفیعی پور با بیان اینکه ویروس آنفولانزا از طریق حیات وحش وارد کشور شده است، گفت: در حال حاضر ١۵ استان کشور آلوده به بیماری آنفولانزا و ١۶ استان نیز از وجود این بیماری پاک هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: متاسفانه در سال ٩۶ حدود ١٧ میلیون مرغ پس از تشخیص بیماری معدوم شدند که بیش از ٣۰۰ کانون در این ١۵ استان مبتلا به بیماری آنفولانزا گزارش شده است.

وی اظهار کرد:  در حال حاضر در کشور ۶۵۰ کشتارگاه سنتی وجود دارد که تلاش ما بر این است که این تعداد را به ٢۰۰ کشتارگاه صنعتی کاهش دهیم.

رفیعی پور تصریح کرد: در صنعت طیور، سازمان ها، تشکل ها، دستگاه ها، افراد حقیقی و حقوقی و به طور کلی بیش از ١٩ دستگاه دخیل هستند ولی زمانی که یک بیماری دام و طیور اتفاق می افتد تمام نگاه ها به سوی دامپزشکی است در صورتیکه اگر با یکدیگر همکاری داشته و هر یک وظیفه خود را به درستی انجام دهد از ورود بسیاری از بیماری ها جلوگیری می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اقتصاد مقاومتی را از ماهیت دامپزشکی خواند و افزود: خوشبختانه با کمک  دامپزشکان ایرانی بیش از ٩۵ درصد واکسن دامی و داروها و بیش از ٣۵ درصد واکسن طیور در کشور تولید می شود که امیدواریم بتوانیم در سال های آینده تمام این داروها را در کشور تولید کنیم.

گفتنی است، در پایان این جلسه از اولین سامانه دبیرخانه کارآفرینی دولتی در کشور رونمایی شد و این دبیرخانه ابزاری ساده و کارآمد برای دریافت پیشنهادات از بهره برداران در بارگیری و به روز رسانی دستورالعمل ها در فضای کسب و کار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.