ما کشور را به همان روال چهار تا ۵ دهه گذشته اداره می کنیم، انگار که هیچ تغییری در دنیا در نحوه اداره کردن کشورها اتفاق نیفتاده است. در حالی که یکی از عمده ترین تحولاتی که در دنیا اتفاق می افتد همین نظام بودجه است که هم در نحوه هزینه کردن درآمدها و هم شیوه به دست آوردن این درآمدها دنیا همان ۵۰ سال قبلش جلوتر بود و در این ۵۰ سال هم ما دائما درجا زده ایم.

هنوز حتی مقدمات اداره اقتصاد برپایه درآمدهای مالیاتی در کشور ایجاد نشده است/ دولت ها در ایران کشور را به  روال ۵۰ سال پیش اداره می کنند

قدس آنلاین- کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) درباره درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه ۹۷ و افزایش آن به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان در سال آینده به خبرنگار قدس آنلاین گفت: قطعا اگر دولت بخواهد در سال ۹۷ در همین چهارچوب فعلی درآمد های مالیاتی اش را افزایش دهد باید یا به تولیدکننده و یا به مردم فشار بیشتری وارد کند و یا اینکه درآمد مالیاتی پیش بینی شده دولت تحقق پیدا نمی کند. افزایش درآمدهای مالیاتی زمانی امکان پذیر است که شما یک تحول بنیادین در نظام مالیاتی خود ایجاد کرده باشید. وی افزود: من فکر می کنم می شود به صورت تصاعدی درآمد مالیاتی را افزایش داد به شرط اینکه شما آن زیرساخت های اطلاعاتی لازم را در رابطه با فعالیت های اقتصادی جامعه فراهم کرده باشید و بدانید هر فردی چقدر درآمد کسب می کند و مجموع درآمدهایی که هر فرد کسب می کند را پیدا کرده و سیستمی داشته باشید که وقتی فردی درآمدهای مالیاتی اش را مخفی کرده و فرار مالیاتی دارد به شدت مجاز شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بالاترین جرم در کشورهای توسعه یافته فرار مالیاتی است. در واقع در این کشورها کتمان اطلاعات در این حوزه جرم بسیار سنگینی محسوب می شود. اما در کشور ما، هنوز وقتی شما می خواهید به اطلاعات حساب های افراد دسترسی پیدا کنید با هزار مانع مواجه می شوید. سوال این است که مامور مالیاتی می خواهد از کجا بفهمد کسی اطلاعات صحیحی راجع به درآمدهایش به وزارت اقتصاد و دارایی اعلام و یا برای عدم پرداخت مالیات کتمان و سندسازی می کند؟ من فکر می کنم ما هنوز در کشورمان مقدمات اینکه بتوانیم اقتصادمان را برپایه درآمدهای مالیاتی اداره کنیم ایجاد نکرده ایم و برای انجام این کار هم موانع سیاسی جدی پیش روی وجود دارد، یعنی کسانی که مالیات پرداخت نکرده  و به رانت های گسترده ای دسترسی دارند و می شود گفت حق و حقوق ملت را پرداخت نکرده اند، در حال حاضر به قدرت اقتصادی تبدیل شده اند. وی ادامه داد: طبیعتا کوتاه کردن دست این افراد از این درآمدهای بادآورده کار ساده ای نیست. واقعیت این است که در شرایط فعلی تحول جدی در نظام مالیاتی وجود نداشته و نمی توان امیدوار بود که وابستگی مان به درآمدهای نفتی در حال کاهش یافتن است.


مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی اظهار داشت: البته باید اذعان داشت علاوه بر اینکه ما باید نظام مالیاتی را اصلاح کنیم، باید یک بازار پول ساختارمند و سازمان یافته ایجاد کنیم چون این کاملا بدیهی است که دولت ها در کوتاه مدت دچار کسری هایی می شوند و باید بتوانند در کوتاه مدت این کسری ها را از طریق انتشار اوراق بهادر و تامین مالی کوتاه مدت از طریق بازار فراهم کنند.
وی افزود: چنین بازاری در اقتصاد ما ایجاد نشده است، اگر چه در یکی و دو سال اخیر استارت بعضی از اوراق بهادر دولتی زده شده و بخشی از بدهی های دولت تبدیل به اوراق شده است که البته خود این موضوع هم نیازمند آسیب شناسی است که آیا این کار به نحو صحیح و درستی انجام شده و یا نه؟ و آیا ما در حال حرکت به این سمت هستیم که مثل کشورهای توسعه یافته یک بازار بدهی ساختارمند و سازمان یافته داشته باشیم یا نه؟
 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) به قدس آنلاین گفت: ما کشور را به همان روال چهار تا ۵ دهه گذشته اداره می کنیم، انگار که هیچ تغییری در دنیا در نحوه اداره کردن کشورها اتفاق نیفتاده است.   در حالی که یکی از عمده ترین تحولاتی که در دنیا اتفاق می افتد همین نظام بودجه است که هم در نحوه هزینه کردن درآمدها و هم شیوه به دست آوردن این درآمدها دنیا همان ۵۰ سال قبلش جلوتر بود و در این ۵۰ سال هم ما دائما درجا زده ایم.
این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که یکی از ضعف ترین سیستم های مالیاتی در ایران وجود دارد خاطرنشان کرد: بازار بدهی کم عمق که دو سه سالی است آن هم در واقع با سلام و صلوات راه افتاده است. خوب همه این ها  به این بر می گردد که دولت های ما از یک درآمد بادآورده نفتی برخوردار بودند و تلاشی  برای اینکه ساختارها را اصلاح کنند نداشته اند و تا زمانی که این ساختارها اصلاح نشود ما با این مشکلات مواجه هستیم یعنی تاریخ در کوتاه مدت در کشور ما تکرار می شود. ندری در خاتمه خاطرنشان کرد: حالا ممکن است چهار یا پنج سال نرخ تورم را مهار کنید همان طور که این اتفاق در دولت نهم هم وجود داشت و تورم کنترل شده بود اما ناگهان این نرخ تورم بالا رفت و این سیکل به طور مرتب در کشور ما تکرار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.