قزوین_ بهره گیری از فرصت اشتراک گذاری هم برای مخاطبان فرهنگی و هم تولیدکنندگان فرهنگی مغتنم است به شرطی که آن قدر قدرتمند باشیم که در این بازار هزار نقش بتوانیم پیروزی را به نام خود رقم بزنیم، در غیر این صورت، بازی را به محتواهای سطحی باخته ایم.

قدس آنلاین، گروه استان ها- فاطمه شریفی نژاد*: شتاب تغییرات تکنولوژی در سال‌های اخیر آن قدر زیاد بوده که تمام معادلات را در حوزه‌های مختلف دچار چالش اساسی کرده است که دنیای فرهنگ و آموزش نیز از این قاعده مستثنا نیست.

شگفت زدگی مردم در استفاده از دنیای مجازی تمامی گروه‌ها را درگیر کرده چرا که امکانات سهل و آسان استفاده از فضای مجازی از جاذبه های بسیاری برخوردار است که مقاومت در برابر آن را برای اکثریت مردم ناممکن می‌کند، اما چگونه می توان از این فرصت به نفع فرهنگ بهره برد؟

اگر آموزش را مبنای تغییرات انسان بدانیم، در وادی تکنولوژی به شکل عام و فضاهای مجازی به شکل خاص می توان از آموزش برای توسعه فرهنگی در جامعه‌ شیفته‌ فضای مجازی بهره برد؛ این مهم با کمک فضای مجازی میسر می‌شود اما نیاز به هماهنگی سیاست گذاری ها با تغییرات دارد.

از زاویه نزدیک‌تر به مسأله نگاه می کنیم و به شکل اختصاصی فرهنگ کتابخوانی را هدف می‌گیریم؛ فضای مجازی فرصت مغتنمی را در اختیار آدم هایی از طیف‌های مختلف جامعه قرار داد که پیشتر با نام های بسیار اندکی در ادبیات آشنایی داشتند اما تک جمله‌ها، داستان‌های کوتاه، بخشی از اشعار شاعران معاصر و یا کلاسیک همراه با تصاویر متنوع بخش زیادی از محتوای فضاهای مجازی را شکل می دهند.

البته که بخش زیادی از این‌ها منابع درستی ندارند و جعلی هستند، این ضعف وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که در مقابل تعداد بی‌شمار جعلیات، بسیاری ویدیو منحصر به فرد، شعرهای زیبا، داستان های صوتی ارزنده، معرفی و نقد کتاب نیز در این فضای هزار رنگ منتشر می‌شود، اما نقش آموزش در این بین از آن جهت اهمیت دارد که فرد را به تحلیل مسایل و اندیشیدن درباره آن چه که به او عرضه می شود، مجاب می کند؛ جامعه آموزشی وقتی در این قسمت کار خود را درست انجام داده باشد دیگر نگران نخواهد بود که محتوای غلط ذهن‌ها را به چالش بکشد چرا که خود پیش از این، راهی را رفته که باید.

تجربه کردن و فرصت آزمون و خطا در محدوده کنترل شده، تولید فکر و آزاده منشی همواره جواب می دهد؛ بسیاری مواقع بازدارندگی نتیجه عکس دارد و اما تحلیل عقلانی، جامعه را به سمت توسعه سوق می‎دهد، انسان پرسش‌گر همواره موفق است.

نکته مهمی که اکنون و در این زمان اهمیت دارد تولید محتوا است که به فرهنگ سازی منجر می‌شود واعتماد به نفس ایجاد می‌کند؛ گاهی لازم است داشته هایمان را از منظری دیگر از دیدگاه یک فرد دیگر ببینیم تا جلوه کند.

استفاده از ظرفیت های فضای مجازی به تولید کنندگان محتوا، نویسندگان، مترجمان و ناشران فرصت می دهد تا به ارزیابی نتیجه کارشان بنشینند، نواقص را در صورتی که دچار خود شیفتگی نباشند، رفع و رجوع کنند.

بهره گیری از فرصت اشتراک گذاری هم برای مخاطبان فرهنگی و هم تولیدکنندگان فرهنگی مغتنم است به شرطی که آن قدر قدرتمند باشیم که در این بازار هزار نقش بتوانیم پیروزی را به نام خود رقم بزنیم، در غیر این صورت، بازی را به محتواهای سطحی باخته ایم.

* نویسنده قزوینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.