اصفهان- آلودگی هوای شهر اصفهان این روزها به اوج خود رسیده است به طوری که در سال جاری در چندین نوبت مدارس این شهر را به تعطیلی کشانده است.

نیمی از اتوبوس‌های گازسوز اصفهان در خواب زمستانی

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: مدیران شهری اصفهان راهکار کاهش آلودگی هوا را در استفاده هر چه بیشتر از وسایل نقلیه عمومی می دانند، اما وقتی چند لحظه ای در خیابان ها شهر تأمل کنیم، تردد اتوبوس های شهری را می بینیم که دود زیادی از اگزوز آنها وارد هوا می شود وبر آلودگی ها می افزاید.

این روزها کمتر اتوبوس های دوگانه سوز در شهر اصفهان تردد دارند و شهرداری اصفهان به واسطه کمک نکردن دولت، در نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی اصفهان از برنامه عقب است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در گفت و گو باخبرنگار قدس آنلاین می گوید: در حال حاضر یک هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهری اصفهان فعال است که میانگین عمر این اتوبوس‌ها ۹ سال است، و این در حالی که میانگین عمر ناوگان بر اساس مصوبه دولت باید ۸ سال باشد.

قدرت افتخاری با اشاره به اینکه تعداد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس شهری اصفهان گازسوز هستند، می افزاید: در حال حاضر تعداد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز شهری اصفهان به دلیل عدم توانایی تامین جایگاه سوخت مورد نیازشان در پارکینگ خاک می خورند.

وی اظهار می کند: اتوبوس های گاز سوز فارغ از مشکلاتی که مطرح است به لحاظ تکنولوژی و هزینه های بهره برداری وضعیت متفاوتی نسبت به اتوبوس های دارای سیستم دیزل دارد چرا که تکنولوژی گازسوز موجود کشور جزو نسل اول سیستم های گاز سوز است، در حالی که فرآیند احتراق و مخازن گاز در دنیا تکامل پیدا کرده تا راندمان سیستم گاز سوز را افزایش دهد.

سوخت گاز اتوبوس ها براده آهن و روغن دارد!

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه اتوبوس های گاز سوز اصفهان اگر بخواهند معادل اتوبوس های دیزل در شهر تردد داشته باشند، نیاز به دو بار سوخت گیری در روز دارند و این ناشی از تکنولوژی قدیمی است که کارآیی چندانی ندارد، ادامه می دهد: به همین دلیل شرکت های اتوبوسرانی رغبتی به استفاده از سیستم های قدیمی ندارند و از سیستم جدیدی که راندمان بالاتر و خرابی کمتری داشته باشد، استقبال می کند.

وی تصریح می کند: نکته دیگر اینکه تاکنون فرایند نگهداری و تعمیرات سیستم گاز سوز اتوبوس ها و معاینه فنی آنها در کشور اجرایی نشده است، خودروهای دیزل، سبک و سنگین معاینه فنی و بازدید های دوره ای دارند، اما برای سیستم های گازسوز هنوز یک سیستم اجرایی مشخص نشده است؛ به عنوان مثال برای معاینه کامل سیستم یک اتوبوس گاز سوز به غیر از تعمیرات و تجهزات مجدد آنها، رقم بیش از یک میلیون تومان باید هزینه شود و صرف این هزینه های سنگین از عهده شهرداری و اتوبوسرانی خارج است.

افتخاری اظهارمی کند: اتوبوس های گاز سوز موجود در اصفهان امکان تردد در شیب های تند ندارند، از این رو محدوده فعالیت آن محدود می شود و به خصوص در سمت جنوب شهر که شیب زمین وجود دارد، کارآیی مناسب را ندارند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه معتقد است: هزینه نگهداری و بهره برداری اتوبوس های گازسوز بیشتر از اتوبوس های دیزل است، ضمن اینکه اتوبوس های گازسوز کارآیی کمتری نسبت به دیزلی ها دارند، البته بهترین اقدامی که باید انجام شود، جایگزینی اتوبوس های یورو ۶ به جای اتوبوس های گاز سوز است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه سن اتوبوس های شهر اصفهان بالا رفته است، می افزاید: اتوبوس هایی با تکنولوژی نفت ۳ گازسوز وارد بازار مصرف شده که راندمانی بالا و البته قیمت های بسیار سنگینی دارد و با توجه به اینکه کمکی از سوی دولت بابت خرید اتوبوس نمی شود، خرید این اتوبوس ها برای شهرداری ها پر هزینه است.

افتخاری تصریح می کند: شهرداری در سنوات قبل اتوبوس های دیزل با قیمت تمام شده ۱۰۰ درصد خریداری کرده و در واقع با توجه به عدم حمایت دولت با هزینه ای که می توانسته ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل بخرد، فقط ۱۰ دستگاه خریداری کرده است.

وی ادامه می دهد: در گذشته برای خرید هر اتوبوس یارانه های دولتی پرداخت می شد، به طوری که برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۷.۵ درصد سهم شهرداری  و ۸۲ و نیم درصد سهم دولت بوده و این در حالی است که تمام اتوبوسرانی های کشور از کمک های دولتی محروم مانده اند، تنها بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ فقط یکسال مبلغ ناچیزی از سوی دولت پرداخت شده است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به اینکه یارانه بلیت حمل ونقل و خرید اتوبوس باید از سوی دولت پرداخت شود، می افزاید: قرار بود با خصوصی سازی تمام این هزینه ها توسط بخش خصوصی تامین شود چرا که  اتوبوسرانی بدون دریافت یارانه دولتی امکان فعالیت ندارد.

وی با اشاره به مشکلات اتوبوسرانی اصفهان برای تامین سوخت اتوبوس های گازسوز، تاکید می کند: موقعیت جایگاه گاز اتوبوسرانی در پایگاه شهید محرابی، به دلیل اینکه در انتهای خط لوله گاز قرار گرفته مشکلاتی دارد و علیرغم تمهیدات انجام شده، گاز با کیفیت لازم در اختیار اتوبوسرانی قرار نمی گیرد.

افتخاری اظهارمی کند: سوخت گاز مورد استفاده در اتوبوس‌های شهری اصفهان نیز کیفیت مناسب را ندارد، زیرا این سوخت دارای براده آهن و روغن است که به تجهیزات اتوبوس‌های گازسوز آسیب وارد می کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه ۵ سال از تعطیلی ایستگاه سوخت رسانی قلعه شور می گذرد و همچنان بلاتکلیف است، می افزاید: با توجه به اینکه در حال حاضر اتوبوس های گاز سوز روزانه ۲ مرتبه برای سوخت گیری مجبور هستند از محدوده شهری خارج شوند که در این فرایند مقدار زیادی از سوخت و دیگر هزینه ها صرف همین رفت و آمد ها می شود، اتوبوسرانی در سطح شهر اصفهان به ایستگاه های دیگری برای سوخت گیری نیاز دارد.

شهرداری تمایلی به استفاده از سوخت CNG ندارد

پس از شنیدن مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان برای فعالیت اتوبوس های گاز سوز و اینکه به دلیل کمبود و مشکلات جایگاه‌های سوخت گاز، فقط ۵۰ درصد از اتوبوس های گازسوز اصفهان در طی شبانه روز قادر به سوختگیری و سرویس دهی به شهروندان هستند، تماسی با مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان نیز برقرار کردیم تا توضیحات این مدیر را هم بشنویم.

حسین صادقیان در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید می کند: از روز اول توافق ما این بود که جایگاه سوخت CNG مخصوص اتوبوس‌ها در خیابان فرزانگان قرار دهیم، یک جایگاه هم قرار بود در قلعه شور ایجاد شودکه این اتفاق نیفتاد چون از طریق سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی فرخته شد و البته هنوز تحویل نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جایگاه سوخت فرزانگان با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کند یعنی خود شهرداری تمایلی به استفاده از CNG ندارد، می افزاید: دلیل این موضوع گران بودن قطعات اتوبوس های گاز سوز است، و به همین علت وقتی دچار مشکل می شود آنها را در مسیر بهره برداری قرار نمی دهند.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان تصریح می کند: ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه فرزانگان بلااستفاده است و ما  برای استفاده از ظرفیت کامل جایگاه اختصاصی فرزانگان، در تامین سوخت گاز و تحویل با نرخ ۴۰ تومان در هر متر مکعب هیچ گونه مشکلی نداریم.

وی در خصوص بهره برداری از جایگاه قلعه شور، می گوید: اگر اتوبوس ها بخواهند در جایگاه قلعه شور سوخت گیری کنند، الزاماٌ در هر مترمکعب باید ۶۰۰ تومان برای سوخت CNG هزینه پرداخت کنند چون آن جایگاه اختصاصی نیست پس باید آقایان از ظرفیت خالی ۵۰ درصدی جایگاه فرزانگان آن هم با قیمتی مناسب استفاده کنند.

صادقیان خاطرنشان می کند: اتوبوسرانی باید بخواهد که از ظرفیت خالی جایگاه فرزنگان استفاده کند و تمام اتوبوس های گازسوز خود را در مدار  سرویس دهی به شهروندان قرار دهد و شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان نیز برای تامین سوخت اتوبوس ها هیچ مشکلی ندارد.

وی تاکید می کند: با توجه به اینکه دولت بالاترین سهم یارانه را برای سوخت CNG به اتوبوسرانی ها داده است،  بنابراین باید از سفره ای که پهن شده، نهایت استفاده را برد.

بی شک درصورتی که زنجیره اتوبوس، سوخت، تعمیرات و نگهداری کنار هم استاندارد باشد می‌توان امید به پاک بودن هوا داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.