اصفهان- یک دندانپزشک گفت: استفاده از لیزر در عمل های دندانپزشکی نه ضرر و نه مزیت خاصی دارد.

لیزر در عمل های دندانپزشکی نه ضرر و نه مزیت!

محمد حسین حسام در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در پاسخ به اینکه زردی دندان هر فردی علامت نیاز به جرم گیری است، اظهار کرد: اصلا این طور نیست بلکه افراد باید با مراجعه به پزشک به تشخیص درست برسند.

وی افزود: ممکن است رنگ دندان برخی افراد با مصرف زیاد چای و یا قهوه به سمت تیرگی برود، البته ممکن است این رویه در ادامه منجر به ایجاد جرم نیز بشود.

حسام در ادامه صحبت های خود با اشاره به استفاده از لیزر که به تازگی در برخی از عمل های دندانپزشکی استفاده می شود، گفت: لیزر در ایران به نوعی مد شده است، اما هنوز مزیت خاص و یا ضرری از این دستگاه دیده نشده و تراش با لیزر و یا با توربین در عمل های دندانپزشکی تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: استفاده از لیزر در عمل های دندانپزشکی هم برای بیمار و هم دندانپزشک بسیار هزینه بر است.

این دندانپزشک اضافه کرد: استفاده از این ابزار نیازمند طی کردن دوره های خاصی است و اگر میزان اثرگذاری لیزر کم و یا زیاد شود ممکن است آسیب های شدیدی را برجای گذارد. ممکن است در آینده سیستم های لیزری وارد بازار شود که هم در کاهش زمان و هزینه موثر باشند اما هنوز به چنین نقطه ای نرسیده ایم.

حسام در ادامه با اشاره به دلایل استفاده از ارتودنسی، تصریح کرد: اگر فرد از زمان کودکی در جریان مراقبت های یک دکتر قرار گیرد، احتمال اینکه در زمان بزرگسالی دچار مشکل باشد، کمتر خواهد بود.

وی افزود: یکی از دلایلی که دندان‌ها را دچار به هم‌ریختگی و نامنظمی می‌کند و فرد باید برای مرتب کردن دندان خود ارتودنسی انجام دهد فضای کوچک فک است، در صورتی که اگر فرد از سنین کودکی تحت مراقبت های لازم باشد، می‌توان با روش های محافظه کارانه در دوران رشد کودک حتی الامکان از بروز مشکل پیشگیری کرد.

این دندانپزشک گفت: به عنوان مثال با خارج کردن برخی دندانها و یا استفاده از دستگاه های ساده ارتودنسی به منظور اصلاح در جهت رشد طبیعی و درست استخوان ها تا زمانی که اسکلت او در حال رشد است، می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد، اما نکته مهم این است که اگر این روش ها از کودکی اعمال شود موثر خواهد بود، بنابراین توصیه می شود که کودک از سن ۶ یا ۷ سالگی تحت معاینه ارتودنسی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.