تربت جام _ بخش پائین جام با وسعت ۱۰ هزار کیلومتر یکی از ۵ بخش شهرستان تربت جام است که هنوز از نبود امکاناتی همچون گاز، راه مناسب و اماکن ورزشی رنج می برد و با گذشت ۱۴ سال از استقرار بخشداری در این منطقه نیازمند توجه مسئولان به این منطقه است.

پائین جام، نیازمند توجه مسئولان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بخش پائین جام تربت جام متشکل از دو دهستان زام و گل بانو و ۲۶ پارچه آبادی، اگر چه مرز مشترک۳۵ کیلومتری با افغانستان دارد اما از امنیت کاملی برخوردار است و باداشتن پتانسیل های کشاورزی و دامپروری از نبود سرمایه گذاری در این منطقه آسیب های جدی در سنوات گذشته تا کنون وارد آمده است و هرچند طی چند روز گذشته در آخرین تقسیمات کشوری تبدیل به (شهر) شد اما ساکنان این منطقه از کمبود امکانات گله مند هستند گزارش خبرنگار قدس انعکاس بخشی از این محرومیت هاست.

۲۰هزار نفر در انتظار پروژه های گاز رسانی 

عضو شورای اسلامی بخش پائین جام در گفتگو با قدس آنلاین گفت: حدود ۲۰ هزار نفر از بخش پایئن جام طی چند ساله گذشته از نعمت گاز طبیعی محروم هستند  و لازم است مسئولین جهت رفع مشکلات آستین همت را بالا بزنند تا بخشی از امکانات گرمایشی به این منطقه تسریع یابد.

صدیق تنهایی اظهار داشت: با توجه به هماهنگی انجام شده از ابتدای سال جاری با پیمانکار به اعضای شورای بخش متعهد گردید تا ابتدای آبان ماه گاز رسانی انجام شود که علی رغم پیگیری های انجام شده این پروژه به سرانجام نرسید ودر اولین سرمای شدید زمستان این منطقه دچار بحران خواهد شد.

وی همچنین به فعالیت های ورزشی این بخش اشاره کرد وگفت: این بخش از حداقل امکانات ورزشی محروم است و با توجه به استعداد های ورزشی در رشته ای فوتبال، کشتی و بازی های بومی محلی همچنان در حسرت یک سالن سرپوشیده ورزشی هستیم که علاقمندان به ورزش  مجبور هستند  تا مسافت ۴۰ کیلومتری تا مرکز بخش را طی کنند.

جاده مرگ کام جوانان را تلخ کرده است

 یحیی رمضانی رئیس شورای بخش شورای پائین جام با تاکید برخی مشکلات موجود دراین بخش می گوید: کم عرض بودن جاده و تصادفات جاده ای بسیاری که محور تربت جام به سمیع آباد را متصل می کند سالیانه بیش از ۱۰ نفر از جوانان منطقه را به کام مرگ می کشاند و با توجه به پیگیری های انجام شده قسمتی از این محور مواصلاتی شانه ریزی غیر اصولی انجام شده که د اولین بارندگی فصلی مشکلات عدیده ای برای کامیون  ایجاد می کند و حتی در سال گذشته منجر به واژگونی یک کامیون گردید.

 وی گفت: برای منطقه پائین جام با تردد بیش از دود هزار خودرودر روز  ضرورت دارد تا مسئولان نسبت به کاهش تصادفات جاده ای اقدام کننند و این مشکلات را به اداره حمل ونقل جاده ای تربت جام هم اطلاع رسانی شده است.

فروش وام های ازدواج به قیمت ناچیز

این عضو شورای بخش پائین جام د رادامه گفت: تسهیلات ازدواج و اشتغال به دلیل نبود ضامن در این منطقه جذب نمی شود و با توجه به اینکه اغلب منازل مسکونی در این بخش دارای سند مالکیت هستند می تواند در جذب تسهلات منطقه کمک فراوانی نمائید و متاسفانه اغلب این تسهیلات به افراد غیر به مبلغ ناچیزی فروخته می شود.

 یحیی رمضانی همچنین به تلفن های بی سیم دبیلوـ ال ـ ال مخابرات اشاره کرد و گفت: این طرح در سال ۸۷ در سایت علی آباد و اسماعیل خان نصب شد و ۱۲ روستا را پوشش می داد که با ظهور نسل های جدید تلفن همراه این طرح غیر قابل استفاده شد و در حال حاضر برای ۵۰۰ مشترک این خطوط که استفاده و کارایی ندارد هرماه آبونمان محاسبه شده و شرکت مخابرات حاضر به جمع آوری نبوده و مردم نسبت به پرداخت هرماه آبونمان معترض هستند.

سالن سرپوشیده وجود ندارد

عبدالکریم شهرکی عضو شورای روستای  سمیع آباد با تاکید برخی مشکلات در مرکز بخش پائین جام گفت: این مرکز رو ستایی یک سالن سرپوشیده ندارد و از ۵ سال گذشته قرار بود مجتمع ورزشی دهیاران در سمیع آباد احداث شود وبا گذشت ۵ سال هنوز سازه های این طرح ورزشی در محل اجرای طرح رها شده است و کاری برای این جوانان علاقمند به ورزش انجام نمی شود.

وی گفت: بیکاری و کاهش دام در منطقه طی چند سال گذشته سیر صعودی به خود گرفته بطوریکه در اویل بهار برای استفاده از مراتع منطقه شرشری باید از هنگ مرزی کارت تردد بدلیل همجواری با مرز افغانستان تهیه کنیم که همین علت باعث شده است بیش از نیمی از گله های گوسفند در منطقه کاسته شد که این بروکراسی های اداری با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.      

بخش پائین جام تبدیل به شهر شد

بخشدار پائین جام با اشاره به وضعیت این بخش گفت: این منطقه با تفکیک از بخش مرکزی در سال ۱۳۸۲ تبدیل به بخش شده است و بعد از گذشت ۱۴ سال از ابتدای دی ماه سال جاری در آخرین تقسیمات کشوری تبدیل به شهر شد و امیدواریم  مشکلات موجود در منطقه کاهش یابد هرچند دولت خدماتی به این منطقه داشته است.

انوار خواجه اسماعیلی با تائید برخی مشکلات موجود در این منطقه افزود: شغل قالب مردم کشاورزی و دامپروری بوده و با توجه به خشکسالی های اخیر معیشت مردم نیز تحت تاثیر عوامل جوی بوده و زندگی ۵ هزار و ۲۲۷ خانوار با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر ارتباط مستقیمی با کشاورزی داشته و هیچ فعالیت صنعتی در این منطقه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بخش پائین جام با ۳۵ کیلومتر مرز مشتر ک با کشور افغانستان از امنیت کاملی برخوردار است و باتوجه به پتانسیل های خوب کشاورزی و دامی زمینه برای سرمایه گذاری فراهم است.       

بخشدار پائین جام گفت: با توجه به تلاش های انجام شده هنوز نواقصی وجود دارد و یک ازپروژه هایی که مردم را نگران کرده گاز رسانی این بخش است که هنوز به سرانجام نرسیده وطی دو سال اخیر فقط یک روستا گاز رسانی شده است و هرچند در فاز دو گاز رسانی اغلب روستاهای  این بخش شبکه گاز رسانی انجام شده اما بدلیل تاخیر در ایجاد ایستگاه پمپاژ هنوز تزریق گاز به روستاهها انجام نشده است و این طرح با ۹۸ میلیارد تومان اعتبار طی مناقصه ای به پیمانکار واگذار شده است که از اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته است.

توسعه هر منطقه با کمک مردم امکان پذیر است

وی همچنین به کمبود فضای ورزشی دراین منطقه اشاره کرد و گفت: در این بخش یک سالن سرپوشیده وجود ندارد و جوانان این بخش برای استفاده از سالن های سرپوشیده باید مسافت بیش از ۳۰ کیلومتر را طی کنند و هرچند در ۴ سال گذشته با همکاری خیرین و بسیج مکانی برای احداث پیش بینی شده اما پیمانکار این سوله ورزشی که بسیج سازندگی است و با دپوی سازه های موجود اقدامی برای برپایی انجام نداده است.

انوار خواجه اسماعیلی تصریح کرد: توسعه هر منطقه با کمک مردم امکان پذیر خواهد بود و تحقق توسعه در منطقه با حضور مردم امکان پذیر خواهد بود و باید مردم این احقاق حق را از مسئولین مطالبه کنند و در حقیقت این مطالبه گری می تواند توسعه ایجاد کند هرچند دولت در سال جاری از کمک های سوخت برای منطقه مرزنشینان حدود سه میلیارد تومان به روستاهای این بخش پرداخت داشته است.

وی به وضعیت بیکاری در این منطقه اشاره کرد و گفت: اغلب جمعیت بیست هزار نفری این بخش را جوانان تشکیل داده و کشاورزی در این منطقه به صورت خرده مالکی بوده و لازم است برای اشتغال پایدار و مهاجرت به کلان شهرها کارگاه کوچک و بنگاهها زودبازده اجراء شود و اعتبارات تمرکز برنامه و بودجه استان خراسان رضوی می توانند کمک های خوبی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.