معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌دیروز نتایج تازه ترین رتبه‌بندی روزنامه‌های سراسری را اعلام کرد.

استانداردهای دوگانۀ ارشاد «قدس» را نادیده گرفت

قدس آنلاین- براساس این رتبه بندی، روزنامه‌های سراسری با شیوه خوداظهاری مواردی را که از طریق معاونت مطبوعاتی اعلام شده است، در جدولی وارد و به وزارت ارشاد تسلیم می‌کنند و کارشناسان این وزارتخانه، موارد یادشده را بررسی و ارزیابی می‌کنند و در نهایت رتبه هر روزنامه را اعلام می‌کنند که به نظر می‌رسد درمواردی این کارشناسی‌ها با دقت لازم همراه نیست.

معاونت مطبوعاتی اعلام کرده است که جلسات کارشناسی برای اصلاح و اعمال تغییرات در شیوه‌نامه فعلی رتبه‌بندی روزنامه‌ها با رویکرد استفاده از مدل‌های نرم‌افزاری برای کاهش خطای نیروی انسانی در سال آینده مد نظر خواهد بود.

نتایج رتبه‌بندی روزنامه‌ها که به عملکرد آنان در سال ۹۵ باز می‌گردد به ترتیب امتیاز به این شرح است: روزنامه‌های همشهری، دنیای اقتصاد، ایران، خبر ورزشی، جام جم، خراسان، اطلاعات، کیهان، شرق، خبر جنوب، اعتماد، شهروند، جوان، گل، جهان‌صنعت، اصفهان امروز، عصر اقتصاد، آفتاب یزد، آرمان امروز و هفت صبح.

اگرچه اعتقاد داریم، مردم و استقبال و قضاوت آنان بهترین معیار برای ارزیابی رسانه‌هاست و به فعالیت همکارانمان در سایر رسانه‌ها و معاونت مطبوعاتی احترام می‌گذاریم اما معتقدیم در این فهرست، نام روزنامه قدس خالی است. معاونت مطبوعاتی در این خصوص استدلال‌هایی را مطرح کرده است. یکی از دلایلی که برای کاستن از امتیاز روزنامه عنوان شده است، نبود سرمقاله در روزنامه است. این درحالی است که روزنامه قدس هرروز با رویکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سرمقاله دارد اما کارشناسان وزارت ارشاد، به دلیل اینکه ستون سرمقاله روزنامه با نام «یادداشت روز» منتشر می‌شود، آن را مصداق سرمقاله تشخیص نداده‌اند.

همچنین امتیاز مربوط به داشتن سایت نیز از روزنامه کسر شده است، درحالیکه سایت قدس‌آنلاین متعلق به روزنامه قدس یکی از فعالترین سایت‌های روزنامه‌های کشور است.

همچنین عنوان شده روزنامه قدس، امتیاز لازم برای پاسداشت زبان فارسی را دریافت نکرده است درحالیکه در جشنواره مطبوعات همین امسال روزنامه قدس به همین دلیل از طرف فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تقدیر شد. روزنامه قدس با مجموعه‌ای از کارکنان حرفه‌ای، تحریریه‌ای فعال و با همراهی گروهی از نویسندگان تراز اول کشور، نخستین روزنامه چاپ همزمان کشور است اما در ارزیابی وزارت ارشاد هیچ امتیازی از نظر چاپ همزمان، بهره‌مندی از نویسندگان تراز اول و تعداد همکاران بیمه‌ای برای این رسانه محسوب نشده است که جای شگفتی دارد.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.