با آنکه آمار جدید کتابخوانی، مطالعه ۷ دقیقه ایرانی‌ها را در یک هفته نشان می‌دهد اما نویسندگان بسیاری از این شرایط هنوز ناامید نیستند و می‌نویسند.

جای امید خردمندانه در ادبیات ایران خالی است

قدس آنلاین- حجت‌الاسلام محمد ترکاشوند، نویسنده رمان «همیشه دختر» که اولین اثرش را به‌تازگی از سوی نشر «نیستان» وارد بازار کتاب کرده است، درباره انگیزه‌اش از نوشتن برای جامعه‌ای که می‌داند مردمانش میل و رغبتی به مطالعه ندارند، می‌گوید: هرچند آمار مطالعه در ایران بسیار پایین است ولی برای رشد کتابخوانی در جامعه راهی جز نوشتن کتاب نداریم. ننوشتن و ناامیدی قطعاً اوضاع را بهتر نخواهد کرد. این‌طور نیست که اول کتابخوان زیاد شود و سپس کتاب بلکه باید این‌قدر کتاب خوب تولید شود تا همه اقشار جامعه کتابِ مناسب احوال، نیاز و سلایق خود را در دسترس ببینند.

به اعتقاد این نویسنده، همه اقشار باید خودشان را در ادبیات کشورشان پیدا کنند و این مسئله جز با تلاش بیشتر نویسندگان کشور میسر نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایرانی‌ها کتاب نمی‌خوانند، می‌گوید: هر کالایی که مفید باشد قطعاً مشتری پیدا خواهد کرد. باید بپذیریم که نتوانستیم مفیدبودن کتاب و مطالعه را برای مردم ایران اثبات کنیم. در این عرصه مهم‌ترین نقش را نظام آموزشی ما بر عهده دارد. در نظام آموزشی ما میل و علاقه‌ای برای کتاب‌خواندن ایجاد نمی‌شود. هیچ اندیشه، برنامه مؤثر و نقشه راهی هم برای کتابخوان‌شدن مردم ارائه و انجام نشده است. حاضر به استفاده از تجربه دیگران هم نیستیم. مثلاً در عرصه ورزش پذیرفته‌ایم که از دنیا عقب هستیم و با آوردن مربی خارجی تلاش کردیم این ضعف را جبران کنیم و موفقیت نسبی هم کسب کردیم ولی در عرصه‌های دیگر که مؤثرتر و حیاتی‌تر هستند، بی‌تفاوت بوده‌ایم.

ترکاشوند در عین حال پرسید: چرا دست‌اندرکاران فرهنگی تاکنون تحقیق نکرده‌اند تا متوجه شوند که در فلان کشور چه کرده‌اند که فقط در یک سال ۵۳ هزار عنوان رمان منتشر شده است؟  

نویسنده کتاب «همیشه دختر» در پاسخ به این سؤال که به نظرش جای چه چیزی در ادبیات ایران خالی است، گفت: جای امیدِ خردمندانه در ادبیات ما خالی است. امید خردمندانه یعنی امیدی که ریشه در اندیشه‌ آرام‌بخش و ماندگار داشته باشد؛ همان چیزی که ما آن را رهاورد پیامبران الهی می‌دانیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.