دومین فیلمنامه علی ملاقلی‌پور، کارگردان جوان سینما، بعد از ساخت فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» به دلیل بیان یک سری حقیقت‌های تلخ جامعه مجوز ساخت نگرفت!

اگر مجوز نگیرم، واکنش غیرمنتظره‌ای خواهم داشت

قدس آنلاین- دومین فیلمنامه علی ملاقلی‌پور، کارگردان جوان سینما، بعد از ساخت فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» به دلیل بیان یک سری حقیقت‌های تلخ جامعه مجوز ساخت نگرفت!  

  «زنگبار» که درباره عدالت اجتماعی، فشارهای اقتصادی، بیکاری مردم حاشیه‌نشین و ضعیف جامعه و رفاه‌طلبی برخی مدیران است و با لحن کمدی نوشته است، جزو آن دسته از فیلمنامه‌هایی است که به مذاق مدیران سینمایی خوش نیامده است.

ملاقلی‌پور در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر پیگیرم که با اعضای شورای مجوز جلسه‌ای داشته باشم تا ببینم مشکلشان با فیلمنامه «زنگبار» چه بوده است. ولی تا جایی که من می‌دانم، دوستان نه به اصل فیلمنامه بلکه به بخش‌هایی از جزئیات آن اعتراض‌ها و نظراتی دارند. شاید هم هیئت صدور پروانه ساخت نتوانسته خیلی دقیق نظرش را در مورد این فیلمنامه بیان کند وگرنه به خاطر یک سکانسِ به قول آقایان مشکل‌دار که نمی‌توانند یک فیلمنامه را کلاً رد کنند.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم چون رویکرد این فیلمنامه نقد رفاه‌طلبی برخی مسئولین و افشای ماجرای حقوق‌های نجومی است، مقداری دست و دل هیئت پروانه ساخت ترسیده است، گفت: این موضوع، مطلبی است که همه مسئولین در موردش صحبت کرده‌اند و باید به آن برخورد شود و اصلاً درد جامعه هم هست و باید بیان شود.

وی ادامه داد: به هر روی، من امیدوارم که به گفته ریاست دولت که گفته‌اند ما اهل تعامل هستیم، وزارت ارشاد هم اهل تعامل باشد و اگر صدای منتقدی را می‌شنود، در نطفه خفه نکند. چون اگر من هم این فیلم را نسازم، باز هم این صدا در جامعه هست و نمی‌شود حذفش کرد. چیزی که همه روزنامه‌ها از آن نوشته‌اند و همه مردم هم از آن اطلاع دارند را نمی‌شود فقط از سینما حذف کنیم و یک ویترین بدون سؤال به مردم ارائه بدهیم. ولی نهایتاً من امیدوارم با تعاملی که صورت می‌گیرد، فیلمنامه مجوز ساخت دریافت کند.

وضعیت ناامیدکننده می‌شود

ملاقلی‌پور افزود: اگر این فیلمنامه مجوز ساخت نگیرد، وضعیت خیلی ناامیدکننده و سخت خواهد شد چون من و محمد امین نوروزی ماه‌ها زمان صرف نوشتن این فیلمنامه کرده‌ایم و هر ۲ هم به ممیزی‌های کار آشنا هستیم و این‌گونه نیست که هرچه دلمان خواسته، بدون مراعات، نوشته باشیم و بعد هم انتظار داشته باشیم شورای پروانه ساخت هم تمام آنچه نوشته‌ایم را تأیید کند. ما به خط قرمزها واقفیم. به همین علت این مجوزندادن برای من عجیب است چون ما فیلم‌های کمدی‌ای داریم که پر از شوخی‌های زشت است ولی مجوز گرفته‌اند اما این کمدی مطالبه‌گر است و مجوز نگرفته است؛ هرچند من امیدوارم شرایط زمانی بر روی این تصمیم‌گیری تأثیری نگذاشته باشد.

این کارگردان اضافه کرد: من اهل تعاملم ولی امیدوارم کار به جایی نرسد که بخواهند فیلمنامه را به‌کل کنار بگذارند. من حتی حاضرم فصل‌هایی که مورد اعتراض آقایان است را بدهم مطبوعات چاپ کنند تا ببیند مشکلی وجود ندارد یا نه و آن‌ها نظر بدهند که اگر مجوز نگرفته، به چه علتی بوده است؛ هرچند اگر همین بخش‌ها نیز از فیلمنامه تغییر بکند یا حتی حذف شود، لطمه‌ای به کلیت و حرف اصلی فیلمنامه نمی‌زند. مشکلات با جزئیات است و قرار نیست یک فیلم به خاطر جزئیات کنار گذاشته شود. من فقط نگرانم که نگاه به این فیلمنامه جناحی نباشند. ولی اگر واقعاً مجوز ساخت نگیرم، چون آدم غیرمنتظره‌ای هستم، حتماً عکس‌العمل غیرمنتظره‌ای خواهم داشت. البته الآن شروع کرده‌ایم به رایزنی و احتمالاً هم تعامل می‌کنیم و کار به آنجا کشیده نخواهد شد.

ولی به هر شکل، نگاهِ این فیلم یک نگاه مردمی است و خط اصلی آن نگاه به مستضعفین است و از کسانی گفته که در زیر فشارهای اقتصادی در موضع ضعف قرار گرفته‌اند. من از این موضع نمی‌توانم پایین‌تر بیایم چون نمی‌توانم به‌دروغ بگویم که در جامعه همه چیز خوب است. از آن طرف هم قرار نیست سیاه‌نمایی کنم. رسالت فیلم این است که از همین وضعیت خاکستری راه‌حل ارائه کند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.