مشهد- رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: برای هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی بین یک تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود که بیش از ۱۸ هزار دانشجو در سال از کشور خارج می‌شوند و مهاجرت می‌کنند که فاجعه است.

خروج سالانه ۱۸ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی از کشور فاجعه است

به گزارش قدس آنلاین، حسین خنیفر ظهر امروز در اختتامیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در هتل تابان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش فارغ از پژوهش نتیجه‌ای ندارد و ملت‌هایی که پژوهش را تجربه کرده‌اند، دوره طلایی داشته‌اند و پژوهش و آموزش باید هماهنگ با هم حرکت می‌کردند، در واقع ملت‌هایی که پشت میراث، پناه می‌گیرند، رشد و پیشرفت ندارند.

وی افزود: تربیت مقدم بر آموزش است و تنها دانشگاهی که از ابتدا ورودی آن با جامعه هدف در ارتباط بود، دانشگاه فرهنگیان است. 

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با تاکید بر اینکه خمیرمایه معلمی، خدمت‌رسانی به جامعه است، بیان کرد: اگر معلم، پژوهشگر تربیت شود بسیار موثر بوده، ما در حاضر در موج کمی و کیفی هستیم و اهمیت تحقیقات کیفی مشهودتر است. 

خنیفر بیان کرد: اکنون ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور است، یعنی برابر کل اتحادیه اروپا و نیم میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که ۱۰۰ هزار نفر از این دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند ۱۰۰ هزار مسائل مهم جامعه را حل کنند که در این صورت بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود. 

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های کشور، انحراف در تحقیق وجود دارد، گفت: ۹۰ درصد پایان‌نامه‌ها تکراری هستند و کپی شده از مقالات و پایان‌نامه‌های قبل است که باید جرات کرد و در عرصه‌های کار نشده، ورود پیدا کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: تا سال ۸۰، تولید علم در کشور بسیار ناچیز بود، اما اکنون یک درصد تولید علمی دنیا توسط ایران است و کشور ما یک درصد مردم جهان، یک درصد مساحت جهان و یک درصد تولید علمی جهان را دارد.  

خنیفر با بیان اینکه ۳۰ درصد تولید علم جهان توسط آمریکا است و تمام مغزها را به سمت خود می‌کشاند، بیان کرد: برای هر دانشجو تحصیلات تکمیلی بین یک تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود که بیش از ۱۸ هزار نفر دانشجو در سال از کشور خارج می‌شوند و مهاجرت می‌کنند که فاجعه است، با اینکه تسهیلاتی به اساتید و نخبگان اختصاص داده می‌شود باز هم مهاجرت می‌کنند، زیرا جذبه دارد که باید بیشتر فکر کرد تا ۳ درصد جمعیت نخبه در کشور را نگه داشت.

وی یاد آور شد: موضوعات داخل نظام آموزش و پرورش برای پژوهشگران زیاد است و موضوعات را باید از درون آموزش و پرورش پیدا کرد، همچنین مهارتی بودن در پژوهش سبب می‌شود که سوارکننده موضوعات باشیم، متاسفانه بسیاری از کتاب‌های دینی ما دارای آموزش و جوهره دین نیست و از داستان‌ها نیز نمی‌توان مهارت تربیتی را گرفت. 

خنیفر با بیان اینکه مدارس و فیزیک مدارس نیز باید نوآوری داشته باشد، گفت: تمام مدارس شبیه هم بوده و بی‌روح است، باید ۱۲۳ مرکز آموزش و مدرسه در ایران به کارخانه‌های آموزشی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: فنون تدریس جدید، شیوه‌های ارزشیابی، مهارتی کردن آموزش باید پیگیری شود، همچنین اقتصاد آموزش و پرورش نیز بسیار مهم است که در این راستا می‌توان مدارس خودگردان ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: قرآن کریم ظرفیت زیادی برای انجام تحقیق و پژوهش دارد و خلق موضوعات جدید و آینده پژوهشی نیز باید جدی گرفته شود. 

خنیفر ادامه داد: موضوعات، عنوان، ایده، اهمیت  و ضرورت را اگر پژوهشگر یاد بگیرد، ۵۰ درصد تحقیق را طی کرده است، زیرا تحقیق ۶۰ درصد آن فن است و ۴۰ درصد آن علم است و باید جسارت نوشتن داشت که متاسفانه بسیاری از مقالات مرده و تکراری است، همچنین در انتخاب موضوعات باید دقت بیشتری شود و همیشه باید حس نابسندگی را در وجوه خود داشته باشید.  

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: جسارت نقد باید داشت، تمام نظام آموزش و پرورش قابل نقد است و تحقق بعد از تحقیق نیز بسیار مهم است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.