محسنی اژه‌ای با بیان اینکه برخی از سرشاخه‌های اغتشاشگران و عوامل مرتبط با بیگانگان در آشوب‌های اخیر دستگیر شده و به ارتباطات خود با خارج اعتراف کرده‌اند، گفت: افراد دیگری از این سرشاخه‌ها نیز شناسایی شده یا در حال شناسایی هستند و در آینده بازداشت خواهند شد.

اعتراف سرشاخه‌های اغتشاشات به رابطه با بیگانگان

قدس آنلاین- محسنی اژه‌ای با بیان اینکه برخی از سرشاخه‌های اغتشاشگران و عوامل مرتبط با بیگانگان در آشوب‌های اخیر دستگیر شده و به ارتباطات خود با خارج اعتراف کرده‌اند، گفت: افراد دیگری از این سرشاخه‌ها نیز شناسایی شده یا در حال شناسایی هستند و در آینده بازداشت خواهند شد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش قدس درباره اظهارات پراکنده مسئولان درباره روابط این افراد با کشورها و عناصر خارجی و اطلاعات کشف شده از آن‌ها درباره گروه‌ها و کشورهایی که در ایجاد این آشوب‌ها به‌طور سازمان یافته نقش داشته‌اند، افزود: عواملی که دستگیر شده، به روابط خود اشاره کرده‌اند برخی مرتبط با جریان نفاق(سازمان منافقین) بوده که دست به تخریب و صدمه به اموال و مردم زده‌اند و بخشی نیز جریان‌های سلطنت طلب بودند که حمایت مالی آن‌ها توسط برخی کشورهای منطقه صورت می‌گرفت و از لحاظ آموزش و تأمین تسلیحاتی صهیونیست‌ها و دولت آمریکا آن‌ها را تأمین کرده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی از این افراد خودشان دست به اقدامات خشونت بار زده و برخی نیز نقش هدایتگری، تجهیز و تهییج را برعهده داشته ولی شخصاً در اغتشاشات حضور نداشته‌اند که دستگیر شده‌اند.

 تعقیب عوامل خارجی از طریق اینترپل
غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری هفتگی خود درباره اتهامات افراد بازداشت شده، اظهارداشت: برخی افراد اتهامشان امنیتی و برخی اخلال در نظم عمومی است. برخی علاوه بر این‌ها خسارت‌هایی هم به کشور وارد کردند. به آن‌ها تفهیم اتهام شده و به زندان رفته‌اند و کسی بدون تفهیم اتهام وارد زندان نمی‌شود. افرادی هم که به صورت مجازی یا غیر مجازی در خارج از کشور اقدام به تشویق و تحریک افراد برای اغتشاشات می‌کردند قرار شده است از طریق اینترپل تحت تعقیب قرار بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه برخی از مردم هم در این حوادث به خیابان‌ها آمدند که دشمنی با نظام نداشتند و برخی خواسته‌هایی را مطرح کردند، یادآور شد: اگر چنین کسانی دستگیر شدند، تأکید شد که ابتدا به زندان نروند تا سوء سابقه برایشان درست نشود؛ چراکه افرادی ممکن است دستگیر شوند که فریب خورده، بیگناه باشند، در نتیجه عده‌ای قبل از معرفی به زندان و دادسرا آزاد شدند. آن‌هایی هم که به دادسرا معرفی شدند با کفالت والدین و وثیقه‌های سبک آزاد شدند.

 ۶۲۲ بازداشتی
معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: طبق گزارش وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه عده‌ای که به عنوان جریان ضد انقلاب و لیدر اغتشاشات شناسایی و بازداشت شدند، تعدادشان در روزهای اول تا سوم ۶۲۲ نفر بود که برای تعدادی قرار بازداشت موقت صادر شد و همچنین تعدادی با قرار کفالت آزاد شدند. مجموع بازداشتی‌های باقیمانده تهران تا دیروز ۵۵ نفر است و بر اساس آخرین اطلاعاتی که دارم در کل کشور حدود ۴۰۰ نفر بازداشت هستند که بخشی از آن‌ها آزاد شدند.

 خودکشی ۲ معتاد
سخنگوی دستگاه قضا درباره دو نفر از بازداشتی‌های اخیر که دست به خودکشی زدند هم گفت: یک نفر از آن‌ها در کلانتری اراک خودکشی کرد که فردی معتاد بود و مواد مخدر همراه داشت و هنوز به زندان معرفی نشده بود و نفر دوم هم در زندان اوین اقدام به خودکشی کرد که بر خلاف شایعات دانشجو نبود و او هم اعتیاد داشت.
محسنی اژه‌ای شایعه خودکشی‌های بیشتر را تکذیب کرد. او همچنین از دستگیری یک فرد دوتابعیتی که در حال تهیه فیلم و عکس از اغتشاش‌ها بوده خبرداد و وجود اتباع خارجی در میان بازداشت‌شده‌ها را رد کرد.
وی، اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شخصیت‌های نظام از جمله رئیس قوه قضائیه را بی‌حیایی دولتمردان آمریکایی عنوان کرد و افزود: آمریکای فلک‌زده نمی‌داند مردم ایران آن قدر از دولتمردان آن‌ها تنفر دارند که اگر کسی در فهرست تحریم‌های آن‌ها قرار گیرد، برایش نمره مثبت ثبت می‌شود.


اغتشاش‌ها را پیش‌بینی کرده بودیم
معاون اول قوه قضائیه درباره اینکه دستگاه‌های امنیتی وقوع اعتراض‌ها و اغتشاش‌ها را از قبل پیش‌بینی نکرده بودند، اظهارداشت: ما احتمال این مسائل را می‌دادیم، البته نه با این حجم و زمان، بلکه پیش‌بینی می‌کردیم در یک سطح پایین‌تر و زمان دیرتر باشد، به همین دلیل در جلسات خود با دادستان‌ها تذکر داده بودیم و وقوع اغتشاش در اواخر بهمن و ابتدای اسفندماه را پیش‌بینی کرده بودیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس درباره نظر مسئولان قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام و مخالفت برخی نهادهای کشور با این موضوع و این پرسش که آیا این پیام رسان شروط ایران را پذیرفته است، با بیان اینکه ما بر این اعتقاد بوده و هستیم که از فناوری‌های نو باید درست استفاده شود، از پیام‌رسان‌ها هم باید استفاده شود، افزود: قوه قضائیه قصد ندارد محدودیت ایجاد کند و جلوی اقدامات مفید سایبر را بگیرد. ما ادعای بالاتر داریم. معتقدیم سرویس‌هایی که در داخل داریم کم است، اما باید فساد و جرم در فضای سایبر کاهش یابد. هیچ کس تردید ندارد در اغتشاشات اخیر فضای مجازی تأثیر داشت. بر همین اساس شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت و اجرا کرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام وجود مواد رادیواکتیو در حوله مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی خانواده وی و احتمال ارجاع پرونده‌ای در این زمینه به قوه قضائیه، گفت: تاکنون پرونده‌ای در این خصوص به قوه قضائیه نرسیده است.

 برخی مسئولان حرف می‌زنند
محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره افشاگری‌های اخیر شهردار تهران مبنی بر گزارش هایی درباره استفاده از بیت المال برای مخارج انتخاباتی، گفت: معمولاً مسئولان جدید نسبت به مسئولان سابق حرف‌هایی دارند ما هم می‌گوییم گزارش کنید تا رسیدگی کنیم اما بعضی وقت‌ها حرف می‌زنند و گزارشی نمی‌دهند.

 پرونده‌ خاوری، فریدون و جهانگیری
سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده‌های حسین فریودن، مهدی جهانگیری و محمود خاوری نیز اظهارداشت: خاوری هنوز به حکم خود اعتراض نکرده و مهلت او برای اعتراض دو ماه است و تا دیروز در فهرست اینترپل قرار دارد، اما دولت کانادا برای استرداد او همکاری نمی‌کند.
وی افزود: پرونده حسین فریدون نیز در جریان است و تحقیقات از متهم دیگر این پرونده درباره نقل و انتقلات پول و منشأ آن ادامه دارد و مهدی جهانگیری نیز هنوز در بازداشت به سر می‌برد، اما به دلیل آنکه انجام برخی امور از جمله انتقال اسناد و و اموال و امضای قراردادها باید توسط او انجام شود، تحت نظر این امور را صورت می‌دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.