سنندج- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به خانه‌ها و ساختمان‌های اداری وارد شد.

زلزله کرمانشاه ۲۶۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی داشت

به گزارش قدس آنلاین، نصرالله‌ بیگی در چهارمین جلسه شورای فنی استان در سنندج اظهار کرد: زلزله کرمانشاه زلزله ای شدیدی بود که باید از این تجربه استفاده کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با اشاره به خسارت‌های ناشی از زلزله کرمانشاه، افزود: این زلزله ۶۲۰ نفر تلفات جانی و ۹ هزار نفر زخمی به دنبال داشت.

بیگی با بیان اینکه این زلزله خسارت سنگینی را به لحاظ زیربنایی در ازگله و برخی شهرهای کرمانشاه وارد کرد، گفت:  ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به خانه‌ها و ساختمان‌های اداری وارد شد.

به گفته وی، بیش از یک‌هزار میلیارد تومان در این زلزله به تاسیسات اداری در این استان صدمه وارد شد و حدود  ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه  ۱۴ هزار واحد مسکونی در شهر سرپل ذهاب دچار آسیب شده است، گفت: برخی از روستاهای به صورت ۱۰۰ درصدی دچار تخریب شدند.

بیگی اظهار کرد: غیراستاندارد بودن مصالح یکی از دلایل ورود این میزان خسارت مادی در زلزله کرمانشاه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سازه‌های بتنی خسارت‌های عمده‌ای وارد شده است، گفت: بخش عمده این خسارت‌ها را می‌توان به وجود اشکالات در حوزه نظارت ربط دهیم.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، در برخی از شهرهای کرمانشاه مانند جوانرود باوجود دور بودن از مرکز زلزله به دلیل استفاده اجزای غیرسازه‌ای غیراستاندارد، برخی منازل کاملا و به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

بیگی تبیین کرد: ساختمان‌هایی دارای سازه استاندارد هستند که بتوانند زلزله‌های طراحی شده را بدون هیچ خسارتی پشت سر بگذارند.

وی با بیان اینکه در بحث ساخت و سازها آنچه طراحی می‌شود با اجرا متفاوت است، خاطرنشان کرد:  ما دانش فنی را در این حوزه داریم ولی عدم رعایت آئین نامه ها به ویژه در اجزای غیرسازه‌ای مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، در ساخت بیمارستان‌ها باید در اجزای غیرسازه‌ای ضرورت توجه به آئین نامه‌ها و ضوابط امری مهم است.

بیگی با اشاره به اینکه در مصالحی که در ساخت ساختمان‌های مناطق زلزله زده کرمانشاه بکار رفته براساس بررسی‌های صورت گرفته از کیفت خوبی برخوردار نبوده است، گفت: ساختمان مسکونی پادگان ابوذر با وجود اینکه در دهه ۵۰ ساخته شده و از نظر آئین نامه ای با آئین نامه‌های امروز هیچ تطابقی ندارد اما به خاطر مصالح خوب کمترین آسیب را دیده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.