در حالی که پارلمان نشینان در روزهای اخیر بارها و بارها تأکید کردند اجازه حذف بیش از ۹ میلیون نفر از یارانه بگیران را نمی دهند، از کمیسیون تلفیق خبر می رسد تا این لحظه گزینه مدنظر دولت یعنی حذف بیش از ۳۰ میلیون نفر به تصویب رسیده است،هم اکنون ۷۶ میلیون ایرانی یارانه دریافت می‌کنند.

پرونده حذف یارانه ۳۴میلیون تن دوباره به جریان افتاد

قدس آنلاین- در حالی که پارلمان نشینان در روزهای اخیر بارها و بارها تأکید کردند اجازه حذف بیش از ۹ میلیون نفر از یارانه بگیران را نمی دهند، از کمیسیون تلفیق خبر می رسد تا این لحظه گزینه مدنظر دولت یعنی حذف بیش از ۳۰ میلیون نفر به تصویب رسیده است، هم اکنون ۷۶ میلیون ایرانی یارانه دریافت می‌کنند. پیش ازاین نمایندگان مجلس تأکید کرده بودند که با حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر موافقت نخواهند کرد وگفته بودند یارانه افرادی که زیر ۴ میلیون تومان درآمد دارند، حذف نخواهد شد و دست کم کارگران و کارمندان در سال آینده یارانه دریافت خواهند کرد. اما با چرخش عجیب کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت را تصویب کرد. نکته حایز اهمیت اینکه آیا ثروتمندان بیش از ۳۰ میلیون نفر هستند که باید یارانه آن‌ها حذف شود؟

در روزهایی که لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق کندوکاو می شود، نمایندگان با اذعان به اینکه اغلب اقشار، دغدغه معیشتی جدی دارند و امکان شناسایی بدون خطای مرفهان غیرنیازمند از دریافت یارانه نقدی وجود ندارد، گفتند با تعدیل لایحه دولت، عملاً دست دولت را برای حذف بسیاری از یارانه بگیران خواهند بست، حال اما با همنوایی کمیسیون تلفیق با دولت به نظر می رسد بار دیگر زمینه نارضایتی عمومی فراهم شود چرا که تنها مددجویان کمیته امداد ( ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر)، افراد تحت پوشش بهزیستی (۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر)، افراد ساکن دهستان‌ها (۸ میلیون نفر)، بیماران خاص (یک میلیون نفر)، عشایر (یک میلیون نفر)، ایثارگران (یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر)، بازنشستگان ( ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر) و اقشار نیازمند (۱۱ میلیون نفر) یارانه خواهند گرفت که باید دید گروه آخر یعنی اقشار نیازمند تا چه میزان، افراد نیازمند واقعی دریافت یارانه نقدی را که در گروه های دیگر جای ندارند، پوشش دهد آن هم در حالی که هنوز راه حل درست شناسایی واجدان دریافت یارانه از نگاه دولت و مجلس وجود ندارد!

به گفته عضو کمیسیون تلفیق، مطابق مصوبه این کمیسیون، حدود ۳۶ میلیون نفر در سال آینده یارانه می¬گیرند و ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی به این اقشار اختصاص خواهد یافت. مهرداد بائوج لاهوتی به فارس گفت: اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند که ۳۷ هزار میلیارد تومان به اجرای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یابد که از این میزان ۲۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای کمک به کاهش فقر مطلق و به طور خاص برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ۳۷۰۰ میلیارد تومان در بخش بهداشت و درمان و ۳۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نان و گندم هزینه خواهد شد.

*تصویب خواسته دولت

عضو دیگر این کمیسیون هم با تأکید بر اینکه کمیسیون، به طور قطع به نفع مردم عمل خواهد کرد؛ بنابراین عینا خواسته دولت را مصوب کرده به خبرنگار ما گفت: دولت، امسال پیشنهاد داده میزان کمک به فقر مطلق از ۴۰۰۰ میلیارد تومان به ۷۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. این یعنی یارانه نقدی در همان حد ثابت خواهد بود، اما مستمری گروه های آسیب پذیر تحت پوشش افزایش خواهد یافت. به گفته محمد فیضی در حال حاضر هر خانوار تحت پوشش ماهانه بالای ۷۵۰ هزار تومان (یارانه به علاوه مستمری) دریافت می کند.

وی ابراز امیدواری کرد آن‌هایی که در صف انتظار برای دریافت مستمری از نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) هستند، از فهرست یارانه نقدی جا نمانند.

اضافه می شود دولت در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده، بنا دارد ۳۷ هزار میلیارد تومان را از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها درآمد کسب کند که این رقم حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان کمتر از امسال است. دولت همچنین قصد دارد ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه را به صورت نقدی و غیرنقدی بین گروه های هدف توزیع کند که این یعنی باید بیش از ۳۰ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شوند؛ همان خواسته ای که ظاهراً کمیسیون تلفیق تا اینجای کار بررسی لایحه، برآورده کرده و باید دید در صحن علنی، نگاه مجلس به کدام سو خواهد بود و در نهایت کدام پیشنهاد نهایی می شود.

لازم به ذکر است پیش از این پیش بینی شده بود به فرض افزایش نیافتن یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی، یارانه نقدی و غیرنقدی ۲۳ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت به ۴۱ میلیون نفر کفایت کند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.