برلین، پاریس و لندن به سخنان ترامپ درباره بیرون رفتن از توافق بین‌الملل در موضوع هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.

فاصله گرفتن کشورهای اروپایی از اولتیماتوم ترامپ درباره ایران

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های فرانسوی نوشتند: رئیس جمهور آمریکا، سابق بر این دو بار به رغم میل قلبی‌اش، برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران را پذیرفته، ولی در اکتبر ۲۱۰۷ اعلام کرده بود که توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکا نبوده است.

ترامپ، در سخنان روز جمعه خود جان هسته‌ای ایران را نگرفته، ولی بیشتر از ۱۲۰ روز هم برای آن مجال حیات نگذاشته است. از نظر وی، بعد از این مهلت، می‌بایست توافق برجام که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بر می‌دارد باید قویاً مورد بازنگری قرار گیرد.

بر اساس گزارش لزکو، روز شنبه، برلین، پاریس و لندن به سخنان ترامپ درباره بیرون رفتن از توافق بین‌الملل در موضوع هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.

لوفیگارو نیز نوشت: ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز شنبه (۲۳ دی ماه) در تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو که او را به "بازنگری در توافق" تشویق کرده بود از "ضرورت احترام از سوی همه طرف‌ها از توافق هسته‌ای ایران" دفاع کرد.

الیزه در این باره خاطر نشان کرده است که "رئیس جمهور اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران و ضرورت احترام از سوی همه طرف‌ها و تعهداتشان در قالب توافق را یادآوری کرده است".

رئیس جمهور فرانسه، همچنین قبل از این در تماس تلفنی خود با ترامپ در روز پنجشنبه اهمیت احترام از سوی همه طرف‌های امضاء کننده توافق هسته‌ای به آن را به دونالد ترامپ یادآوری کرده بود.

سایمون گس، مذاکره کننده سابق انگلیس در زمینه برجام در روز شنبه به روزنامه "گاردین" گفته است که مذاکراتی از چند هفته پیش میان اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در این باره وجود داشته و ارزیابی وی این است که دشوار است که "شکافی را یافت که از طریق آن بتوان ضمن احترام به برجام، به نگرانی‌های ترامپ هم پاسخ داد".

به گزارش لوفیگارو، تهران هرگونه تغییر در این توافق هسته‌ای را رد کرده و از حمایت همه شرکای این توافقنامه یعنی انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و اتحادیه اروپا، بجز آمریکا برخوردار است.

برلین و پاریس که غروب جمعه از توافق هسته‌ای حمایت کرده بودند، بسیار با احتیاط گفته بودند که می‌خواهند با شرکای اروپایی‌شان مذاکره کنند. رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با ترامپ در روز پنجشنبه از پای بندی خود به توافق صحبت کرده بود.

لوپاریزین نیز در نوشتاری در همین ارتباط آورده است: در حالیکه آمریکا و اسرائیل بر مذاکره مجدد روی توافق هسته‌ای فشار می‌آورند، پاریس سعی دارد در جایگاه مدافع این توافق، ظاهر شود متن امضاء شده محترم شمرده شود.

این روزنامه با اشاره به موضع گیری ایران و روسیه علیه ترامپ در روز شنبه، خاطر نشان می‌کند که در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است که ایران از یک سال پیش اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران و مردمش را دنبال می‌کند و در خصوص تصمیم کاخ سفید برای قراردادن نام آیت الله آملی لاریجانی در فهرست افراد تحریم شده نیز پاسخی جدی به این موضوع خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.