بیرجند- رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صنایع آب بر در استان‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان خیانت محسوب می‌شود گفت: ظرفیت فرهنگی که در خراسان جنوبی وجود دارد به عنوان یکی از ابزارها برای توسعه اقتصادی بیشتر و به

صنایع آب بر در استان‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان خیانت محسوب می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی صفدری‌زاده امروز در نشست اعضای کانون کارآفرینان استان خراسان جنوبی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان امروز به فضایی تبدیل شده که می‌تواند به عنوان میزبان و پذیرنده سرمایه‌گذارانی باشد که در امر صنعت، تجارت و خدمات بتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان محرومی نیست افزود: استان خراسان جنوبی از این نقطه محروم است که فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی اقتصادی که در این استان وجود دارد کمتر معرفی شده است.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا باید فرصت را غنیمت شمرد و برخی از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها معرفی شود.

صفدری‌زاده تصریح کرد: باید برای یادآوری و تغییر ذهنیت بهتر نسبت به فضا و ظرفیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی به دلیل اینکه در نقطه ثقل محور شرق کشور قرار گرفته است تلاش کرد همچنین  ظرفیت مرز یک ظرفیت غیر قابل انکاری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی که در این استان وجود دارد ظرفیت‌های ستودنی است خاطرنشان کرد: بدین معنا که ظرفیت فرهنگی که در این استان وجود دارد را به عنوان یکی از ابزارها برای توسعه اقتصادی بیشتر و بهتر می‌توان عنوان کرد.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث کشاورزی محصولات کشاورزی استراتژیکی مانند زرشک، زعفران و عناب در برخی موارد منحصر به فرد است یادآور شد: در بحث ظرفیت‌های معدنی که در این استان وجود دارد نیز تاکنون درصد ناچیزی از آنان شناسایی و بالفعل شده است.

صفدری‌زاده اظهار داشت: علت اینکه تاکنون با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها شاهد رتبه‌ای از توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در این استان نیستیم، مردم هستند چراکه توسعه پایدار نیست و شکل نمی‌گیرد مگر به اراده مردم و نخبگان که دارای منابع مالی کافی و منابع مدیریتی کافی و با توجه به عطش عرق وطن باشد و اگر این عوامل با هم قرار بگیرد موفق خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در خراسان جنوبی مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی کم است و حتی طرحی برای مطالبه وجود ندارد.

 رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به کارآفرینی اشاره کرد و گفت: کارآفرینی چند بعد دارد که یکی از ابعاد ریسک پذیری است یعنی نمی‌ توان به شخصی که ریسک پذیر نیست کارآفرین گفت.

صفدری‌زاده با بیان اینکه ریسک پذیری در خراسان جنوبی کم شده است و ورود به عرصه‌های جدید نیز با احتیاط انجام می‌شود افزود: علت این امر این است که مرتب رفرنس‌های نامطلوب را به عنوان موضوع بحث و ذهن خود قرار می‌دهیم و افراد موفق را مدنظر قرار نمی‌دهیم و باید این دیدگاه عوض شود و افراد موفق در استان را بولد کنیم و آنان را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ایده پردازی بسیار کم است گفت: به نظر می رسد کانون کارآفرینان به عنوان یک مرکز تخصصی باید تجربه‌های خود را در اختیار مردم قرار دهد.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یکی از موتورهای محرک جریان بودجه اقتصادی نقش آفرینی کرده و خواهد کرد گفت: به این معنا که یک انگیزه کافی در سیستم مدیریتی آن وجود دارد و منافع خود را در توسعه این منطقه دیده است.

صفدری‌زاده خاطرنشان کرد: بودجه دولتی نداریم و مجبور هستیم برای کسب منافع به توسعه این منطقه بپردازیم و توسعه این منطقه نیازمند ابزارهایی است که ارائه ایده‌پردازی، معرفی فرصت‌ها و مذاکرات است و خوشبختانه تاکنون دستاوردهای خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی موفق در کشور معرفی شده است گفت: این منطقه خصوصیات منحصر به فردی دارد و تنها منطقه ویژه اقتصادی است که قطعه منفصله‌ای در نقطه صفر مرزی ماهیرود را با امکانات بسیار خوب و وسعت ۱۰۰ هکتار دارد.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبیاظهار داشت: به دلیل اینکه گرایش‌های تعریف شده و مصوب در مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران برای منطقه ویژه اقتصادی گرایش‌های عام است هیچ محدودیتی برای پذیرش واحد سرمایه گذاری وجود ندارد.

صفدری‌زاده تصریح کرد: به دنبال صنایعی که آب‌بر هستند نیستیم چراکه اعتقاد ما این است استفاده از صنایع آب بر در خراسان جنوبی، یزد و کرمان یک خیانت محسوب می‌شود.

وی با اشاره اینکه باید بحث‌های محیط زیست دقت شود یادآور شد: خوشبختانه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یک موافقت عمومی کلی بر روی بحث‌های ارزیابی دارد.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وجود گمرک در مرکز استان با برخورداری از همه رویه‌های جاری به عنوان یک ظرفیت است که با وجود منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شده است افزود: رویه ترانزیت داخلی و خارجی، رویه واردات و صادرات و رویه ورود موقت و همه رویه‌ها اینجا مجهز است و این فرصت خوبی برای واحدهای خراسان جنوبی و محور شرق است و به عنوان یک مزیت تلقی می‌شود.

صفدری‌زاده با اشاره به مزایای منطقه ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: حذف حقوق گمرکی و صدور پروانه های ساختمانی به راحت‌ترین شکل و کمترین پروسه اداری از جمله این مزایا است.

وی یادآور شد: همچنین در بحث صادرات و واردات باراندازی داریم که تشریفات نسبت به گمرک و بندر کمتر است همچنین در مالیات نیز تا ۱۳ سال معافیت داریم.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: در بحث واردات و صادرات نیز هرگونه کالای مجازی بدون هیچ محدودیتی می‌تواند وارد منطقه ویژه شود و از نظر هزینه‌های واردات نیز پایین‌ترین نرخ کالا در کشور در منطقه ویژه خراسان جنوبی است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.