قزوین_ معاون امور اقتصادی و دارایی استان قزوین گفت: افرادی که در زمان مقرر نتوانستند به هر دلیلی در طرح سهام عدالت ثبت‌نام کنند در حال حاضر نمی‌توانند از این طرح برخوردار شوند.

معاون امور اقتصادی و دارایی قزوین: فعلا ثبت نام سهام عدالت صورت نمی گیرد

قدس آنلاین- گروه استان ها، رقیه کشاورز - طرح سهام عدالت به منظور کاهش فقر و توزیع عادلانه ثروت دولت بین مردم و اقشار کم‌درآمد جامعه در نظر گرفته شده بود.

«آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت» در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و بعد از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت وزیران شده بود، به تصویب این هیئت رسید.

 ۱۱ سال از اجرای این طرح می‌گذرد اما طرح سهام عدالت همچنان به معضلی بزرگ برای دولتمردان تبدیل شده و عدم شفافیت در اجرای طرح سهام عدالت یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن پرداخته شود، افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام در طرح سهام عدالت نشدند همچنان بلاتکلیف هستند.

واریز سود سهام عدالت با ۴ ماه تأخیر

سود سهام عدالت بالاخره با ۴ ماه تأخیر در روز سه شنبه ۱۹ دی ماه سال جاری در حالی به حساب مشمولان واریز شد که با نواقصی در پرداخت همراه بود؛ بسیاری از مردم نسبت به اختلاف دریافت سود سهام نسبت به رقم اعلام شده گله مندند، چراکه اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده‌های کم درآمد برای مبلغ دریافتی از سود سهام عدالت خود برنامه‌ریزی کرده بودند.

حیدر زارعی یکی از شهروندان قزوینی با ابراز نارضایتی از توزیع ناعادلانه سهام عدالت گفت: در دفاتر پیشخوان ثبت نام سهام عدالت را انجام دادیم و سهم من در این طرح حدود ۵۰ هزار تومان است ولی سودی که به حساب من واریز شد مبلغ ۱۳ هزار تومان بود، لطفا پیگیری کنید.

سود سهام عدالت برای معلولان ۴۰ هزار تومان

علی برزگر یکی از معلولان استان قزوین هم در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: اعلام کرده بودند که سود سهام عدالت برای معلولان ۱۵۰ هزار تومان است و هر دفعه مبلغ ۵۰ هزار تومان واریز می‌شود اما در حال حاضر بنده ۴۰ هزار تومان سود سهام عدالت دریافت کردم، لطفا میزان سود را دقیقا مشخص کنید.

مهسا شاقلانی شهروند فرهنگی قزوینی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین از عدم شفاف سازی برنامه های دولت انتقاد کرد و یادآور شد: نتوانستم در زمان آغاز ثبت نام برای سهام عدالت در سال های گذشته اقدام کنم و در حال حاضر برای ثبت نام و دریافت سهام در بلاتکلیفی هستم؛ دولت وعده هایی را به مردم می دهد اما اجرای آن یا محقق نمی شود و یا در بازه زمانی طولانی مدت محقق می شود.

سود سهام عدالت تدریجی واریز می شود

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین در این خصوص ضمن گفت‌وگویی با خبرنگار قدس آنلاین در قزوین با بیان اینکه سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز می شود و زمان این واریز به بانک های عامل بستگی دارد، گفت: سود سهام عدالت برای برخی افراد از چند روز گذشته در این استان واریز شده و برای برخی دیگر به صورت تدریجی نیز در روزهای آینده واریز می شود.

فهیمه لزگی با بیان اینکه مبلغ سود سهام افراد دارای یک میلیون تومان ارزش سهام، شامل ۱۵۰ هزار تومان است که این سود در سه مرحله پرداخت می شود، افزود: شرکت هایی که سهام عدالت به حساب آنها واریز شده فرصت دارند تا پایان سال جاری سود این سهام را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، یک سوم ( حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) از میزان سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سهام به حساب سازمان خصوصی سازی توسط سازمان های زیربط واریز شده است و دولت تصمیم گرفته تا به تدریج این میزان را به مشمولان دریافت سود سهام، پرداخت کند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزش سهام یک میلیون تومان برای افراد زیرپوشش کمیته امدادامام خمینی، اداره کل بهزیستی یا افرادی است که آورده حساب خود را به یک میلیون تومان رسانده اند.

لزگی یادآور شد: مشمولانی که اقساط ارزش سهام خود را پرداخت نکرده اند در حال حاضر ارزش سهامشان برابر ۵۳۰ هزار تومان بوده که باتوجه به ارزش سهام، سود آن برابر ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان شده است؛ البته ناگفته نماند که این میزان برای تمام افراد صدق نمی کند چراکه دولت در چند سال گذشته به برخی افراد سود سهام پرداخت کرده است.

وی اضافه کرد: یک مبلغ ۸۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان توسط دولت به برخی افراد در سال های گذشته تعلق گرفته است و برخی افراد نیز به هیچ عنوان چنین مبلغی را دریافت نکرده اند، در هر صورت این پرداختی ها در سود سهام سال جاری اثرگذار بوده که مبالغ آن برای افراد متفاوت است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین با بیان اینکه حداکثر سهام عدالت برای یک خانواده ۵ میلیون تومان است و اگر تعداد خانواده بیشتر از این آمار باشد به هر فردی کمتر از یک میلیون تومان سرانه تعلق می گیرد، عنوان کرد: تعداد افراد خانوار نیز در دریافت سود سهام مؤثر است؛ در خانواده های بیش از ۵ نفر، ارزش سهام کمتر شده و باتوجه به ارزش سهام خود سود دریافت می کنند.

لزگی در تشریح علت تأخیر در پرداخت سود سهام مشمولان گفت: علت تأخیر پرداخت سود سهام، بستگی به بانک های عامل دارد اما تمام افراد تا پایان سال جاری سود سهام خود را دریافت می کنند؛ افرادی که احساس می کنند سود کمتری را دریافت کرده اند می توانند حساب بانکی و سهام خود را بررسی و یا به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین مراجعه کنند.

وی مطرح کرد: سود سهام عدالت فوت شدگان به وراث آنها می رسد اما در حال حاضر در خصوص نحوه تصمیمات، به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین ابلاغیه ای صادر نشده است و به محض ارسال ابلاغ، از طریق رسانه ها اطلاع رسانی می شود؛ افراد می توانند برای استعلام از وضعیت سود متوفی با وارد کردن مشخصات کدملی متوفی در سامانه از وضعیت سهام وی جویا شوند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر ثبت نام جدید از افراد برای سهام عدالت انجام نمی شود و تنها افرادی که تا پایان سال ۹۴ ثبت نام  کرده اند، به عنوان سهام دار محسوب می شوند و برای جاماندگان از ثبت نام افراد برای دریافت سهام عدالت فعلا تصمیمی از سوی دولت گرفته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.