۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 584365

تولید غذا از جهات مختلف همانند تأمین امنیت غذایی و سپس ایمنی و سلامت آن، همواره مورد توجه بشر قرار گرفته است. البته فراتر از این موضوعات؛امروزه موارد دیگری در تولید مواد غذایی نیاز به بررسی و تأمل دارد

قدس آنلاین- تولید غذا از جهات مختلف همانند تأمین امنیت غذایی و سپس ایمنی و سلامت آن، همواره مورد توجه بشر قرار گرفته است. البته فراتر از این موضوعات؛ امروزه موارد دیگری در تولید مواد غذایی نیاز به بررسی و تأمل دارد؛ برای نمونه می‌توان به هزینه‌های زیست محیطی تولید غذا اشاره کرد. چنانکه اگر هزینه‌های زیست محیطی تولید محصولات کشاورزی را محاسبه کنیم، خواهیم دید ارزش غذایی که بشر تولید و مصرف می‌کند در کنار تخریب‌هایی که در این زنجیره تأمین غذا، نصیب محیط زیست می‌شود؛ مقوله‌ای شگرف و قابل تأمل است. از همین رو، انسان‌ها به سمتی سوق پیدا کرده‌اند که غذای سالم و ایمنی را در شرایطی تولید کنند که چرخه و تعادل محیط زیست نیز حفظ شود. چنانکه همواره بتوانیم در کنار کشاورزی و تولید پایدار، از ذخایر زیست محیطی نیز صیانت کنیم. این فلسفه اصلی تولید غذای ارگانیک است. تأکید به صیانت از محیط زیست، در شرایط امروزی که با تغییرات اقلیمی و تهدیدهایی مانند خشکسالی و کاهش پرشتاب منابع تولید روبه رو هستیم، موضوعی حائز اهمیت و اولویت دار است. از همین روست که رویکرد جهانی به کشاورزی ارگانیک در حال افزایش است.

این شیوه می‌تواند، تمام الزامات و جوانب تولید غذای ایمن و سالم را تأمین کند زیرا بشریت، با پیشینه‌ای ۱۱ هزارساله این روش کشاورزی را تحت شرایط متعدد اقلیمی آزموده است، ولی متأسفانه کمتر از یک قرن است که با ورود نهاده‌های شیمیایی و تأثیرگذاری آن‌ها بر افزایش کمیت موادغذایی؛ کشاورزی اصیلی که ریشه در تاریخ بشریت دارد، مورد بی مهری و کم‌توجهی قرار گرفته است. البته در دهه‌های اخیر با مشخص شدن آثار مخرب استفاده بی رویه سموم و کودهای شیمیایی بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست؛ دوباره بشریت مصمم شد با احیای روش‌های کشاورزی گذشته در کنار استفاده از فناوری‌های مدرن؛ روش ایمن تری را در تولید مواد غذایی در پیش بگیرد. از همین رو، کشورهای متعدد، توسعه کشاورزی ارگانیک را جزو اولویت‌های خود قرار دادند. چنانکه «آینده‌ای ارگانیک برای آلمان» شعار وزرات کشاورزی این کشور در سال ۲۰۱۷ بوده است. این در حالی است که کشور ما به عنوان یکی از خاستگاه‌های تولید محصولات کشاورزی ارگانیک شناخته می‌شود، اما متأسفانه کشاورزی ارگانی چندان مورد حمایت دولتمردان و تصمیم سازان قرار نمی‌گیرد. چنانکه سالیان سال است برای واردات سموم و کودهای شیمیایی یارانه پرداخت شده حال آنکه تا امروز هیچ یارانه قابل توجهی برای کشاورزان محصولات ارگانیک و یا مصرف کنندگان آن پرداخت نشده است. همچنین در شرایطی که توسعه و ترویج محصولات ارگانیک در ابلاغیه سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری تأکید شده؛ بودجه‌ای که متناسب با این هدف گذاری کلان کشور باشد، مشاهده نمی‌کنیم. به این ترتیب وقتی برای برنامه‌ای که به مقوله سلامت جامعه توجه دارد، در بودجه کشور بها داده نمی‌شود، ناگزیر باید هزینه هایی را برای پرداخت یارانه‌های درمان بپردازیم. درحالی که با صرف هزینه‌ای بمراتب ده‌ها برابر کمتر از این میزان، می‌توان با تولید مواد غذایی سالم و ایمن، از بیماری‌های مختلف پیشگیری کرد. در افکار عمومی تصور می‌شود محصولی که در تولید آن سموم و کودشیمیایی استفاده نشود، ارگانیک است. درحالی که تولید محصولات ارگانیک شرایط خاصی دارد. لازم است این محصولات در بازه زمانی سه ساله و با رعایت الزامات کشاورزی ارگانیک تولید شود و شرایط اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی را نیز احراز کند.

درحال حاضر یک صدم درصد سطح زیر کشت اراضی و باغات کشور، ارگانیک بوده و کشور ما رتبه ۴۸ جهان را به خود اختصاص داده است. متأسفانه سطح کشت فعلی، متناسب با ظرفیت‌های کشاورزی جامعه نبوده و می‌توان ۲۵ درصد اراضی زیر کشت و عرصه‌های طبیعی را به تولید محصولات ارگانیک اختصاص داد.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.