۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 584396

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۱۲ژانویه قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات اسرائیل در نوار غزه صادر کرده و این کشور را متهم به «نقض فاحش حقوق بشر» کرد در مقابل این شورا خواستار پایان یافتن حملات موشکی علیه شهروندان اسرائیل شد

قدس آنلاین- «غزه»، باریکه‌ای به عرض ۱۰ کیلومتر و طول ۴۰ کیلومتر که فقط از سال ۲۰۰۸ تا کنون سه بار و مجموعا به مدت ۸۱ روز به صورت متناوب تحت شدیدترین حملات نظامی و هم چنین محاصره اقتصادی بوده است. جایی که به آن نوار یا باریکه غزه می گویند و متراکم ترین منطقه جهان محسوب می شود چراکه دو میلیون نفر در مساحتی به طول ۳۶۰ کیلومتر مربع زندگی می کنند.

اگر بخواهیم ابتدا کمی پیرامون تاریخچه غزه صحبت کنیم باید گفت که در پی جنگ جهانی اول، غزه به بخشی از مناطق تحت قیمومیت بریتانیا تبدیل شد. پس از شروع جنگ اول اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸مصر کنترل غزه را به دست گرفت و نواحی اطراف آن را تسخیر نمود. مصری‌ها هرگز ساکنان آن را به عنوان شهروندان مصری نپذیرفتند و و خروج آنها را از نوار غزه ممنوع کردند. اسرائیل طی جنگ شش روزه ۱۹۶۷م. این شهر را تسخیر کرد و نوار غزه به مدت ۲۷ سال پس از آن تحت اشغال صهیونیست‌ها قرار گرفت. غزه و ناحیه کوچکتری از بخش بزرگ این سرزمین توسط اسرائیل غصب شده‌است. این موضوع باعث تراکم زیاد جمعیت و فقر در نوار غزه شد.

در آغاز قیام فلسطینی در سال ۱۹۸۷که تحت عنوان انتفاضه اول شناخته می‌شود، غزه مرکز ناآرامی سیاسی و رویارویی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شد و اوضاع اقتصادی در این شهر رو به وخامت گذاشت. در سپتامبر ۱۹۹۳رهبران رژیم صهیونیستی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ریاست یاسر عرفات توافق‌نامه اسلو را امضا کردند که خواستار اداره فلسطینی نوار غزه و شهر اریحا در کرانه غربی می‌شد که در می ۱۹۹۴  به مرحله اجرا درآمد. دولت فلسطینی به رهبری یاسر عرفات، غزه را به عنوان اولین مقر ایالتی خود برگزید. در سپتامبر ۱۹۹۵، اسرائیل و ساف یک توافق‌نامه صلح ثانویه امضا کردند که دایره حکومت فلسطینی را تا برخی شهرهای کرانه غربی گسترش می‌داد.

جمعیت غزه تقریباً از فلسطینیان مسلمان با مذهب شافعی تشکیلمی‌شودوهمچنیندارایجامعهکوچکیازمسیحیانمی‌باشد. جریانگستردهآوارگانفلسطینیپساز جنگ اعراب و اسرائیل در ۱۹۴۸ جمعیت غزه را به یکباره افزایش داد. تا سال ۱۹۶۷، این جمعیت نسبت به سال ۱۹۴۸ شش برابر شد. جمعیت شهر از آن زمان تاکنون به افزایش خود ادامه داده‌است و فقر، بیکاری و اوضاع نابسامان زندگی در آن شیوع یافته است. غزه دارای نارسائی‌های جدی در بخش مسکن و زیر ساختاری بوده و سیستم ناکارآمد (تخلیه) فاضلاب آن به مشکلات جدی بهداشت و سلامت عمومی آن دامن زده است.

تا قبل از تابستان ۲۰۰۵، منطقه غزه در اشغال نظامی اسرائیل بود که ۷۷۰۰ صهیونیست در چند شهرک در غزه زندگی می‌کردند اما پس از عقب‌نشینی از این منطقه، این شهرک‌ها تخلیه شدند. حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ توانست اکثریت کرسی‌های پارلمان فلسطین را از آن خود کند. پس از آن اسماعیل هنیه عضو ارشد حماس به عنوان نخست‌وزیر توسط محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین منصوب شد اما اختلافات میان دو طرف بالا گرفت و عباس، هنیه را از نخست‌وزیری برکنار و کابینه موقت تشکیل داد. به دنبال این حادثه، حماس در سال ۲۰۰۷، نیروهای دولت خودگردان را از این منطقه اخراج کرد و کنترل این منطقه را به دست گرفت. از آن زمان تاکنون اسرائیل گذرگاه‌های مرزی با غزه را بست و حمل و نقل کالا و افراد به غزه را به حداقل کاهش داد. در حال حاضر  منطقه غزه و کرانه باختری توسط دولت ائتلافی به ریاست رامی حمدالله (نخست‌وزیر) اداره می‌شود. از سال ۱۹۴۸ حدود دو سوم ملت فلسطین از سرزمین خود آواره شده اند و تاکنون ۵۲ شهر از ۵۵۳ روستا و شهر فلسطین منهدم شده است.

خسارات و تلفات جنگ ۲۲ روزه

اما جنگی اول که با پیروزی حماس، جهاد اسلامی و ملت فلسطین پایان یافت و باعث نام گذاری این روز گردید جنگ بیست و دو روزه بود. جنگی که پس از پایان توافق نامه آتش بس شش ماهه بین رژیم صهیونیستی و حماس که با وساطت مصر انجام شده بود شروع شد. محاصره کامل نوار غزه و بستن گذرگاه ها از موجبات شروع این جنگ بود. ۱۴۵۵از جمله ۴۰۴ کودک دختر و پسر و ۱۱۵ نفر زن شهید شدند و تعداد مجروحان جنگ ۲۲روزه رژیم صهیونیستی نیز ۵۳۰۳ نفر برآورد شد که از این تعداد ۱۸۱۵ نفر کودک (دختر و پسر) بودند و تعداد زنان مجروح نیز به ۷۸۵ تن می رسید.
درخصوص میزان تلفات جانی تیم‌های پزشکی نیز در این جنگ ۱۶ نفر از اعضای تیم‌های پزشکی به شهادت رسیده و ۲۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.

براساس گزارش سازمان‌های فلسطینی، ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی مستقیما هدف حملات و بمباران قرار گرفتند که در نتیجه آن ۱۰ میلیون دلار خسارت به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های وزارت بهداشت خسارت وارد شد.

در نتیجه این جنگ ۱۵ دستگاه آمبولانس مستقیما هدف حملات وحشیانه قرار گرفت که میزان خسارت های وارده به آنها به ۷۵۰ هزار دلار رسید.
حجم خسارت های مستقیم وارده به نهادهای مردمی ۵۰۰ هزار دلار برآورد شد. مجموع حجم خسارت های وارده به بخش های درمانی نوار غزه، موسسات بهداشتی غیر دولتی و موسسات بهداشتی بخش خصوصی ۱۴۸۵۰۰۰۰ دلار برآورد شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۱۲ژانویه قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات اسرائیل در نوار غزه صادر کرده و این کشور را متهم به «نقض فاحش حقوق بشر» کرد در مقابل این شورا خواستار پایان یافتن حملات موشکی علیه شهروندان اسرائیل شد، کانادابه این قطعنامه رأی مخالف و اعضای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی رأی ممتنع دادند.  چین، روسیه، کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای اسلامی از این قطعنامه حمایت کردند. اسرائیل قطعنامه را غیرمنصفانه دانست و اظهار داشت که این قطعنامه کمکی به صلح و فلسطینیانی که در نوار غزه در حال رنج بردن هستند نمی‌کند.

۲۹ دی ماه ۱۳۸۷ مصادف با ۲۱ محرم و ۱۸ ژانویه در ایرانروز غزه نامگذاری شده است؛ روزی است که غزه توانست با مقاومت بیست و دو روزه خود در برابر انواع حملات رژیم صهیونیستی از زمین، هوا و دریا یک پیروزی تاریخی برای خود ثبت کند.  

منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.