حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در همایش «شهید نواب صفوی، طلبه مؤمن انقلابی» گفت: سیاست ورزی شهید نواب صفوی همراه با دیانت بود و او بود که توانست بین مجاهدان گذشته همچون شیخ فضل الله نوری و شهید مدرس و مجاهدان معاصر از جمله امام خمینی(ره) پیوندی مستحکم برقرار کند.

ایجاد اختلاف و دو قطبی کردن جامعه بر خلاف آرامش مردم است

قدس آنلاین- شهید نواب صفوی چهره ای اسلام شناس و با بصیرت بود که بین قلم و شمشیر الفت برقرار کرد  و تفسیر راستین «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا» بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با بیان این مطلب در همایش «شهید نواب صفوی، طلبه مؤمن انقلابی» که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه، ائمه جماعات، طلاب غیرایرانی، بسیجیان تشکل‌های دانشجویی و تنی چند از همرزمان شهید نواب صفوی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: سیاست ورزی شهید نواب صفوی همراه با دیانت بود و او بود که توانست بین مجاهدان گذشته همچون شیخ فضل الله نوری و شهید مدرس و مجاهدان معاصر از جمله امام خمینی(ره) پیوندی مستحکم برقرار کند.

*راز اثرگذاری شخصیت و سخن نواب صفوی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، راز اثرگذاری شخصیت و سخن نواب صفوی را اخلاص و ارادت او به اهل بیت(ع) دانست و افزود: شهید نواب صفوی هم پیکارگر با استعمار خارجی است، هم تلاشگر در مبارزه با استکبار خارجی و هم در سنگر مجاهدت و مبارزه با استحمار قرار دارد. شهید نواب معتقد است که نجات انسان معاصر در بهره مندی از آموزه های اسلامی است و او و همرزمانش باورشان این بود که دین باید در زندگی انسان معاصر در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حکمرانی کند، زیرا دین ظرفیت پاسخگویی به تمام نیازها و پرسش‌های انسان را دارد؛ امری که بسیاری از کسانی که داعیه روشنفکری دارند اما نمی‌توان آن ها را منوّرالفکر نامید.

*روشنفکر کیست؟

تولیت آستان قدس رضوی گفت: روشنفکر کسی است که نیازهای روز را ببیند و دشمن را رصد کند، ببیند قبل از اینکه دیگران ببینند و بشنود قبل از اینکه دیگران بشنوند و نسبت به آسیب‌ها هشدار بدهد. جریان روشنفکری در بسیاری از کشورها، جریان ضدغرب است اما متأسفانه روشنفکری در کشور ما درست معنا نشده و بسیاری از این افراد دلداده به فرهنگ غربی و اندیشه های غربی هستند. ما اینها را روشنفکر نمی دانیم. روشنفکر کسانی هستند که بتوانند بصیرت‌آفرینان جامعه باشند و بتوانند به جامعه هشدارهای لازم را نسبت به خطرات و آفت ها و تهدیدها بدهند.

*تلاش نواب صفوی به حاکمیت دین

وی با بیان این که نواب صفوی نه تحت تأثیر افکار التقاطی قرار گرفت و نه افکار انحرافی، افزود: او تلاش کرد که در مسیر دین و حاکمیت دین حرکت کند و به همین دلیل ما امروز بیش از هر زمانی نیازمند به بازشناسی تفکر شهید نواب صفوی والگوگیری طلاب مؤمن انقلابی از این شخصیت هستیم. آنچه ما امروز برای تمدن نوین اسلامی نیاز داریم همین اندیشه انقلابی و اجتهاد تمدن‌ساز است که می تواند مبتنی بر فقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، جامعه را به مدنیّتی ممتاز از تمدن مغرب زمین - با همه ادعاهایی که دارد- رهنمون شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به الزامات دستیابی به این تمدن گفت: دستیابی به این تمدن نوین در گرو تلاش همگانی و بخصوص حضور نخبگان حوزه و دانشگاه در عرصه است. وی با اشاره به شاخصه‌های طلبه مؤمن انقلابی خاطرنشان کرد: طلبه انقلابی باید همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، آشنای به زمان باشد و نیازهای زمان را بخوبی بشناسد و مجاهدانه در عرصه حضور پیدا کند و این همان ویژگی‌هایی است که شهید نواب صفوی داشت.

* مسئولیت طلاب نسبت به نیازهای انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر ضرورت احساس مسئولیت طلاب نسبت به نیازهای انقلاب گفت: تبلیغ دین موانعی دارد اما در این مسیر نباید غیر از خدا از کسی ترسید و نباید در برابر هیچ مانعی دچار ایستایی و توقف شد. طلبه باید با شناخت نیازهای علمی، مدیریتی، اجتماعی و سیاسی روز؛ آسیب‌ها و مخاطرات را رصد کند و به موازات آن برای صدور ارزش‌های انقلاب اسلامی به دیگر جوامع و ملت‌ها و بیداری آن ها تلاش کند و این درست همان کاری است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب انجام دادند.

* نگاه دینی، پاسخ همه مشکلات

وی با انتقاد از نگاه سکولار از سوی برخی در جامعه، تأکید کرد: اجتهاد تمدن‌ساز و نگاه دینی، پاسخ همه مشکلات است. هر جا نگاه ما به دین و فرهنگ غنی خودمان بود آنجا عرصه موفقیت ما بود و هر جا که نگاه ما به دست بیگانگان بود و خواستیم نسخه‌های غرب را اجرا کنیم دچار مشکل و توقف شدیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که هرکسی در جهت امیدبخشی به مردم و رفع دغدغه‌های معیشتی و گره‌گشایی از مشکلات آنان حرکت کند، قطعاً در جهت تفکر انقلابی و مجاهدانه گام برداشته است، گفت: کسی که به جای تمرکز بر حل مشکلات، مسائل حاشیه‌ای را برجسته می‌کند و آدرس غلط می‌دهد، خلاف خواست و مطالبات اصلی مردم و امنیت ملی رفتار می‌کند.

وی افزود: انتخابات تمام شده است و باید با انسجام اجتماعی گره‌های کشور را گشود؛ نتیجه باقی ماندن برخی افراد در حال و هوای انتخابات و طرح مسائل انحرافی، قفل‌شدن چرخ پیشرفت کشور و زندگی مردم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که امروز اگر شهید نواب صفوی در میان ما بود، جزو افسران نظام در اجرای اوامر ولی فقیه بود و در جهت خواست مردم حرکت می‌کرد، تصریح کرد: کسانی که با ایجاد اختلاف بدنبال دو قطبی کردن جامعه هستند، قطعاً بر خلاف امید و آرامش مردم اقدام می‌کنند.

در این همایش حجت الاسلام سیدجلال ‌حسینی؛ معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شناخت افرادی چون شهید نواب صفوی، باعث رشد و مستحکم‌تر شدن قدم‌های انقلابیون می‌شود، عنوان کرد: شناخت این شهید والامقام چراغ هدایت، عموم مؤمنانی است که می‌خواهند برای خدا در این راه قدم بردارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.