سنندج- بیکاری علت اصلی بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و ... است. با نگاهی به آمار رسمی و غیررسمی منتشر شده در طول دهه های اخیر به روشنی مشخص است که استان کردستان یکی از استان هایی با بیشترین میزان بیکاری و در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

بیکاری گریبان گیر جوانان کردستانی/ هر خانواده ۳ بیکار دارد

قدس آنلاین- گروه استان ها- شیما صادقی: امروزه بیکاری که منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی محسوب می شود، یکی از معضلات اصلی اکثر استان های کشور است و استان کردستان نیز از این مسئله مستثنی نیست. متاسفانه استان کردستان با وجود برخورداری از منابع طبیعی و معادن غنی، فاقد کارخانه و مراکز صنعتی است و طبق ‌آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، با دارا بودن نرخ بیکاری ۱۶/۳ درصدی حدود ۲/۸ درصد کل بیکاران ‌کشور را در خود جایی داده است که در مقایسه با بقیه استان های کشور از نظر شمار بیکاران، استان کردستان بعد از کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری رتبه سوم کشور را دارد.

پدیده‌ها و مسایل اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و بیکاری از آن دست مسائلی است که می‌تواند باعث بروز آسیب های اجتماعی شود. اگر مسئله اشتغال به شکل مناسبی حل شود، آسیب های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر، مشکلات جوانان و آفت های ناشی از بیکاری و بیکارگی هم کاهش محسوس خواهد یافت.

بیکاری و نبود منبع اقتصادی

یکی از جوانان جویای کار می گوید: با وجود بیکاری و نبود منبع اقتصادی جوانان کردستانی با سرگردانی روزافزون نمی دانند به کجا برای یافتن شغل مراجعه کنند زیرا نه صنعتی در استان وجود دارد و نه بخش خصوصی آنقدر قوی است که جوابگوی مشکلات عمده استان باشد.

صباح حسینی مدعی شد: با وجود نرخ بسیار بالا و سرسام آور بیکاری در کردستان، این استان دارای منابع غنی آب، خاک، معدن، گردشگری،کشاورزی و باغداری و از بسیاری از ظرفیت های دیگر برخوردار است اما نبود کار و سرمایه نفس گیر است و برنامه خاص و منسجمی برای اشتغالزایی در استان وجود ندارد.

استان کردستان با بیشترین سهم از بیکاری

آکو مرادی از دیگر جوانان جویای کار اظهار می کند: استان کردستان یکی از استان ها با بیشترین میزان بیکاری در سطح کشور است و بیشتر جوانان با تحصیلات عالی جویای کار هستند.

وی در ادامه می گوید: انتظار داریم مسئولان و متولیان امر در راستای اشتغال زایی تمام تلاش خود را به کار گیرند.

مرادی می افزاید: استخدام در ادارات و ارگان های دولتی بسیار سخت شده بنابراین باید بخش خصوصی برای اشتغال استان تلاش نماید.

وی ادامه می دهد: با احداث کارخانه و مراکز صنعتی، در نظر گرفتن تسهیلات برای اشتغال زایی،  ایجاد کلینک های مشاوره کارآفرینی و همچنین امکان پیاده سازی و حمایت از ایده های جدید و به روز می تواند مشکل اشتغال در استان را حل نماید.

افزایش نرخ بیکاری در زنان

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کردستان با اشاره به آمار بیکاری در استان می گوید: براساس سرشماری ‌های صورت گرفته نرخ بیکاری در استان کردستان ۱۶/۳ درصد است، با بررسی های صورت گرفته مشخص شده ۹۲ هزار نفر کردستانی بیکار هستند که از این تعداد ۳۱ هزار نفر در شهر سنندج سکونت دارند.

مسعود سالمی بوکانی ادامه می دهد: شهرستان مریوان با ۲۸/۶ درصد بیشترین و شهرستان بانه با ۶ /۹درصد کمترین نرخ بیکاری در استان را به خود اختصاص داده اند.

این مقام مسئول می افزاید: متأسفانه ۹۶ درصد بیکاران باسواد بوده و تنها ۴ درصد آنها بی‌سواد هستند و باتوجه به گرایش زنان خانه دار به حضور در بازار کار همچنین افزایش تعداد فارغ التحصیلان زن، نرخ بیکاری زنان بسیار بیشتر از مردان و ۲/۵ برابر آن ها است به طوری که نرخ بیکاری زنان ۳۰/۸  درصد و نرخ بیکاری مردان ۱۴/۹ دهم درصد است.

وی با بیان اینکه کردستان جایگاه سوم نرخ بیکاری در کشور را دارد، می گوید: ۷۹ درصد از افراد بیکار در شهرها و ۲۱ درصد آنها در روستاها سکونت دارند بنابراین نرخ بیکاری در شهرها ۱/۵ برابر نرخ بیکاری در روستاها است.

فارغ التحصیلان دانشگاهی در راس بیکاران استان

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سنندج در خصوص معضل بیکاری اظهار می کند: با وجود آمارهای معتبر مشخص شده بیشترین نرخ بیکاری استان را افراد فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، بنابراین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ایجاد اشتغال و ارتباط بین متقاضیان و بازارکار، طرح کارورزی را اجرا کرده است.

ایرج ذوالفقاری ادامه می دهد: با همکاری سازمان فنی حرفه ای استان در اجرای طرح کارورزی تاکنون ۱۳۶ مجوز صادر شده که از میان این تعداد ۵۴ مجوز مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری، ۵ مجوز برای جهاد کشاورزی و ۷۵ مجوز دیگر نیز به صنعت معدن و تجارت استان اختصاص داده شده است و تاکنون قریب به ۱۷۰ کارورز بسته به نوع مدرک تحصیلی در کارگاه های نامبرده با عقد قرارداد مشغول به کار هستند.

ذوالفقاری با تاکید می گوید: چنانچه بعد از سپردی کردن دوره ۹ ماه کارورزی، واحدها بخواهند کارورزی را استخدام نمایند، ۲ سال از پرداخت حق بیمه معاف خواهند شد.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان می افزاید: علاوه بر طرح کارورزی، مشاغل خانگی از دیگر طرح های ایجاد اشغال است. بودجه اختصاص داده شده به این گونه مشاغل در شهرستان سنندج ده میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که متأسفانه تاکنون فقط ۴ میلیارد و ۹۳۸ میلیون تومان ار آن تخصیص داده شده است.

ذوالفقاری با اشاره به اشتغال فراگیر می گوید: اشتغال فراگیر یکی از طرح های مهم در ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری است. دولت برای ایجاد اشتغال فراگیر و ایجاد۹۷۰ هزار فرصت شغلی در کشور، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان را از منابع داخلی بانک ها به تفکیک ۸ بانک عامل در نظر گرفته و اختصاص داده است که با وجود این مبلغ، ۰/۸ درصد از میزان بیکاری در کشور کاهش خواهد یافت.

ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه اشتغال

فرماندار سنندج پیرامون معضل بیکاری در استان اظهار می کند: بیکاری معضل بسیار جدی که گریبانگیر استان کردستان شده است و با توجه به آمار بیکاری در استان در میان هر خانواده ای ۲ تا ۳ نفر بیکار وجود دارد بنابراین باید این مسئله به صورت جدی‌ پیگیری شود.

ابراهیم زارعی ادامه می دهد: با توجه به اینکه سالانه تعداد مجوزهای استخدامی محدود و مشخص شده است بنابراین دولت نمی تواند تمام افراد بیکار و جویای کار را در دستگاه های دولتی استخدام نماید لذا باید بخش خصوصی وارد عرصه اشتغال زایی شود و با ایجاد اشتغال فراگیر از جوانان این استان حمایت نماید و بعلاوه استفاده از وام های تعیین شده برای اشتغال راهی مناسب برای رفع بیکاری استان است.

فرماندار شهرستان سنندج با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال می افزاید: تسهیل گری در جذب سرمایه گذار و بهره‌ مندی از وام‌ های مشاغل روستایی، خانگی و فراگیر از راه‌های ایجاد اشتغال در استان است بنابراین مدیران بانک ‌های عامل باید تسهیلات طرح‌های اشتغالزایی را که به آنها ابلاغ شده پرداخت نمایند.

این مقام مسئول اظهار می کند: با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان تاکنون جلسات متعددی برای رفع و مقابله با آن ایجاد شده که متاسفانه تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم لذا باید تلاش کنیم اعتبارات مناسبی جهت اشتغالزایی در اختیار مسئولان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.