اهواز_ اخراج کوتاهترین و بهترین شیوه است برای عده ای از مدیران در برابر کمترین حق یک کارگر، آن هم فقط برای درخواست حقوقی که یک سال است پرداخت نشده است.

کارکنان مترو اهواز ۱۲ ماه بدون حقوق/رایزنی با نمایندگان مجلس هم اثر نداشت

قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی؛ پروژه قطار شهری اهواز سالهاست کلید خورده است دقیقا از سال ۸۱، اینکه که چرا این پروژه کش آمده؟ بماند، اما چند وقت است عده ای از کارکنان آن مدعی اند این ارگان حقوق آنها را پرداخت نکرده است، وقتی مسئله توسط خبرنگار قدس آنلاین پیگیری می شود، کاشف به عمل می آید، یکسال است خبری از پرداختی های کارکنان قراردادی شرکت کیسون پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز  که یکی از مدیریت های این طرح است، نیست حال چرا تا به حال اقدامی برای اعتراض نشده یا اگر شده جوابی نگرفته است سوالی است که متاسفانه در مورد خیلی از شرکت های خصوصی درخوزستان اتفاق می افتد، عدم نظارت صحیح بعد از واگذاری بر کارکرد پروژه هایی که به بخش خصوصی داده می شود، یکی از معضلاتی است که باعث می شود مدیریت آنها شیوه های دلخواه خود را در هر موردی پیاده کنند حتی اگر مسئله لقمه نان اندکی باشد میان سفره یک کارگر که امیدی به آینده شغلی اش هم نیست.

اخراج کوتاه ترین و بهترین شیوه

دلت بیشتر می گیرد وقتی می فهمی با کوچکترین اعتراضی کارگران خانه نشین می شوند و همان اندک امید خود برای نان از دست می دهند. بله اخراج کوتاه ترین و بهترین شیوه است برای عده ای از مدیران در برابر کمترین حق یک کارگر.

یکی از کارکنان شرکت کیسون می گوید: ‌حقوق های معوقه ما چیزی حدود ۱۲ ماه است که از برج دوازده سال گذشته پرداخت نشده است، در شهریور امسال در استانداری جمع شدیم که مسئول بازرسی استانداری در جریان همه ماجرا هستند، اما متاسفانه کسی رسیدگی نمی کند، اگر در مورد حقوق های معوقه خود صحبت کنیم اتفاقی که برای عده ای از همکاران ما افتاد و اخراج شدند تکرار می شود.

او اشاره به اینکه در این مورد با سه نماینده مجلس از جمله الباجی و دکتر ساری صحبت کرده‌ایم اما جوابی نگرفته‌ایم و ترتیب اثری ندادند، ادامه می دهد: مدیر شرکت کیسون، پروژه قطار شهری مهندس باقری نیا است و هیچ پاسخی برای دریافت حقوق به ما نداده است.

حقوقی که یکسال بعد پرداخت می شود

کارگر دیگری عنوان می کند: ۴۰ روز پیش حقوق برج ۱۱ پارسال را دریافت کردیم، اما امسال هیچگونه حقوقی دریافت نکرده ایم تا الان که یازده ماه است،  حتی مزایا نیز نگرفته‌ایم، در جریان هستیم که  پول دارند اما نمی‌خواهند حقوق ما را بدهند.

او اضافه می کند: ۴-۵ ماه شرکت نیمه تعطیل بود ما نیز به تبع ساکت بودیم اما در حال حاضر کارگر و پیمانکار آورده‌اند تا کار را شروع کنند، بنابراین اعتبار آنها تامین شده اما متاسفانه قصد ندارند بدهی های ما را پرداخت کنند ما را پرداخت کنند طلب ما را پرداخت کنند.

مدیران شرکتی حقیقت را نمی گویند

نیروی شرکت کیسون اظهار می کند: این که ندادن حق ما سهل انگاری است یا در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند معلوم نیست، چون مدیران شرکتی حقایق را نمی گویند، آنها فقط در پی این هستند که مردم بدانند در حال انجام پروژه های بزرگ هستند، این کارگران هستند که در گروه زندگی می کنند و می دانند چه خبر است.

اومی افزاید: فقط در حراست نزدیک ۱۵۰ نفر هستیم، پرسنل شرکت از جمله خدماتی، اداری حدود ۲۵۰ نفر می شویم که همه مثل ما حقوق دریافت نکردند، وقتی در تابستان امسال در استانداری خوزستان اعتراض کرده بودیم عده ای از همکارانمان اخراج شدند و کسی هم به داد آنها نرسید.

حق پایمال شده

درهمین رابطه کارگر سوم در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین ادعا می کند: قرارداد ما ماهانه نیست به شکلی است که ماه به ماه قرارداد می بندیم، بنابراین به راحتی حقوق مان پایمال می شود، وقتی در استانداری تجمع کرده بودیم، استاندارد گفت برگردید سرکار ماه پول های تان را می دهیم، اما جواب آنها به جای پول اخراج بود.

او اضافه می کند: حتی در جایی گفتند این پول را قسطی به ما پرداخت می‌کنند، اما سال ۹۶ در حال تمام شدن است و مقدار بدهی های سال ۹۵ خود را نیز نگرفته ایم، استاندار، بخشدار و فرماندار همه از این موضوع باخبرند و پروژه نیز اعتبار خوبی گرفته است اما شایعه شده است که شورا گفته اند پول را برای ادامه کار بردارید و فعلاً حقوق کارکنان را پرداخت نکنید.

آنها کارکنان مترو نیستند

معاون عمرانی استانداری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: این کارکنان مترو نیستند کارکنان مترو مستقیماً زیر نظر مدیریت قطارشهری کار می‌کنند و حقوق خود را از پیمانکار دریافت می‌کنند و این حقوق مرتب پرداخت می شود.

فرامند هاشمی زاده با اشاره به اینکه نیروی پیمانکاری چند ماهیست بر اثر اتفاقاتی دچار مشکلاتی شده بود، پروژه متوقف شد، عنوان می کند: بعد از آن فعالیت دوباره پروژه شروع شد و کارکنان آن نیز مشغول به کار شدند اما اینکه چه تعداد از آنها به کار بازگشتند و چه تعداد تعدیل نیرو داشتند یک رابطه کارگری و کارفرمایی است و بستگی به این دارد که کار توسعه پیدا کند و کارگر و نیرو چقدر نیاز باشد، البته درباره این مسئله باید بیشترتحقیق شود. البته چند نوبتی پرداختی برای آنها داشته‌اند، حقوق آنها دو یا سه ماه کم شده است.

او در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین اخراج این کارکنان را به دلیل اعتراض آنها در استانداری بر اثر حقوق نگرفتن شایعه می داند و می‌گوید: حتی جلوگیری شورای شهر از پرداخت مطالبات نیز درست نیست چراکه پرداخت این مطالبات ربطی به شورای شهر ندارد، اعتبار آن از شهرداری نیست و یک اعتبار ملی است که از جای دیگری تامین می شود. بنابراین این اطلاعات ناقص است و قابل استناد نیست.

اخراج به دلیل اعتراض

وقتی صحبت های این مسئول را با کارگران در میان می گذارم یکی از آنها توضیح می دهد: دلیل اخراج همکاران ما تعدیل نیرو نبود بعد از این که نزد استاندارد رفتند و از حق و حقوق خود حرف زدن به راحتی تمام اخراج شدند، در حالیکه استاندار وعده داده بود مشکل آنها را با همکاری اداره کار حل کنند اما پاسخ آنها فقط اخراج بود اگر حرفی بزنیم میگویند بفرما! و یک نفر دیگر را به جای ما می‌آورند، شرایط هم به شکلی است که به خاطر بیکاری افراد به راحتی و با هر شرایطی جای ما را می گیرند.

پرداخت دل به خواه

این کارگر خاطر نشان می کند: حتی تاریخ دقیقی برای اینکه بدانیم کی حقوق دریافت می‌کنیم اعلام نشده است، هر زمانی که دوست داشته باشند به ما حقوق می دهند، ۴۲ روز پیش بود به ماه حقوق برج ۱۱ سال ۹۵ را دادند با این همه سابقه کاری حتی تا به حال نفهمیدیم حقوق ما تا امروز چقدر بوده است.

در این بین یکی از اعضای شورای شهر اهواز عنوان می کند: با پیگیری که از مدیر عامل این شرکت داشته ام وی گف:، قرارداد عده ای از آنها تمام شده و با آنها تسویه حساب می کنند، در مورد حقوق پرسنل فعلی نیز مشکلی با پرسنل خود ندارند و در این مورد با یکدیگر توافق کرده اند، تا در زمان مقتضی حقوق آنها پرداخت شود.

به نماینده شورا می گویم حرف آنها چیز دیگری است و اوجواب می دهد: من با اینکه آنها چه گفته اند کاری ندارم، از من سوال کردید من نیز از مدیرعامل کیسون پرسیدم و آنها مدعی شدند که حقوق پرسنل مترو را پرداخت کرده اند.

رحیم کعب عمیر ادامه می دهد: هیچ وقت شرایط مناسب وایده آل نیست، اما اوضاع ما حتی عادی هم نیست در شرایطی شهرداری را تحویل گرفتیم که دولت کمکی به ما نکرد، شهرداری پول ندارد درست است که مترو برای کل شهراست، اما شهری که ۵۰۰ هزار نفر آن عوارض نمی دهند چرا که حاشیه نشین اند و آه در بساط ندارند و دولت هم هزینه ای نداده تمام بار بردوش شهرداری است.

شهرداری اهواز و ۶۰۰ میلیارد بدهی

او با بیان به اینکه شهرداری را بدهکار تحویل گرفته ایم، اذعان می کند:  نقل از شهردار است که ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی ثبت شده داریم و همان مقدار نیز بدهی ثبت نشده و این وضعیت بسیار بدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خوزستان نیز پیش از این درباره حقوق کارگران گفته بود: متاسفانه وضعیت به شکلی شده که اگر کارگر حقوق حقه و مکتسبه خود را مدعی شود، با برخورد قضایی مواجه می‌شود.

محمدرضا راهداری‌زاده می گوید: شرایط سختی که کارگران بعد از حقوق نگرفتن دارند به خصوص در خانواده باعث می شود  کنترل شرایط از دستش خارج شود. در این شرایط باید کارفرما پاسخگو باشد اما متاسفانه تمام برخوردها به سمت کارگراست و با کارگر برخورد قضایی می‌شود.

وی با بیان این‌که کارگران خواهان حقوق و مزد خود هستند، اظهار می کند: مزد و حقوق مکتسبه، جزو دیون ممتازه است و کارفرما مکلف است تا این دیون را پرداخت کند اما متاسفانه در بحث پرداخت دیون ممتازه کسی به کارگران توجه نمی‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خوزستان نیز پیش از این درباره حقوق کارگران گفته بود: متاسفانه وضعیت به شکلی شده که اگر کارگر حقوق حقه و مکتسبه خود را مدعی شود، با برخورد قضایی مواجه می‌شود.

محمدرضا راهداری‌زاده می گوید: شرایط سختی که کارگران بعد از حقوق نگرفتن دارند به خصوص در خانواده باعث می شود  کنترل شرایط از دستش خارج شود. در این شرایط باید کارفرما پاسخگو باشد اما متاسفانه تمام برخوردها به سمت کارگراست و با کارگر برخورد قضایی می‌شود.

وی با بیان این‌که کارگران خواهان حقوق و مزد خود هستند، اظهار می کند: مزد و حقوق مکتسبه، جزو دیون ممتازه است و کارفرما مکلف است تا این دیون را پرداخت کند اما متاسفانه در بحث پرداخت دیون ممتازه کسی به کارگران توجه نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.