پرونده بعضی اتفاقات در کشور ما با وجود این که جنجال زیادی به پا می کند اما مشخص نیست چرا به سرانجام نمی‌رسد و مانند یک زخم کهنه باز می‌ماند تا هم افکار عمومی را دچار سرگردانی کند و هم امیدها برای پیگیری اتفاقات مشابه را کور کند.

۱۰۰ مدیر دو تابعیتی شناسایی شدند

قدس آنلاین- پرونده بعضی اتفاقات در کشور ما با وجود این که جنجال زیادی به پا می کند اما مشخص نیست چرا به سرانجام نمی‌رسد و مانند یک زخم کهنه باز می‌ماند تا هم افکار عمومی را دچار سرگردانی کند و هم امیدها برای پیگیری اتفاقات مشابه را کور کند.

از این نمونه موضوعات زیاد وجود دارد مثل سرانجام برخی تحقیق و تفحص‌های مجلس، پرونده حقوق‌های نجومی و همچنین پرونده مدیران دوتابعیتی که مدتهای زیادیست بدون تعیین تکلیف رها شده و مردم هم از پی‌گیری آن خسته شده‌اند.

در موضوع مدیران دوتابعیتی هر روز یک مسئولی یک حرفی زده است. یک روز موضوع افشا شد، بعد تکذیب شد، دوباره توسط یکی از مسئولان دستگاه قضایی مساله طرح شد، وزارت اطلاعات آن را تکذیب کرد، برخی نمایندگان آن را تایید کردند و بعد در آبانماه سال ماه گذشته، طرح تحقیق‌و تفحص از مدیران دو تابعیتی تصویب شد. طراحان طرح معتقدند افراد دوتابعیتی مورد توجه جدی دستگاه های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته می‌شوند و نمونه‌های مختلف به کار گرفته شده دارای تابعیت مضاعف هستند.

نگرانی شدید بین مردم

نمایندگان امضاکننده این طرح معتقدند: براساس تعریف حقوقی دولت آمریکا، گرین‌کارت به مجوزی گفته می‌شود که نشان‌دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکاست؛ گرین‌کارت آمریکا در واقع اجازه دائم کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت‌های شهروندی این کشور می‌باشد؛ با این تعریف و امتیاز حقوقی از دارندگان گرین‌کارت، ایجاد نگرانی شدیدی در بین مردم و نمایندگان به وجود آمده و سوال این است که چه ضرورتی دارد این افراد در جایگاه‌هایی مهم دارای گرین‌کارت از کشورهای متخاصم باشند. این افراد نیز می‌توانند مانند بقیه مردم ویزا بگیرند و سفر کنند.

دیروز نماینده شاهین شهر بعد از گذشته حدود یکسال از تصویب طرح از وجود ۱۰۰ مدیر دوتابعیتی و دارای گرین کارت کشورهای دیگر خبر داده و با بیان اینکه گزارش تدوین شده در این خصوص دارای ۳۳ صفحه اصلی و ۴۰ صفحه ضمایم و مستندات است، گفت: یک لیست ۱۰۰ نفره افرادی که اعم از گرین کارت و و دو تابعیتی هستند در جریان تحقیق و تفحص به دست آمده که در گزارش اسامی آنها ذکر شده است.

جالب اینجاست که در اسفندماه سال گذشته وزیر اطلاعات رسماً در یک برنامه تلویزیونی گفت ما هیچ مدیر دو تابعیتی در کشور نمی شناسیم. او گفت: پیش‌تر خواسته بودیم که اگر کسی مدیر دوتابعیتی می‌شناسد به ما معرفی کند، حتی یک مورد هم به ما معرفی نشد، تنها یک فرد را می‌شناختیم که بسیار مومن و متدین و فرهیخته و داماد یکی از شخصیت‌های ارزشمند کشور بود ولی چون دوتابعیتی بود ناگزیر از مسئولیتش استعفا داد اما به غیر ایشان مورد دیگری نمی‌شناختیم و نمی‌دانم چرا دوباره این موضوع مطرح می‌شود.

اظهارات علوی درحالی بیان شد که پیش از آن دادستان کل کشور یک فهرست ۱۶ تایی از اسامی مدیران دو تابعیتی را به وزارت اطلاعات داده بود. اما وزیر دوتابعیتی بودن افراد حاضر در این لیست را تکذیب کرد و گفت: یکی ازین ۱۶ نفر که ذکر شده اصلا تابعیت مضاعف ندارد، ۵ نفر  از این‌ها تابعیت مضاعف دارند اما در هیچ یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مسئولتی ندارند و در بخش خصوصی فعالند که این هم منعی ندارد. حتی خارجی‌ها هم می‌توانند در بخش خصوصی تا ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری کنند. ۴ نفر از این افراد هم با آگاهی وزارت اطلاعات، تابعیت مضاعف دارند ولی هیچ گونه مسئولیتی در مدیریت دولتی ندارند و به دستگاه‌های دولتی مشاوره می‌دادند. بر اساس تحقیقاتی که کارشناسان ما به عمل آورده‌اند، در کشورمان هیچ مدیر دولتی دوتابعیتی را نداریم و نمی‌شناسیم.

اگر مشکلی نیست چرا نمی گذارید اسامی اعلام شود؟

حالا اما حسینعلی حاجی دلیگانی می‌گوید: به این نتیجه رسیدیم که در وزارت امور خارجه هیچ نظارتی برای شناسایی افراد دو تابعیتی وجود ندارد و اطلاعاتی درباره ورود و خروج افراد در وزارتخانه وجود ندارد.

وی با تأکید براینکه در سفرهای خارجی مسئولان نیز، وزارت امورخارجه گاه بی اطلاع است، گفت: وزارت کشور نیز در شناسایی افراد دو تابعیتی موفق نبوده و آن طور که باید و شاید به وظایفش عمل نکرده است البته فقدان یک بانک جامع اطلاعاتی را نیز در روند تحقیق و تفحص شاهد بودیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در حالی از کشف ۱۰۰ مدیر دوتابعیتی یا دارای گرین کارت سخن گفته که قبلاً حتی جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی هم وجود این گونه مدیران را منکر شده بود. وی در خصوص اینکه خود سازمان امور اداری و استخدامی در ابتدای استخدام نسبت به شناخت افراد با تابعیت دوگانه ندارد؟ ‌ گفته بود: استخدام بر اساس اظهارات متقاضیان است. از آنجایی‌که قانون دست ما را باز گذاشته، ‌اگر مواردی بود که مکشوف شد، می‌شود برخورد قانونی لازم را انجام داد.

از سوی دیگر مقامات دولتی اصرار دارند که مدیر دوتابعیتی در کشور وجود ندارد و این موضوعات ساخته و پرداخته ذهن جناح رقیب است. موضوعی که به شدت ازسوی برخی منتقدان دولت رد شد. کریمی قدوسی دراین‌باره با اشاره به جنجال‌های صورت گرفته درباره این طرح و افشاگری‌های پیرامون آن، گفت: این جنجال‌ها و بلواهایی که پس از طرح تحقیق و تفحص ایجاد شد، همگی نشان از موفقیت و اهمیت این طرح است اما برای بنده سوال است که اگر مشکلی وجود ندارد چرا برخی از پاسخگویی و مطرح شدن اسامی مدیران دو تابعیتی واهمه دارند؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.