برای برنامه اشتغال فراگیر که با همکاری دستگاه ها انجام شده چون چارچوب مشخصی برای کارکردها ونوع مداخلات انجام شده دارد خوشبختانه با استقبال بانک مرکزی رو به رو شده است به نحوی که بانک مرکزی قبول نموده که دویست هزار میلیارد ریال از منابع شبکه بانکی را دراجرای طرحهای سرمایه گذاری اشتغال فراگیر قرار دهد که این مساله می تواند در پیشبرد اهداف بحث های اشتغال زایی تعاونی ها وبخش خصوصی در سال ۹۶ موثر باشد.

 نرخ سود تسهیلات به مناطق  محروم  ۵ تا ۷درصد پایین تر از نرخ سود تسهیلات به سایر نقاط کشور است

قدس آنلاین- علاالدین ازوجی مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری وزارت کار درباره ارتباط موضوع اشتغال با نظام بانکی کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در این زمینه باید به این نکته اساسی توجه کرد که موضوع اشتغال ارتباط تنگاتنگی با نظام بانکی دارد چرا که نظام بانکی  به عنوان یکی از نهادهای تامین کننده منابع مالی از اهمیت قابل توجهی در ایجاد اشتغال و رونق بخشی به  بازار کار برخوردار است. وی درباره اینکه دولتها چگونه می توانند از طریق منابع بانکی اهداف اشتغال را دنبال کنند خاطرنشان کرد: معمولا دولت ها کمک می کنند تا بخشی از یارانه کارمزد بخش خصوصی تامین شده و دولت ها آن را متقبل شوند به گونه ای که  اصولا اینگونه مخارج برعهده دولت ها قرار دارد. به نحوی که اگر نرخ سود در یک حد مشخصی باشد بانکها در چارچوب قوانین خود این پرداخت ها را در قالب تسهیلات انجام می دهند و دولت ها نیز برای اینکه متقاضیان بخش خصوصی بتوانند طرح های سرمایه گذاری خود را اجرایی کنند وارد عمل می شوند  و بخشی از هزینه های سود بانکی را پرداخت می کنند.

ازوجی با مثبت دانستن این روند تصریح کرد: به هر حال این تجربه بدی در اقتصاد نیست و در ایران هم دنبال می شود و این چارچوب در برنامه اشتغال فراگیر دیده شده است. تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۶ این چارچوب را دارد و در آیین نامه تبصره قید شده که اگر طرح های سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در مناطق شهری دنبال شود دولت می تواند دو درصد کمتر از نرخ سود متعارف بانکی به عنوان یارانه سود تسهیلات پرداخت کند که البته این تسهیلات در مناطق روستایی بیشتر است یعنی چیزی در حدود ۵ تا ۷درصد پایین تر از نرخ سود بانکی به سرمایه گذاری در مناطق دور و محروم ارائه می شود.

وی ادامه داد: اگر یک متقاضی سرمایه گذاری در مناطق روستایی مرزی حاضر به فعالیت  شود دولت  براساس چارچوب های نرخ سود بانکی پایین تر از تا ۷ درصدهزینه یارانه اش را متقبل می شود لذا طبیعتا هزینه تامین منابع برای سرمایه گذار به مراتب پایین تر می آید.

ازوجی با اشاره به برنامه های حمایتی بانک مرکزی در تامین مالی بنگاه های تولیدی به قدس آنلاین گفت: برای برنامه اشتغال فراگیر که با همکاری دستگاه ها انجام شده چون چارچوب مشخصی برای کارکردها ونوع مداخلات انجام شده دارد خوشبختانه با استقبال بانک مرکزی رو به رو شده است به نحوی که بانک مرکزی قبول نموده که دویست هزار میلیارد ریال از منابع شبکه بانکی را دراجرای طرحهای سرمایه گذاری اشتغال فراگیر قرار دهد که این مساله می تواند در پیشبرد اهداف بحث های اشتغال زایی تعاونی ها وبخش خصوصی در سال ۹۶ موثر باشد.   مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری وزارت کار در خاتمه خاطرنشان کرد: بی شک ورود بانک مرکزی به عرصه تامین مالی بانکی بسیار حائز اهمیت است و نگاه به اشتغال در همه دولت و در سازمان برنامه هم قرار است  بخشی از منابع عمومی به بخش های اشتغال زایی در قالب یارانه سود و کمک های حمایتی در سطح ملی و استانی سوق داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.