۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 584717

سیاست آمریکا، اعمال فشار بر ایران است و سعی دارد تمام توانمندی‌های ایران را محدود کند و از قدرت ایران در نظام بین الملل و بخصوص منطقه خاورمیانه بکاهد. در مقابل، اروپایی‌ها نیز در این ماجرا، نقش پلیس خوب را ایفا می‌کنند و درصدد هستند با تظاهر به پایبندی به برجام هسته‌ای و ادامه آن، برجام موشکی را پیش بکشند و با برجام موشکی که بصراحت از سوی ترامپ اعلام شد و تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به آغاز مذاکرات درباره برنامه موشکی و دسترسی به مراکز نظامی ایران منوط دانست، سعی دارند در این زمینه نیز همچون توانمندی هسته‌ای، ایران را محدود کنند.

نمایش آمریکا و اروپا در پایبندی به برجام

قدس آنلاین- «برجام» نماد مشخص و واضحی از غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و متحدان اروپایی آن است؛ زیرا پایبندی آن‌ها به برجام بیشتر به یک نمایش شبیه است و در هر شرایطی چه تمدید برجام را امضا کنند چه نکنند، هیچ گشایشی برای ایران از سوی آمریکا و غرب در صحنه بین‌المللی ایجاد نمی‌شود. از هنگامی که ایران تعهدات خود را درباره برجام اجرا کرد، در حقیقت برجام برای آمریکا و متحدان اروپاییاش پایان یافته محسوب شد و آن‌ها به هدف خود دست پیدا کردند. اما هدف اصلی آمریکا از طرح چندباره تعدیل و اصلاح برجام در حقیقت سوق دادن موضوع به سمت برجام موشکی است.
در واقع سیاست آمریکا، اعمال فشار بر ایران است و سعی دارد تمام توانمندی‌های ایران را محدود کند و از قدرت ایران در نظام بین الملل و بخصوص منطقه خاورمیانه بکاهد. در مقابل، اروپایی‌ها نیز در این ماجرا، نقش پلیس خوب را ایفا می‌کنند و درصدد هستند با تظاهر به پایبندی به برجام هسته‌ای و ادامه آن، برجام موشکی را پیش بکشند و با برجام موشکی که بصراحت از سوی ترامپ اعلام شد و تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به آغاز مذاکرات درباره برنامه موشکی و دسترسی به مراکز نظامی ایران منوط دانست، سعی دارند در این زمینه نیز همچون توانمندی هسته‌ای، ایران را محدود کنند.
از سوی دیگر، ترامپ سعی دارد با مطرح کردن این موضوع که محدودیت‌های هسته‌ای برای همیشه باید اعمال شوند و موقتی بودن محدودیت‌ها باید از بین برود، بهانه مناسبی برای خروج آمریکا از تعهدات برجام ایجاد کند و از این طریق به وعده انتخاباتی خود مبنی بر خروج از برجام نیز عمل کند.
اگرچه آمریکا و برخی متحدان اروپایی به ظاهر زیرک این کشور قصد دارند توپ را به زمین ایران بیندازند و از این مسیر برای نقض برجام گشایشی ایجاد کنند، اما باید آگاه باشند که اولاً توافق برجام اگرچه پنج سال فرصت‌های کشور را سوزاند و گشایشی برای ایران در صحنه اقتصاد جهانی در حوزه‌های مختلف همچون ارزی و بانکی ایجاد نکرد، اما به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و از طرفی ایران به هیچ وجه در مورد خطوط قرمز خود بخصوص در حوزه دفاعی وارد هیچ مذاکره‌ای نخواهد شد؛ زیرا در طول چهار دهه‌ای که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، انواع کینه ورزی و دشمنی‌ها علیه ملت ایران انجام و با فتنه انگیزی‌های متعدد سعی شد در بدنه ملت تفرقه ایجاد کنند، بنابراین در برابر این کینه ورزی آن‌ها، ایران باید به افزایش توان دفاعی خود بیشتر از گذشته اقدام کند و برای افزایش اقتدار دفاعی خود از هیچ کشوری اجازه نخواهد گرفت و این موضوع را با هیچ مسئله‌ای معامله و مذاکره نخواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.