اهواز_روزهای تنهایی خوزستان در حالی که نفس مردمانش به سختی بالا می آید به گونه ای است که رودخانه کارون و تالاب های آن با زبان بی زبانی می گویند دیگر آبی نمانده است...

خوزستان دیار آه و نفس/استانی که همه چیز دارد اما هیچ ندارد! 

قدس آنلاین_ گروه استانها_ حدیث کریمی؛ روزهای تنهایی خوزستان در حالی که نفس مردمانش به سختی بالا می آید به گونه ای است که رودخانه کارون و تالاب های آن با زبان بی زبانی می گویند دیگر آبی نمانده است.  

خوزستانی ها هر چقدر دور تا دور این رودخانه و تالاب ها زنجیره انسانی زدند، دست نوشته نشان دادند، بنر به دست مقابل درب استانداری تجمع کردند اما باز هم خبری از عزم مسئولان برای جلوگیری از انتقال اندک آب باقی مانده نیز نشد.  

روزهای دی ماه به پایان رسیده و بهمن ماه شروع شده و استان های دیگر طعم زمستان را می چشند اما اهالی خوزستان ریزگرد استنشاق می کنند و زندگی آنها فلج شده است.  

برای پیگیری مطالبات مردم در این خصوص با سه سوال به سراغ برخی از فعالان اجتماعی و سیاسی استان رفته ایم که پاسخ های جالب آنها را در ادامه می خوانید.  

طاقت مان تمام شده

خانم بالاگرم یکی از اهالی شهرستان اهواز است که در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: هر زمان که گرد و غبار میهمان آسمان خوزستان می شود، نفس تنگی، خارش چشم، درد قفسه سینه و انسداد ریه هم به میهمانی ما می آیند تا کی باید این موضوع را تحمل کنیم.  

همچنین یکی از شهروندان خرمشهری با اشاره به اینکه به دلیل گرد و خاک موجود در هوا راهی بیمارستان می شود، اظهار می کند: دیگر طاقت مان تمام شده است نمی دانیم به کجا برویم تا از گرد و غبار در امان باشیم.  

دلفی می افزاید: چقدر دیگر باید چشم انتظار مسئولان باشیم تا کاری کنند هر روز یک خبر می آید که درخت کاشته می شود، یا مصوبه ای برای توقیف آب می آید در آخر می بینید که آب را بردند و ما هم مجبوریم با گرد و غبار تیمم کنیم.  

دیار آه و نفس 

مدیرکل هواشناسی خوزستان در پاسخ به این سوال که یک جمله در مورد هوای خوزستان بگویید، اظهار می کند: خوزستان دیار آه و نفس است.  

کوروش بهادری در ادامه پاسخ خود، تصریح می کند: منظور از (آه) فرصت سوزی ها و حسرت های مردمان این دیار و (نفس) مشکلات گرد و خاک است.  

مسئولان ما ضعیف عمل می کنند 

 یکی از فعالان اجتماعی استان اظهار می کند: این چه زندگی است که فقط گرما، خاک، آب آلوده  امکانات محدود آن نصیب ما شده است.  

عاله لکی زاده در پاسخ به اینکه عملکرد مسئولان در حوزه ریزگردها را چگونه ارزیابی می کنید، اذعان می کند: مسئولان ما بسیار ضعیف هستند، بخاطر نداشتن اتفاق نظر و مهمترین آن عدم یکپارچگی مدیریت در سطح استان دست مسئولان کشور را برای هرگونه تصمیم گیری و دست درازی به دارایی های این استان باز گذاشتند.  


او می افزاید: حفظ منصب، قدرت و جایگاه، محکم به صندلی هاشان چسبیدند و سران کشوری هم با فراغ بال و آسودگی خاطر در حال نابود کردن این استان همیشه قهرمان و نفت خیز است.  

این فعال اجتماعی ادامه می دهد: بدون توجه به صدای اعتراض مردم و گوش دادن به دردهایشان همچنان در حال چپاول نفت و گاز و آب این استان هستند این درحالی است که طبق گفته همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می گوید با درآمد یک روز کمتر نفت مشکل گرد و خاک برای همیشه حل خواهد شد.  

لکی زاده در پاسخ به صحبت های نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار می کند: همه مردم دردکشیده این استان این موضوع را می دانند و باید بگویم لطفا شعار ندهید، به عنوان نماینده مردمی که به شما هویت کشوری بخشیدند برای دفاع از حقوق پایمال شده آنها چکار کرده اید؟ آیا توانسته اید در مجلس این درخواست را با شجاعت تمام و صراحت کلام فریاد بزنید؟ با دیگر نمایندگان، در این موضوع هم نظرو همسو شده اید؟  

او تصریح می کند: نماینده و مسئول مردم شدن این نیست که فقط از عناوین شما در رسانه و تلویزیون نام برده شود، نماینده، مسئول یعنی انجام وظیفه، خدمت، مسئولیت وجدان بیدار آگاهی و دفاع از حق تا پای جان نه حفظ منصب به قیمت نابودی شهر و استانم.  

استان نیاز به یک درمان اورژانسی دارد 

این فعال اجتماعی با بیان اینکه اگر برای این موضوع تدابیری جدی اتخاذ نشود عواقب جبران ناپذیری به وقوع می پیوندد، اذعان می کند: مرگ تدریجی مردم مظلوم خوزستان که حق بزرگی بر گردن مسئولان دارند.  

نشست های بی نتیجه برای حل مشکل 

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل، با بیان اینکه متاسفانه به محض ورود ریزگردها فوراً جلسات و نشست های پرهزینه چه برای مسئولان داخلی و چه از کشورهای خارجی برگزارمی کنند، تصریح می کند: تاکنون چندین نشست بدون نتیجه با هزینه های هنگفت برگزار شده ولی اگرهمین هزینه ها ودیگرهزینه های اضافی را درست خرج میکردند می توانستند آب دریا را به سمت کانون های داخلی ریزگرد رهاسازی کنند.

سمیه علی دشت با بیان اینکه مسئولان گذشته کاری کرده اند که مسئولان حال حاضر اگر هم بخواهند نمی توانند کاری کنند، می گوید: مسئله این است که سیاست های مسئولان حال حاضر هم این است که نمی خواهند کاری کنند.  


نفس کشیدن برای مردم سخت شده است 

یکی دیگر از فعالان عرصه محیط زیست  در خصوص حذف بودجه گرد و غبار اظهار می کند: این همان سیاست است که نقش بر گرد و غبار دارد.  

محسن سرلک در ارتباط با هوای خوزستان می گوید: نفس کشیدن برای مردم خوزستان سخت شده  به گونه ای که در قفسی محصور شده در گرد و غبار و بی آبی تنفس میکنند.  

این فعال محیط زیست در ارتباط با عملکرد مسئولان در حوزه ریزگردها، با بیان اینکه عملکرد مطلوبی صورت نگرفته اظهار کرد:  دلیل این عملکرد نامطلوب، عدم مطالعه دقیق و کارشناسی بر دلایل بروز، ظهور و عدم اتخاذ راهکارهای اساسی جهت مبارزه با این پدیده است.  

بی نتیجگی طرح ها

فاطمه زورمند از فعالان عرصه رسانه استان تصریح می کند: طرح های مقطعی و کوتاه مدتی مانند کاشت نهال انجام شد اما متاسفانه تا کنون نتیجه بخش نبوده و در خصوص کانون های خارجی نیز دستگاه دیپلماسی به بهانه های مختلف وارد صحنه نشده است در حالی که می توانست از طریق رایزنی با مقامات این کشورها و یا با توسل به مجامع بین المللی حق ایران به ویژه استان خوزستان را اعاده کند.  

شیما زنگنه فعال عرصه شعر و ادیبات در وصف هوای خوزستان می گوید: خوزستان سرزمین تاریخ و تمدن، ثروت، غرور، جنگ و خون حالا برای نمردن می گوید هوا برای نفس کشیدن ندارد، مگر می شود سرزمینی همه چیز باشد و هیچ نداشته باشد.  

بحران خوزستان در اولویت ملی نیست

نادر عسکری تبار، فعال سیاسی و فرهنگی در پاسخ به اینکه عملکرد مسئولان را چگونه ارزیابی می کنید، اظهار می کند: من سوال شما را با یک سوال پاسخ میدم! در جریان پدیده ریزگرد ها دستگاه متولی کیست و برای مقابله با این بخش ردیف بودجه مصوب مقابله با ریزگرد ها به حساب کدام سازمان واریز میگردد!؟ سازمان محیط زیست، اداره منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق، مدیریت بحران استانداری، وزارت نفت یا دانشگاه؟  

وی ادامه میدهد: اگر شما پاسخ این سوال را بدست آوردید عملکرد مسئول یا مسولان را هم می توانید، نقد کنید، البته در حرف اما در عمل چه؟

این فعال سیاسی و فرهنگی بیان می کند: همه در این موضوع سعی در فرار به جلو دارند و این بحران اصلا در اولویت های ملی نیست.

در این میان مردم خوزستان مانده اند کارون، تالاب و زمین های کشاورزی خشک و گرد و غباری که کسی می گوید تبرک است یا خاک کربلاست. آخر متوجه نشده ایم آیا کسی خریدار خاک مازاد ما نیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.