۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 584762

در حالی که بانک‌های مرکزی دنیا هنوز ارز مجازی بیت کوین را زیر چتر نظارتی خود قرار ندادهاند، تب سوداگری این اپلیکیشنهای غیررسمی و بدون پشتوانه، صاحبان سرمایههای سرگردان را در ایران به این بازار کشانده است.

بیت کوین بازها ضربه فنی شدند

قدس آنلاین- در حالی که بانک‌های مرکزی دنیا هنوز ارز مجازی بیت کوین را زیر چتر نظارتی خود قرار ندادهاند، تب سوداگری این اپلیکیشنهای غیررسمی و بدون پشتوانه، صاحبان سرمایههای سرگردان را در ایران به این بازار کشانده است.

بانک مرکزی ایران هم فعلاً راهبرد خود را در قبال این ارزها اعلام نکرده و نسبت به بالا بودن ریسک معاملات بیت کوینی، احتمال گلدکوئیستی شدن و تهدید سرمایههای مردم و احتمال تکرار ماجرای مؤسسات اعتباری غیرمجاز به مردم هشدار داده و حتی صرافیها را از انجام چنین معاملاتی بر حذر داشته، اما این هشدارها نه تنها مردم را از کسب سودهای یکشبه دلسرد نکرده، بلکه جوانان بیت کوین باز زیادی هم یا این ارزها را ولو به صورت محدود خریدهاند و یا در وسوسه خرید و فروش آن روزگار میگذرانند.

*هشداربیت کوین بازها

مهدی هنرمند جوانی ۳۷ ساله و مدرس دانشگاه است که سه بیت کوین خریده و با اینکه بتازگی شاهد افت ۱۰ درصدی قیمت بوده، اما به انتظار اوجگیری بیشتر قیمت، هنوز آن را نفروخته است. او به خبرنگار ما میگوید: از طریق دوستان و اقوام با این ارز آشنا شدم. آن‌ها وقتی بیت کوین ۳۰۰۰ دلار بود هر کدامشان دو سه تا خریده بودند. چون سودش زیاد بود من هم خریدم. وقتی ۱۲ هزار دلار بود خریدم و امروز ۱۵ هزار و ۷۰۰ دلار قیمت دارد یعنی بی دردسر ۳۷۰۰ دلار سود کردهام.

وی در پاسخ به اینکه نگران از بین رفتن سرمایهات نیستی، میگوید: نه به هیچ وجه. امروز در هر جای دنیا براحتی میتوانی این اپلیکیشن را بدهی و پول نقد تحویل بگیری. البته پول‌های مجازی زیادی وجود دارد، اما بیت کوین در ایران بیشتر معامله و تبدیل میشود.

او ادامه میدهد: همین الان میتوانید آگهی فروش بیت کوین را در سایتهای اینترنتی براحتی ببینید و در همان لحظه هم بفروشی و پول بدون دردسر برایت کارت به کارت میشود. به گفته هنرمند، مردم عادی در نهایت ۳- ۴ بیت کوین میخرند.

او خاطر نشان میسازد: مردم در برخی سایتها خودرو و یا اموال خود را با بیت کوین می‌فروشند! برخی هم بخشی از پول را بیت کوین میگیرند و بخشی را پول ایرانی.

هنرمند در عین حال به مردم خرید این ارز را توصیه نمیکند و میگوید: شاید در بسیاری کشورها این ارزها پول نقد محسوب شود، اما ممکن است یکباره به این نتیجه برسند که فضای کار آن را مسدود کنند و مردم سرمایهشان را از دست بدهند.

او البته این معاملات را متفاوت از گلدکوئیست میداند و بر این عقیده است که گلدکوئیست، دلالی محض بوده، اما در هر کشوری کافی است اراده کنی تا بیت کوین را به پول نقد تبدیل کنی!

عدنان عارفیپور جوانی ۳۰ ساله است و جویای کار. او میگوید: سه سال پیش با این ارز آشنا شدم. چون اصولا به مسائل اقتصادی علاقه دارم برایم جذاب بود، اما تاکنون به سرمایه‌گذاری در این بازار فکر نکرده بودم.

او ادامه میدهد: امروز که قیمت آن رشد افسانهای داشته در تردید برای خریدن بیت کوین هستم. در واقع از یک طرف بانک مرکزی هشدار میدهد از طرفی دوستانم خریده و کلی سود بردهاند. عارفیپور که به تعبیر خودش، بیت کوین حسابی ذهنش را مشغول کرده، خاطر نشان میسازد: اینکه میگویند بدون پشتوانه است و یا خطرناک است به طور قطع مردم را از بازار دور نمی‌کند و مردم منتظر هستند مقاومت دولت‌ها در برابر این ارز بشکند.

*واکنش کارشناسان

کارشناسان بر این عقیدهاند که بیت کوین و ارزهای شبیه به آن میتواند ساختار پولی جهان را از سه جهت بر هم بزند. الف، در این خصوص مینویسد: نخست اینکه دیگر بانک‌های مرکزی کشورها مرجع چاپ پول نخواهند بود و این مسئولیت به دوش مهندسان کامپیوتر و سخت افزار خواهد افتاد. دوم اینکه دولت‌ها نیز سلطه خود را بر سیاستهای پولی کشورهای خود از دست داده و در عمل بازار پولی کشورها و حتی مراودات پولی بین کشورها نیز از ساختار کنونی خود خارج خواهد شد. در آخر اینکه گسترش استفاده از ارزهای مجازی میتواند تمام معاهدات و توافقات پولی بینالمللی را که در راستای کنترل جریان پول و مبارزه با پولشویی در جهان شکل گرفتهاند را بیاثر کند.

بر همین اساس بانک مرکزی ایران هم نگران است مبادا رواج این معاملات، خروج روزافزون سرمایه از کشور را رقم بزند و نوسانات احتمالی ارزش آن، مردم را متضرر و در نتیجه کشور را با تبعات منفی آن مواجه سازد. ضمن اینکه بیم آن میرود دسترسی نسبتاً سخت به شبکه‌های بینالمللی بانکی در ایران، رشد دلالی و سوداگری را در این زمینه در پی داشته باشد.

یک کارشناس اقتصادی اما میگوید: دارایی‌هایی مثل بیت کوین از این جنس نیستند که بتوان ارزش آن‌ها را به دقت تخمین زد و فقط می‌توان با توجه به سهمی که در حجم مبادلات جهانی دارند تا حدودی ارزش آینده آن‌ها را بررسی کرد. میثم رادپور اضافه میکند: چیزی که غیر قابل انکار است، ریسکی بودن این ارز به عنوان دارایی است و کسانی که سراغ خرید بیت کوین می‌روند باید در نظر داشته باشند که دارایی‌های ریسکی همان قدر که جهش‌های چند پله‌ای دارند، ریزشهای چشمگیر هم خواهند داشت.

وی به مردم توصیه میکند مردم برای سرمایه‌گذاری سراغ بیت‌کوین نروند در غیر این صورت باید آمادگی هر اتفاقی را در مورد ارزش سرمایه خود داشته باشند ضمناً کسانی که اهل ریسک‌ هستند به بیت‌کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه نکنند.

گفتنی اینکه در سال گذشته میلادی، ارزهای دیجیتالی از قبیل بیت کوین، جذابترین گزینه برای سرمایهگذاری بودند چرا که این ارز که در سال ۲۰۰۹ فقط چند سنت قیمت داشت حالا پس از اندکی افت در ماههای اخیر به بالای ۱۵ هزار دلار رسیده است.

ارزش بیت کوین در سال گذشته میلادی بیش از ۱۶ برابر شده، اما به عقیده صاحبنظران همین که در دو سه ماه اخیر شاهد افت ۱۰ درصدی قیمت این ارز رمزدار بودهایم، بیانگر بالا بودن ریکس ورود به این معاملات است.

ایرانی‌ها با بیت‌کوین تحریم‌ها را دور می‌زنند

درهمین حال پایگاه خبری دی‌هیل، گزارش داد که در میانه بالا گرفتن آشفتگی اقتصادی در ایران، محبوبیت ارزهای دیجیتالی در این کشور ظاهراً در حال افزایش است.

به‌گفته کارشناسان، ایرانی‌ها به‌نحو فزاینده‌ای در حال روی آوردن به ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین هستند تا از این طریق تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و دیگر کشورها را دور بزنند.

برای مثال، اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجدداً وضع شود، دولت‌های خارجی توانایی محدودی برای اجرای این تحریم‌ها روی ارزهای دیجیتالی خواهند داشت. ارزهای دیجیتالی می‌توانند در سراسر جهان طی چند دقیقه یا چند ساعت معاوضه شوند. از آنجایی که هیچ نهاد واحدی کنترل بیت‌کوین را به‌عهده ندارد، تلاش برای محدود کردن آن نیز تقریباً غیرممکن است.

این ویژگی همچنین می‌تواند در کشورهایی نظیر ونزوئلا و زیمبابوه که شهروندان به سیستم مالی کشورشان اعتماد ندارند نیز به‌کار گرفته شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.