جوین_ مدیر عامل شرکت موتورهای الکتریکی سنگین گفت: این شرکت موفق به ساخت نخستین الکترو موتور ۲۲۰ واتی ضد انفجار و نیز نخستین آزمایشگاه کاربردی الکترو موتوروتجهیزات ضد انفجاری در کشور شده است.

کارخانه جمکو در شهرستان جوین رونق می گیرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  شرکت ماشین های الکتریکی جمکو از صنایعی است، که در سال ۱۳۶۹ در شهرستان جوین با هدف عدم وابستگی صنایع داخلی به کشورهای خارجی در زمینه تولید انواع ماشین های الکتریکی تاسیس و راه‌اندازی شد، در سال‌های اخیر این شرکت به دلیل بی توجهی صنایع و شرکت‌های داخلی به خرید از شرکت و کمبود نقدینگی با مشکلات زیادی روبرو شد، به نحوی که این مجموعه بزرگ صنعتی در آستانه تعطیلی قرار داشت، یکی از مهمترین وعده‌ های نماینده مردم شهرستان جوین توجه به رونق صنایع حوزه انتخابیه بود، که جمکو نیز بخشی از این مجموعه است، انتقادها، اعتراض ها و تذکرات رمضانعلی سبحانی‌فر به شرکت‌ها و وزارتخانه‌های نیرو و نفت در زمینه خرید الکتروموتور از این شرکت سبب شد، تا این مجموعه در آستانه تحولی عظیم قرار گیرد.

رونق در جمکو

 مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت جمکو در حاشیه بازدید مسئولان از این شرکت اظهار داشت: این شرکت از ظرفیت تولید الکتروموتور تا سقف ۱۲۰۰ مگابایت معادل ۱۲ هزار و ۶۸۰ دستگاه انواع الکتروموتور را دارد.

سعید احتشام زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند، ادامه داد: این کارخانه ظرفیت اشتغال بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر را دارد، اما به دلیل عدم حمایت از تولیدات این کارخانه در چند سال گذشته شرکت با مشکلات زیادی در زمینه افزایش تولید و استفاده از حداکثر ظرفیت روبرو شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه ظرفیت تولید انواع الکتروموتور با کیفیت تر از مشابه خارجی خود را دارد، تصریح کرد: با تلاش‌های نماینده مردم شهرستان جوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی و افزایش رقابت شرکتها و صنایع داخلی برای خرید الکتروموتور کارخانه جمکو رونق گرفته است، و طرح های توسعه در این مجموعه در دستور کار قرار دارد.

احتشام زاده خاطرنشان کرد: رسالت جمکو  تولید محصولاتی برتر و با کیفیت در سطح کشور و خاورمیانه با استفاده از مواد اولیه مرغوب است.  

وی با اشاره به تولید نخستین الکتروموتور ضد انفجار کشور اظهار داشت: این الکتروموتور ضد انفجار با قدرت ۱۲۰۰ کیلو وات با هزینه ۲۵ میلیارد ریال و در مدت حدود سه ماه توسط متخصصان داخلی این شرکت طراحی و ساخته شد.

 احتشام زاده با اشاره به اعتماد برخی شرکت‌های ایرانی به توان داخلی متخصصان این شرکت ادامه داد: این الکتروموتور به سفارش شرکت نفت و گاز جنوب تولید و در صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد دارد.

احتشام زاده با بیان اینکه ساخت این الکتروموتور انحصار ساخت آنرا از دست شرکت های اروپایی خارج کرد، افزود: واردات این نوع الکتروموتورها به کشور در سالهای اخیر به دلیل وجود نظام تحریم مشکل شده بود.

 وی اضافه کرد: این محصول کیفیتی برابر با نمونه ایتالیایی آن دارد، و حال آنکه هزینه  ساختش یک ششم هزینه خارجی تمام شده است.

احتشام زاده خاطرنشان کرد: این شرکت همچنین موفق به ساخت نخستین الکتروموتور ۲۲۰ واتی ضد انفجار و نیز نخستین آزمایشگاه کاربردی الکتروموتور و تجهیزات ضد انفجاری در کشور شده است.

تولید بزرگترین الکتروموتور کشور

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت جمکو با اشاره به ساخت نخستین الکتروموتور بزرگ کشور در این کارخانه گفت: این الکترو موتور با قدرت ۶ و ۶ دهم مگاواتی برای نخستین بار با تلاش متخصصان داخلی در این شرکت تولید و به بازار عرضه شد.

وی ادامه داد: در گذشته نیز این شرکت موتور چهار و نیم مگاواتی با تلاش متخصصان داخلی ساخته بود، که در حوزه ساخت الکتروموتور در کشور کم نظیر بود.

احتشام زاده عنوان کرد: ظرفیت ایجاد شده در شرکت جمکو به گونه ای است، که می تواند، تمامی نیاز های کشور به الکتروموتور را تامین کند،  اما این موضوع نیازمند همکاری کارفرمایان ما در بخش خصوصی و دولتی به ویژه بخش دولتی که عمده پروژه‌های صنعتی در این بخش است، که به موضوع خرید از داخل توجه داشته باشند.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه شرکت توسعه کارخانه در زمینه تولید الکتروموتورهای ضد انفجار و اسموک است.  

جمکو تامین کننده نیازهای داخلی کشور

نماینده مردم شهرستان جوین و عضو  کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از آغاز به کار شرکت جمکو تمام الکتروموتورهای صنعتی از خارج  وارد می شد.  

رمضانعلی سبحانی‌فر در حاشیه بازدید از کارخانه جمکو خاطر نشان کرد: پس از راه‌اندازی این شرکت زمینه مناسب برای تامین بخشی از نیازهای داخلی کشور فراهم شد، اما با این وجود برخی از صنایع وزارتخانه‌های مرتبط و شرکت‌ها نیازهای خود را از خارج تامین می کردند.

نماینده مردم شهرستان جوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در نشست‌هایی که با وزیر صنعت و معدن و تجارت برگزار شد، وزیر صنعت دستورات لازم در جهت جلوگیری و عدم سفارش محصولاتی که در کشور توانایی تولید آنها وجود دارد را صادر کرد، که این موضوع شامل جمکو شده است.

وی افزود: جمکو توانایی تولید تمام الکتروموتورهای مورد نیاز کشور از هفت و نیم کیلو وات تا۱۰ و ۲۰ مگاوات را دارد که انتظار می رود، در سایه حمایت مسئولان در شرکت های پتروشیمی و صنایع مرتبط با وزارت نیرو از این توانایی داخلی بهره بگیرند.

 سبحانی فر با اشاره به ظرفیت‌های کارخانه جمکو تاکید کرد: این مجموعه صنعتی بزرگ توانایی ایجاد خط تولید بلبرینگ و قالب در کنار سایر توانمندی‌های این کارخانه در زمینه تولید انواع الکتروموتور را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.