کرج- در حالی که ترافیک فزاینده کرج در سال های اخیر به معضلی برای شهروندان مبدل شده و آلودگی های زیست محیطی را در پی داشته است اما اجرای طرح زوج وفرد با اندکی تغییر در زمان آن قرار است همچنان به شکل موسمی وتنها در ۲ ماه پایانی سال اجرا شود.

بیم وامیدهای اجرای موسمی طرح زوج وفرد خودروها در کرج

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحرک مردم برای خریدهای عید نوروز کم کم سیرصعودی پیدا می کند.

با توجه به واقع شدن مراکز خرید بزرگ و اصلی در بافت مرکزی شهر این اتفاق منجر به افزایش تردد خودروها و به تبع آن ترافیک در معابر مرکزی شهر می شود.

حال در این شرایط تنها راه حل موجود برای خلاصی از ترافیک ایجاد شده اتخاذ محدودیت برای خودروهایی است که راغب به ورود به بافت مرکزی شهر هستند وبراین اساس اجرای موقت طرح زوج وفرد خودروها در سال های اخیر در بخشی از شهر کرج اعمال شده و تا سال گذشته این محدودیت، زمانی یک ماهه داشت.

اما امسال مسئولان شهری کرج اجرای این طرح را در بازه زمانی ۲ ماهه اجرا خواهند کرد و قرار است از اول بهمن ماه(امروز) تا پایان اسفند محدوده مرکزی شهر از ساعت ۵/۵ عصر تا ۹/۵ شب پذیرای تنها بخشی از خودروها بر اساس رقم پلاک هایشان باشد.

حال سوال اینجاست که ایجاد محدودیتی تنها ۴ ساعته آنهم برای ساعات پایانی روز تنها با هدف مدیریت ترافیک ناشی از خریدهای پایان سال مردم است و یا اهداف دیگری را هم دنبال می کند؟

آیا در اجرای قانون زوج و فرد کردن خودروها مباحث دیگری  چون آلودگی هواو ارتقاء کیفیت آن نیز مدنظر بوده است؟

آیا ایجاد محدودیت برای تنها بخشی کوچک از شهر بزرگ کرج و آنهم در ساعاتی کم ومحدود می تواند هدف گذاری هابرای مدیریت ترددهای شهری را محقق کند؟

واقعیت آن است که برنامه ریزی و سیاست گذاری های حوزه حمل ونقل وترافیک شهری کرج همپای افزایش خودروها پیش نرفته و امروز تنها گزینه برای مواجه شدن با حجم رو به تزاید خودروها اجرای مقطعی طرح تردد زوج وفرد خودروهاست.

پلیس راهور اعلام کرده با توجه به فعال شدن مرکز کنترل ترافیک و نظارت دوربین ها شرایط برای اجرای دایمی طرح های محدود کننده تردد خودروها اعم از زوج وفرد در روزهای بیشتری از سال مهیا است اما به نظر می سد همچنان مسئولان مرتبط با این موضوع به خصوص شورای ترافیک استان به این باور نرسیده اند که ترافیک فعلی کرج نیازمند سخت گیری و اعمال محدودیت های بیشتری است.

در شرایطی که توسعه معابر شهری وسیستم حمل ونقل عمومی در کرج  کُند پیش می رود ونتوانسته همپای افزایش خودروها حرکت کند باید به سراغ گزینه شاخص جایگزین یعنی اعمال محدودیت های ترافیکی رفت اما گویا در این خصوص هم هنوز جمع بندی ها منتج به اجرای یک طرح دایمی و باثبات نشده و مُسکن هایی چون اجرای موقت طرح زوج وفرد تنها تمهیدی است که وجود دارد و گاهی دُوز آن به مانند امسال افزایش پیدامی کند واز یک ماه به ۲ ماه افزایش می یابد.

این را می پذیریم که معابر شهر کرج به خصوص در هسته مرکزی شهر با آنچه یک کلانشهر باید داشته باشد فاصله فراوان دارد اما خوب است  آنانی که وظیفه مدیریت و اداره این شهر را برعهده دارند با هوشمندی بیشتر پدیده ترافیک در کرج را رصد کنندو با نگاهی متفاوت مردمان این شهر را به سمتی سوق دهند که در نهایت مزایا و سود آن به خودشان برمی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.