سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده افزود: دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که در لایحه بودجه سال ۹۷ قیمت سوخت افزایش نداشته باشد و امیدواریم در معیشت و اقتصاد مردم گشایش حاصل شود.

قدس آنلاین- عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز ۳۰ دی‌ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از مصوبات شورای نگهبان، جان باختن تعدادی از هموطنان را در حادثه کشتی نفتکش سانچی تسلیت گفت.

کدخدایی در ادامه درباره طرح اصلاح قانون بودجه ۹۶ کشور مطرح کرد که برداشت از صندوق توسعه ملی بدون اجازه رهبری مغایر قانون اساسی و خلاف شرع است.

همچنین وی درباره تغییرات رخ‌داده در لایحه بودجه ۹۷ اظهار داشت: یکی از ایرادات ما نسبت به اصلاحیه لایحه بودجه ۹۶ نیز همین مسأله بوده است که وقتی اصلاحیه بودجه به‌عنوان «متمم» ارائه می‌شود، این باید از جانب دولت و در قالب لایحه ارائه شود، نه طرح مجلس.

وی همچنین تصریح کرد: تغییرات و اصلاح لایحه نباید با شاکله کلی بودجه مغایرت داشته باشد و شورای نگهبان تقریباً هر ساله نسبت به بودجه ایراداتی داشته و اگر تغییرات اساسی در بودجه از سوی مجلس رخ ندهد، شورا نیز به آن ایراد نخواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده افزود: دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که در لایحه بودجه سال ۹۷ قیمت سوخت افزایش نداشته باشد و امیدواریم در معیشت و اقتصاد مردم گشایش حاصل شود.

کدخدایی همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر در رابطه با تخلفات انتخاباتی برخی مقامات در انتخابات ۹۶ تصریح کرد: جزئیات گزارش را باید قوه قضاییه اعلام کند، اما براساس گزارشی که به‌دست ما رسیده و در سه بخش بررسی‌ها انجام گرفته و برای برخی حکم صادر شده، برخی تبرئه شده‌اند و پرونده برخی دیگر نیز درحال رسیدگی است و به‌دلیل در جریان بودن پرونده از ورود به جزئیات آن خودداری می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره خبر برخی رسانه‌ها مبنی‌بر افزایش چندبرابری بودجه شورای نگهبان در سال ۹۷ گفت: بودجه شورای نگهبان همانند بقیه دستگاه‌ها توسط دولت به مجلس ارائه می‌شود و پس از بررسی از سوی مجلس تصویب می‌گردد. همچنین در داخل شورای نگهبان نیز دیوان بالقوه محاسبات وجود دارد و متخصصان نیز به موضوع بودجه ورود می‌کنند.

کدخدایی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۷ به میزان ۷ درصد افزایش بودجه داشتیم و همانند سایر دستگاه‌ها ممکن است آن مقدار از بودجه‌ای که برای این نهاد مصوب شده تخصیص نیابد، چنانچه تاکنون ۷۰ درصد از بودجه ۹۶ اختصاص یافته است.

برخی اظهارات ضدانقلاب را تکرار می‌کنند

وی تأکید کرد: این‌که بودجه شورا افزایش بسیار بالایی داشته، از سوی برخی رسانه‌های ضدانقلاب مطرح شده، اما متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی نیز همان مطالب را مطرح می‌کنند.

کدخدایی افزود: برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند چون در سال ۹۷ انتخاباتی برگزار نمی‌شود، شورای نگهبان بودجه سال آینده را افزایش داده است، درحالی‌که این موضوع امکان‌پذیر نیست و بودجه پیشنهادی توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه به‌طور دقیق بررسی می‌شود. بودجه نظارت بر انتخابات همانند انتخابات سال ۹۶ بودجه‌ای است که جدای از بودجه جاری شورای نگهبان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نه‌تنها خبرگزاری ندارد، بلکه در شکایت از منتقدین هم بودجه‌ای ندارد. کل بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول توجیبی‌های برخی از مسئولین است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی گفت: بحث و بررسی تعیین مصادیق رجل سیاسی در شورای نگهبان تقریباً تمام شده است و تاکنون این مسأله در دو محور تعریف شاخص‌های رجل سیاسی و مذهبی و نیز شرایط و معیارهای تشخیص بحث شده است. مجلس نیز کمیسیونی را برای این امر ایجاد کرده و امیدواریم تا انتخابات سال ۹۸ این مصادیق تصویب شود.

خبرنگاری در آخرین سؤال درباره صحت بودجه ۵۰ میلیاردی برای شورای نگبهان پرسید که وی پاسخ داد: بله، ۵۰ میلیارد تومان جزو بودجه جاری شورای نگهبان است، اما این‌که این ۵۰ میلیارد تومان برای انتخابات خاص باشد، خیر، این‌گونه نیست و این بودجه برای امور جاری در نظر گرفته شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.